Ami Európában megy, az máshol is sikeres

Egy autókiállítás azért is jó, mert beszélni lehet olyan szakemberekkel, akikkel máskülönben nem kerülnénk kapcsolatba. Frankfurtban Norihiro Tomita úrral készítettünk interjút, aki a Mazda európai fejlesztőközpontjának igazgatója.

Norihiro Tomita: a sportautókat szereti
Európában nyomják neki az emberek. Az itteni Mazdákban jobb a fék és stabilabb a futómű, mint a tengerentúlon
RX-7: összetörte, de szereti

RX-7: összetörte, de szereti

RX-7: bár összetörte, nagyra tartja


Tomita úr több mint 20 éve van munkaadójánál, vezetőként első nagyobb feladata a Mazda MX-6-Ford Probe kupépáros műszerfala volt. Később több márkát érintő projekteket irányított, részt vett a Mazda3, a Ford Focus II és a Volvo C30 belső terének megvalósításában. A frankfurti fejlesztőközpontot három éve vezeti a Mazda Motor Europe egyik alelnökeként. Kedvenc Mazdái mind sportautók, az egyik az RX-7. A Wankel-motoros sportkocsiból ő is vett egyet, amelyet három nap után összetört egy túl gyorsra vett kanyarban. Másik liebling egy roadster, a bukólámpás utáni, NB-nek hívott Mazda MX-5. Az idén 50 éves menedzser nős, két lánya van.

Fél óránk volt, és még egy kicsi

Fél óránk volt, és még egy kicsi

Fél óránk volt, és még egy kicsi


Körülbelül 90 fős csapatával fő feladatuk összegyűjteni és továbbítani a helyi vásárlók igényeit a hirosimai fejlesztőközpontba a japán kollégáknak. A távol-keleti autógyárak azért hangoztatják ilyen sokszor az európai tervezést és a helyi ízlésnek való megfelelést, mert ha egy autó az EU-piacokon sikeres, akkor az rendszerint másutt is jól fogy, ami visszafelé nem működik.

Egyforma autó magyar és német utakra

Európát a nagysebességű vezetés teszi különlegessé, amire sem a Japánban, sem az Egyesült Államokban eladott autókat nem kell ilyen fokon felkészíteni. A hegyekkel szabdalt Japánban autópályákat csak hidak és alagutak tömegével lehetne megépíteni, horribilis pénzekért, ezért a többsávos utakon is maximum száz, de inkább 80 km/óra a megengedett sebesség. Németországban viszont személyautóval ingyen használható a kiterjedt autópálya-hálózat és korlátozás sincs mindenhol – világította meg az okokat Tomita.

Európában nyomják neki az emberek. Az itteni Mazdákban jobb a fék és stabilabb a futómű, mint a tengerentúlon

Európában nyomják neki az emberek. Az itteni Mazdákban jobb a fék és stabilabb a futómű, mint a tengerentúlon

Európában nyomják neki az emberek Mazdákban jobb a fék és stabilabb a futómű, mint a tengerentúlon


Észak-Amerikában, a szigorúra szabott sebességhatárokkal a lágyabbra vett felfüggesztésre vevők az emberek, Európában a határozott útfogás is elvárás a kényelem mellett, a japánban értékesített autók a kettő között állnak, közelebb az európaihoz.

A legnagyobb piacokon belül nincs további differenciálás. A Mazda a vén kontinensre is egyféle futóműhangolással gyártja az autókat, nincs eltérés a svájci és a magyar utakra szánt hangolás között, bármekkora is legyen a különbség az utak minőségében – árulta el Norihiro Tomita.

Nem marad a kétliteres benzines privilégiuma a start-stop rendszer a jövőben

Nem marad a kétliteres benzines privilégiuma a start-stop rendszer a jövőben


További fotók a galériában

Mínusz egy mázsa jobb acélokkal
Nem marad a kétliteres benzines privilégiuma a start-stop rendszer a jövőben

Nem marad a kétliteres benzines privilégiuma a start-stop rendszer a jövőben

Terjedni fog a start-stop rendszer


A Frankfurti Autókiállítás elsősorban a környezetszennyezés csökkentéséről szól, a kipufogott káros anyagok és a fogyasztástól függő szén-dioxid-emisszió korlátozásáról. E téren a Mazda folytatja súlycsökkentési lépéseket.

Megtudtuk, hogy a Mazda3 és a Mazda6 a jövőben közös padlólemezre épül, amelyet adott esetben a CX-7 utódja is használni fog. Az új alapokkal a fejlesztők egy mázsát kívánnak lefaragni az autók tömegéből. A közel 10 százalékos fogyásban szilárdabb, ezért az ütközésbiztonság veszélyeztetése nélkül könnyebbre méretezhető karosszéria segít.

Miért nincs turbós benzines?

Japánban a lágyabb hangolás megy

Japánban a lágyabb hangolás megy

Japánban lágyabb a futómű, mint nálunk


Egy benzines motorokban utazó japán márkától elvárnánk feltöltött, kis hengerűrtartalmú motorokat, de a Mazdának nincs ilyesmije. Tomita szerint ezt a technológiát ők sem tagadják meg, de náluk nagyobb, 1,6 és 2,2 liter közötti hengerűrtartalommal jönnek majd ki a turbós benzinmotorok. Ezekhez a mainál gyorsabban reagáló, kisebb tehetetlenségű feltöltőket terveznek a japán turbóspecialista, az IHI támogatásával. A turbós benzines motorok 2011-től érkeznek csak a modellváltásokkal.

És ekkor kopogtak, lejárt az idő. De muszáj volt megkérdeznem még valamit: melyik a legjobb autó a 207, az Astra és a Mondeo kategóriájában? Púdermentes válaszok a keretesben, e nélkül kár lett volna hazamenni. Az ajtó előtt topogó kollégáknak pedig innen is köszönöm a türelmet!

Benchmarking: mit tudnak a többiek?
Nagyon erős a 3-as BMW a középkategóriában

Nagyon erős a 3-as BMW a középkategóriában

Nagyon erős a 3-as BMW


Csak elsőre meglepő, hogy Norihiro Tomita általában nem Mazdákkal jár. Neki ismernie kell a konkurenciát, ezért többnyire a vetélytársak autóit vezeti. A fejlesztés során az autógyártók összehasonlító tesztekben meghatározzák az adott kategória referenciamodelljét, amelyhez a saját újdonságukat mérik.

Nagyon érdekelt, hogy egy ilyen kaliberű szakember melyik típust emeli ki a kiskocsik, a kompakt és a középkategóriás autók közül, amire a vezető fejlesztőmérnök hajlandó is volt őszintén válaszolni.

Középkategória: 3-as az A4 előtt

Agilis, takarékos és jó minőségű a Mazda2

Agilis, takarékos és jó minőségű a Mazda2

Agilis, takarékos és jó minőségű a Mazda2


Szerinte a középkategória legjobb autója a BMW 3-as sorozata, vezethetősége miatt. Igen nívósnak tartja az Audi A4-et is, de a BMW kormányzását jobbnak ítéli, mert harmonikusabb az átmenet a rásegítő erőben kis és nagy sebességgel vezetve.

Lejjebb: Golf VI és Mazda2

Az alsó középkategória viszonyítási pontja a Golf VI, nem a darabszámok miatt. Kiemelte benne a zajcsillapítást és az autó kényelméhez képest agilis viselkedést. A kisautók közül megdicsérte a FIAT 500-at, de legjobbnak saját terméküket ítélte. A Mazda2 elsőségén mi sem lepődtünk meg, a színvonalas kisautót az egy tonna alatti súly is kiemeli a mezőnyből. A Mazda3 és a Mazda6 van annyira meggyőző, hogy Tomita úr megengedhesse magának az őszinteséget, amit köszönünk neki!