Frankfurtban a Fiat a Panda Aria nevű tanulmányával mutatja meg, hogy a jövőre is gondol. A konceptautó nem csak kívülről zöld.

A kisautót a legmodernebb elvek alapján tervezték a lehető legkörnyezetkímélőbbre. A beltérben ahol lehetett, természetes anyagokat alkalmaztak: vászon, pamut, kókuszrost mindenütt. A tömeget a legkorszerűbb tartós, de könnyű ötvözetek alkalmazásával sikerült csökkenteniük, de még a Pirelli gumik is környezetkímélő módszerekkel készültek. A fogyasztást a klíma és a hasonló rendszerek optimalizálásával is igyekeztek csökkenteni.

Minden ízében környezetkímélő
Minden ízében környezetkímélő

Minden ízében környezetkímélő

Minden ízében környezetkímélő


Maga a motor, az Aria szíve egy kéthengeres, 80 lóerős, 900 köbcentis turbó, amely mind benzinnel, mind 70-30 arányban kevert metán-hidrogén keverékkel képes működni. Az égéstérbe jutó levegő szabályozását végző új technológia és a fogyasztást mintegy 10 százalékkal csökkentő Stop&Start rendszer – a motor üresjárat helyett leáll és csak a kuplung felengedése után indul újra – együttes alkalmazásával a szén-dioxid-kibocsátást mindössze 69 g/km-re sikerült leszorítaniuk a Fiat szakembereinek.

A még gazdaságosabb használatát a beépített telemetria is segíti, a vezetés közben összegyűjtött paraméterek utólag kiértékelhetők. Az Aria mostani formájában valószínűleg nem kerül sorozatgyártásra, de egy kicsit lebutított, kevésbé zöld utódja hamarosan megjelenhet majd a piacon.