Egyesek szaggatják
Furcsa kihívásoknak kell megfelelnie a kínai autóknak. Néhány látogató megérkezik és minden erejével igyekszik széttépni valamit, de legalább egy kapaszkodót kirántani a helyéről. Ha sikerül, akkor megállapítják, hogy hú de gagyi – legalábbis erre panaszkodott az importőr képviselője standon. Már több belső téri elemet kellett cserélniük, pedig mi a második sajtónapon láttuk az autókat.
Az érdeklődés és az indulat sem véletlen. Engem is meglepett, hogy a Shuanghuan CEO és a Jonway UFO modelleket ki merte állítani a német vezérképviselet. A CEO oldalát és hátát tényleg gyomorforgató pofátlansággal lopták el a BMW-től, az előző RAV4-et szőröstül-bőröstül lenyúlta a Jonway.
Toyota-UFO
A Jonway UFO csak háromajtósként és Mitsubishi benzinmotorokkal kapható. Van 1,6-os, kétezres és 2,4-es literes, 100, 129 és 136 lóerővel. Elvileg nagyon olcsó, ám annyi a de, hogy ilyen színvonalú koppintásokkal aligha lehet sikeresen betörni Nyugat-Európába.
Az UFO belseje egészen siralmas. Ennyire gyűrött hájhurkás-narancsbőrős kárpitot talán nehezebb is összehozni, mint egy sima átlaggagyit. A műszereket szolidan óaranyba hajló keret díszíti, amiről ránézésre tudjuk, hogy ez csak kínai lehet. A sorjás illesztésekre, maradék tejfölöspohárból sajtolt műanyagokra kár kitérni, de a japánok és a dél-koreaiak példáján láttuk, hogy mindez átmeneti.
Annyira nem olcsó
Németországban 16 000 euró (4,1 millió Ft) a legolcsóbb UFO, ez kicsit több annál, amennyiért egy alap 1,4-es kompakt autót árulnak.
Az UFO-t jövőre már 4×4-esként is megrendelhetik a zárlatos izzófüzérek és az ólommal dúsított gyermekjátékok kedvelői, dízelmotor viszont nem várható hozzá.
Bajor dizájn, kínai gyártás
Vidámabban szálltam ki a 25 000 eurós nagyobb terepjáróból. Ehhez szemből a Land Cruisert, oldalról és hátulról az előző X5-öt választották mintának.
A BMW-hez annyira ragaszkodott a Shuanghuan nevű autógyár, hogy a kihúzható csomagtérpadlót is megcsinálták a maguk módján. Elvileg hasonlít, de annyira labilis, hogy színházi retikülnél nehezebb csomaggal nem kísérleteznék.
Belül egész jó a CEO (magyarul vezérigazgató). Kedvünkre szétfolyhatunk benne, nagy hely, puha bőrülés: szódával elmegy, ha csak a kényelem számít. Dízelmotor ehhez sincs, ekkora autókban viszont a szívó benzinesek szomjasak és gyengék.
A botrány a legjobb reklám, mint a Plasztiktigris című pornófilmnek is. Párhuzamok a kínai X5-tel a túloldalon
A kancellárnak nem tetszik
Ketten mellettem kiszúrták, hogy a kiállított autók biztonsági öve nem felel meg az európai szabványnak, amit a német importőr nem is tagadott. A cseréhez most keresik a beszállítót.
A formatervek lopkodására Angela Merkel német kancellár is kitért nemrég kínai útján. Diplomatikusan, de határozottan kritizálta a lenyúlást és a német autógyártóknak ezzel okozott kárt. Bár épp az általa példakánt felhozott smart-kópiát nem találtuk Frankfurtban, azért a CEO és az UFO is sajátságos autó. A BMW valószínűleg perre megy a CEO forgalmazójával, de a hatás pont olyan, akár az Üvegtigris nyomán forgatott pornófilmé. A kínaiak importőre boldog a téma biztosította ingyenreklámmal. Ja, és van pofájuk azt állítani, hogy bizonyos formatervezési elemek az összes szabadidő-autóban és kiskocsiban hasonlóak.
Kínai, de máshogy
Egy másik csarnokban azt is láthatják az IAA látogatói, hogy kínai és kínai autó között is óriási a különbség. A Brilliance JinBei jóval különb autókat hozott magával ide, köztük volt az új BS2. Az Astra kategóriájában induló autó a BS4 és BS6 limuzinok alatt áll és csak a jövő év második felében kerül piacra.
Elsőre ezerhatos benzines lesz benne, de jövő év végéig már az 1,6 literes turbódízel is kész lesz, amelyet a márka jelenleg fejleszt. A BS2 minden szempontból közelebb áll az európai ízléshez és színvonalhoz az egy az egyben lekoppintott vackoknál.
Offenzíva halasztva
Úgy tűnik, hogy a két évvel ezelőtt még a csapból is folyó offenzívát későbbre halasztották a kínai gyártók. Európában masszív ellenállást fejtenének ki a bejáratott márkák a sok száz tagú márkakereskedő hálózattal, az árverseny kőkemény és az elvárt színvonal is rendkívül magas.
Inkább Oroszország
Az egzotikus márkanevű kocsik elterjedésének rendesen betettek a halálos autók is. Ám a biztonsági gondokat képesek lesznek megoldani a távol-keleti autógyárak, ha egyszer áldoznak erre. A Brilliance máris kipofozta a BS6-ot, amely egy helyett várhatóan három csillaggal távozik a megismételt töréstesztről.
Mostanában mintha inkább Oroszország felé nyitnának a kínai autómárkák, ahol engedékenyebbek az ütközésbiztonsági és a károsanyag-kibocsátási szabályok, a piac pedig nem visszaesik, hanem öles léptekkel bővül. A nemrég tartott Moszkvai Autószalonon 22 kínai márka vett részt, míg a frankfurtin összesen háromra akadtunk rá.
Hazánk is célország
Európát ezzel együtt nem felejtik el. Mivel az ár nyugaton is meghatározó, egy felmérés szerint a németek 28 százaléka megfontolná kínai autó megvásárlását. A nagyok mellett a Brilliance JinBei európai importőre a kisebb országokba is be akar törni, a közeljövő feladataként jelölte meg a magyarországi forgalmazás megszervezését is. A hazai megjelenés szándékán kívül mást sajnos nem közöltek.