Miután vasárnap kiszivárogtak a képek a Volkswagen új szupertakarékos autójáról, arra számítottunk, hogy hétfőn este találkozunk vele a cég estélyén. Nem volt ott, helyette jött az E-Up!. Nem veszett el az L1, a Frankfurti Autószalon 3-as számú épületében a többi népautó között kiállították.

Itt a legtakarékosabb Volkswagen 1
Itt a legtakarékosabb Volkswagen 23


Az autóban minden benne van, ami a fogyasztásminimalizáláshoz kell. A szénszálas karosszériával készülő jármű mindössze 380 kilogramm, ebből 122 jut a hajtásláncra, 79 a vázra, 35 a belsőre, 20 kiló az elektromos rendszerre. Minden pille könnyű!

Ugyanakkor különleges formája miatt rendkívül aerodinamikus az L1. Alaktényezője mindössze 0,195, miközben a hagyományos kocsiké 0,30 körül és egy 0,27-es érték már remeknek számít.

Nemcsak a képeken a hátsó kerekeket borították be, ami első látszik, de a jármű alja is sík, hogy csökkentsék a légellenállást. Ajtaja nincs, az elektromosan nyíló tetőüvegen át lehet beszállni.

Itt a legtakarékosabb Volkswagen 24


A motor hűtéséhez szükséges nyílások, illetve az utasteret szellőztető ablak csak szükség esetén nyílik, egyébként zárva van. Tükrei helyén kamerák vannak, a vezető kis monitorokon lát hátra. A lámpái LED-del világítanak, ami további energiát takarít meg. A 3,8 méter hosszú ugyanakkor egy Lamborghinihez hasonlóan lapos L1 kétszemélyes. Akár egy motoron a vezető háta mögött kap helyet utasa.

Motorját az új Volkswagen Golf BlueMotiontól örökölte. Az ott alkalmazott 1,6-os TDI-t elméletben félbevágták. Az így létrejött 0,8-as kéthengeres dízel 27 lóerős. Ha azonban a pilóta sietősre vált és aktiválja a sportmódot, akkor 39 lóerő gyorsítja a kocsit. Ilyenkor akár 160 km/órás sebességre is képes, álló helyzetből pedig 14,3 másodperc alatt gyorsul százra.

Itt a legtakarékosabb Volkswagen 25


Na persze ilyenkor nem is takarékoskodik az üzemanyaggal. Ha viszont az a cél, akkor képes rá, hogy mindössze 1,49 liter gázolajjal megtegyen 100 kilométert. Ebben segít, hogy az L1-et Start&Stop rendszerrel kis gördülési ellenállású gumikkal, illetve a hétfokozatú duplakuplungos váltóba épített villanymotorral is felszerelik. Az elektromos motor 14 lóerős, és a kocsi orrába rejtett lítiumion akkumulátorból nyeri erejét, ugyanakkor fékezéskor generátorként tölti a telepet. Az L1 rövid szakaszon képes tisztán villanyautóként üzemelni.

Ugyan csak tízliteres az L1 üzemanyagtartálya, de ha valaki képes tartani a másfél literes átlagfogyasztást, az akár 670 kilométerre juthat. Persze elméletben, hiszen a sorozatgyártás messze van, talán 2013-ban lesz belőle valami, az elektromos E-Up viszont biztosan megvalósul addigra.