Ősszel a Frankfurti Autószalonon tartják az új Toyota Yaris világpremierjét, a harmadik generációs modellt már láttuk korábban, most a részleteket is felfedte a japán gyár.
A kisautó sikere az egész Toyota európai helyzetét befolyásolja. Az új Yaris a B-szegmensben „versenyez”, amely a teljes eladások 26 százalékát, 4 millió darabot tesz ki évente, vagyis a legnagyobb szeletét adja a piacnak. A szegmensben a benzinmotorok dominálnak, a kocsik kétharmada ilyen. Bár az utóbbi években nagy arányban nőtt az egyterű és szabadidő-autók aránya, de továbbra is a ferdehátúak a legnépszerűbbek a kisautók között.
A Toyota nem bízza a véletlenre a dolgot, a Yaris pontosan követi a szegmens fenti leírását. Saját meghatározásuk szerint a második generációs Yaris erősségei között szerepelt a tágasság, a tartósság, a sokoldalúság, a hatékony motorok és könnyű vezetés városi környezetben. A harmadik generáció megalkotásakor mindezt megtartva a minőségen, a dinamikán, a városi vezethetőségen és a multimédiás megoldásokon akartak fejleszteni.
Az új Yaris 3885 mm hosszú, miután tíz centivel megnyúlt, ami elsőre soknak hat, de látva, hogy az összes konkurens hasonló módon fejlődött, már nem is tűnik fel. Az új modell elődjéhez hasonlóan 1695 mm széles, ugyanakkor a magassága 20 mm-t csökkenve 1510 mm. Mindez együtt a korábbinál nyúlánkabb formát eredményez. A tengelytávolság 2,51 méter, 5 centivel több mint eddig, ami biztosan sokat javított az autó stabilitásán.
Az utastér kialakításánál az első számú szempont a vezetőközpontúság volt. A vezető és az első utas tere egyértelműen megosztott, hangsúlyozva, hogy a jelenlegi ergonómiában a vezető a fontosabb. Ennek legfőbb jele, hogy a műszerfal már nem középen, hanem a hagyományosabb megoldás szerint, a vezető előtt kapott helyet. Az alapmodellt leszámítva középen az új 6,1 colos érintőképernyőt találjuk, ebben kap helyet a Google navigáció és a tolatókamera is.
Elődjénél is tágasabb belsőt rejt a Yaris, ami hosszúságban a tengelytáv bővüléséből fakad, de szélességben is bővült 30 mm-t az utastér. A Toyota állítása szerint hátul a kategória legnagyobb lábhelye várja az utasokat. A csomagtartó 12 literrel bővebb, mint korábban, 286 literes.
A Toyota minőségi utasteret ígér, jó anyagokkal és összeszereléssel. Látványra ez meg is van. Ám a tervezők továbbra sem csábultak el a vidám színek felé, maradt a főként fekete belső, amelynek komorságát elegáns fémbetétek oldják.
Továbbra is háromféle motorral készül a kisautó, melyek közül kettő benzines, egy pedig dízel. A háromhengeres 1,0 literes motor 69 lóerős, míg az 1,33 literes négyhengeres továbbra is 99 LE-t teljesít. A legtakarékosabb a 90 lóerős, 1,4-es turbódízel, amellyel 3,9 literes szabványos fogyasztást mértek.
A kisebbik benzines ötfokozatú manuális sebességváltóval készül, erősebb társaihoz alapesetben hatfokozatú kézi kapcsolású szerkezet társul. Pluszpénzért azonban utóbbiakhoz automata is választható. Egyik sem hagyományos. A dízelhez hatfokozatú, kuplungpedál nélküli, robotizált manuális váltó kérhető, amely önállóan is képes kapcsolgatni, az erősebb benzineshez pedig egy folyamatosan váltózó áttételű automata társulhat, amelyben hét virtuális fokozatot alakítottak ki kézi kapcsolás esetére. Utóbbi a kormány mögötti fülekkel irányítható.
A Toyota tervei szerint minden modellje elérhető lesz a jövőben hibridként is, ez alól a Yaris sem kivétel. 2012-ben érkezik a kisautó alternatív hajtású változata.