Brilliance BS2, a Cee'd és a Lacetti ellen
A kormány is majdnem echte BMW

A kormány is majdnem echte BMW

A kormány is majdnem echte BMW


Egyesek szaggatják

Furcsa kihívásoknak kell megfelelnie a kínai autóknak. Néhány látogató megérkezik és minden erejével igyekszik széttépni valamit, de legalább egy kapaszkodót kirántani a helyéről. Ha sikerül, akkor megállapítják, hogy hú de gagyi – legalábbis erre panaszkodott az importőr képviselője standon. Már több belső téri elemet kellett cserélniük, pedig mi a második sajtónapon láttuk az autókat.

Az érdeklődés és az indulat sem véletlen. Engem is meglepett, hogy a Shuanghuan CEO és a Jonway UFO modelleket ki merte állítani a német vezérképviselet. A CEO oldalát és hátát tényleg gyomorforgató pofátlansággal lopták el a BMW-től, az előző RAV4-et szőröstül-bőröstül lenyúlta a Jonway.

Szódával, félhomályban elmegy RAV4-nek

Szódával, félhomályban elmegy RAV4-nek

Szódával, félhomályban elmegy RAV4-nek


Toyota-UFO

A Jonway UFO csak háromajtósként és Mitsubishi benzinmotorokkal kapható. Van 1,6-os, kétezres és 2,4-es literes, 100, 129 és 136 lóerővel. Elvileg nagyon olcsó, ám annyi a de, hogy ilyen színvonalú koppintásokkal aligha lehet sikeresen betörni Nyugat-Európába.

Az UFO belseje egészen siralmas. Ennyire gyűrött hájhurkás-narancsbőrős kárpitot talán nehezebb is összehozni, mint egy sima átlaggagyit. A műszereket szolidan óaranyba hajló keret díszíti, amiről ránézésre tudjuk, hogy ez csak kínai lehet. A sorjás illesztésekre, maradék tejfölöspohárból sajtolt műanyagokra kár kitérni, de a japánok és a dél-koreaiak példáján láttuk, hogy mindez átmeneti.

Hájhurkák a kárpit alatt

Hájhurkák a kárpit alatt

Hájhurkák a kárpit alatt


Annyira nem olcsó

Németországban 16 000 euró (4,1 millió Ft) a legolcsóbb UFO, ez kicsit több annál, amennyiért egy alap 1,4-es kompakt autót árulnak.

Az UFO-t jövőre már 4×4-esként is megrendelhetik a zárlatos izzófüzérek és az ólommal dúsított gyermekjátékok kedvelői, dízelmotor viszont nem várható hozzá.

Bajor dizájn, kínai gyártás

Vidámabban szálltam ki a 25 000 eurós nagyobb terepjáróból. Ehhez szemből a Land Cruisert, oldalról és hátulról az előző X5-öt választották mintának.

Nem egészen BMW X5, de féláron van Kínából

Nem egészen BMW X5, de féláron van Kínából

Nem egészen BMW X5, de féláron van


A BMW-hez annyira ragaszkodott a Shuanghuan nevű autógyár, hogy a kihúzható csomagtérpadlót is megcsinálták a maguk módján. Elvileg hasonlít, de annyira labilis, hogy színházi retikülnél nehezebb csomaggal nem kísérleteznék.

Belül egész jó a CEO (magyarul vezérigazgató). Kedvünkre szétfolyhatunk benne, nagy hely, puha bőrülés: szódával elmegy, ha csak a kényelem számít. Dízelmotor ehhez sincs, ekkora autókban viszont a szívó benzinesek szomjasak és gyengék.

A botrány a legjobb reklám, mint a Plasztiktigris című pornófilmnek is. Párhuzamok a kínai X5-tel a túloldalon


A kancellárnak nem tetszik

Ketten mellettem kiszúrták, hogy a kiállított autók biztonsági öve nem felel meg az európai szabványnak, amit a német importőr nem is tagadott. A cseréhez most keresik a beszállítót.

Ez az óarany csak kínai lehet

Ez az óarany csak kínai lehet

Ez az óarany csak kínai lehet


A formatervek lopkodására Angela Merkel német kancellár is kitért nemrég kínai útján. Diplomatikusan, de határozottan kritizálta a lenyúlást és a német autógyártóknak ezzel okozott kárt. Bár épp az általa példakánt felhozott smart-kópiát nem találtuk Frankfurtban, azért a CEO és az UFO is sajátságos autó. A BMW valószínűleg perre megy a CEO forgalmazójával, de a hatás pont olyan, akár az Üvegtigris nyomán forgatott pornófilmé. A kínaiak importőre boldog a téma biztosította ingyenreklámmal. Ja, és van pofájuk azt állítani, hogy bizonyos formatervezési elemek az összes szabadidő-autóban és kiskocsiban hasonlóak.

Kínai, de máshogy

Nem minden kínai autó gyagyi

Nem minden kínai autó gyagyi

Nem minden kínai autó gyagyi


Egy másik csarnokban azt is láthatják az IAA látogatói, hogy kínai és kínai autó között is óriási a különbség. A Brilliance JinBei jóval különb autókat hozott magával ide, köztük volt az új BS2. Az Astra kategóriájában induló autó a BS4 és BS6 limuzinok alatt áll és csak a jövő év második felében kerül piacra.

Elsőre ezerhatos benzines lesz benne, de jövő év végéig már az 1,6 literes turbódízel is kész lesz, amelyet a márka jelenleg fejleszt. A BS2 minden szempontból közelebb áll az európai ízléshez és színvonalhoz az egy az egyben lekoppintott vackoknál.

Offenzíva halasztva

Szok, öccá

Szok, öccá

Szok, öccá


Úgy tűnik, hogy a két évvel ezelőtt még a csapból is folyó offenzívát későbbre halasztották a kínai gyártók. Európában masszív ellenállást fejtenének ki a bejáratott márkák a sok száz tagú márkakereskedő hálózattal, az árverseny kőkemény és az elvárt színvonal is rendkívül magas.

Inkább Oroszország

Az egzotikus márkanevű kocsik elterjedésének rendesen betettek a halálos autók is. Ám a biztonsági gondokat képesek lesznek megoldani a távol-keleti autógyárak, ha egyszer áldoznak erre. A Brilliance máris kipofozta a BS6-ot, amely egy helyett várhatóan három csillaggal távozik a megismételt töréstesztről.

Másodikra 3 csillagot kaphat a halálos BS6

Másodikra 3 csillagot kaphat a halálos BS6

Másodikra 3 csillagot kaphat a halálos BS6


Mostanában mintha inkább Oroszország felé nyitnának a kínai autómárkák, ahol engedékenyebbek az ütközésbiztonsági és a károsanyag-kibocsátási szabályok, a piac pedig nem visszaesik, hanem öles léptekkel bővül. A nemrég tartott Moszkvai Autószalonon 22 kínai márka vett részt, míg a frankfurtin összesen háromra akadtunk rá.

Hazánk is célország

Európát ezzel együtt nem felejtik el. Mivel az ár nyugaton is meghatározó, egy felmérés szerint a németek 28 százaléka megfontolná kínai autó megvásárlását. A nagyok mellett a Brilliance JinBei európai importőre a kisebb országokba is be akar törni, a közeljövő feladataként jelölte meg a magyarországi forgalmazás megszervezését is. A hazai megjelenés szándékán kívül mást sajnos nem közöltek.