Mindig is az volt a Mazda MX-5 filozófiája, hogy nem a motorerő, hanem a tömeg oldalán fogja meg az autó dinamikáját. A legutolsó széria azonban kissé meghízott, 1150 kilót nyom. Egy tanulmány erejéig viszont megmutatja a japán gyár, miként lehet lefogyasztani az idén 20. születésnapját ünneplő sportkocsit. Itt a Mazda MX-5 Superlight Concept.
Pár hete már láttunk belőle egy kis ízelítőt, most viszont mindent elárul a Mazda. A cél az volt, hogy egy tonna alá szorítsák a tömeget. Sikerült, 995 kilót nyom a jármű.
Az autót tervező és megépítő európai fejlesztőközpontban nemcsak a nyitható tetőt szerelték ki, de az első szélvédő is eltűnt. A bukósisak használata ajánlott. Nem találunk az autóban zajszigetelést, kárpitokat vagy szőnyegeket, de minek is, tető nélkül halk sosem lesz, a száguldáshoz amúgy sem kellenek, ahogy a hifi vagy a szellőztető rendszer, klíma sem.
Van viszont helyette bukócső és ultrakönnyű karbonból formázott versenyülés és műszerfal, de a motorháztető is szénszálas műanyagból van. Azért, hogy hangsúlyozzák az autó roadster-kialakítását, az utasok mögött a csőváz látványos buborékforma alá került. Ez a kialakítás jelentősen csökkenti a turbulenciát az utasok feje körül.
Lekerültek az autóról a kilincsek és a külső tükrök is, ha a vezető hátrapillantana, arra a műszerfal tetején álló, szoborként formázott tükröt használhatja. Hasonlóan szép a váltó és a kézifékkar, amelyek azonban a súlycsökkentésben is segítenek, miután kifejezetten könnyűre alakították őket. A sorozatgyártású MX-5 2,0 literes változatának kerekei kerültek a tanulmányra, tekintve, hogy az alig nyolckilós, 17 colos felnik kifejezetten könnyűnek számítanak.
A motor a műszerfal közepén lévő gombbal indul, mellette pedig két vészkapcsoló található, amelyek az üzemanyag-ellátást vagy elektromos hálózatot szakítják meg. A kocsi orrába az MX-5 kínálatának gyengébb, 1,8-as motorja került. A 126 lóerős blokk ugyanolyan, mint rendesen, de javítottak a levegőellátásán, illetve egy sportkipufogóval is felruházták.
Ezzel a teljesítménnyel és az említett alacsony súllyal az ultrakönnyű tanulmány 8,9 másodperc alatt gyorsulhat álló helyzetből százra. Végsebességéről nem érkezett adat. De nem is autópályára, sokkal inkább versenypályára való. Emiatt találunk benne különösen sportos hangolású lengéscsillapítókat és rugókat. Ezzel párhuzamosan az autó 30 milliméterrel alacsonyabbra került.
A hivatalos közlemény szerint nem szerepel a tervek között, hogy gyártásba kerüljön az autó, de mi úgy hisszük, egyes részletek, megoldások átkerülhetnek a szériaautókba.