A Smartnál elég egyszerű a nevezéktan: ForTwo, vagyis Kettőnek a kétszemélyes modell, ForFour, vagyis Négynek a négyszemélyes. Vagyis a ForVision, magyarul Látványnak – nyilván csak a szemnek szól.

A kis ventilátort és az autóhifit a tető napelemei látják el energiával
A kis ventilátort és az autóhifit a tető napelemei látják el energiával

A kis ventilátort és az autóhifit a tető napelemei látják el energiával

A kis ventilátort és az autóhifit a tető napelemei látják el energiával


A Frankfurti Autószalonon állítja ki a városi autók gyártója az elektromos hajtásúnak gondolt tanulmányt. A reflektorokkal megvilágított pódiumra készülő, egy pillanatig sem komolyan gondolt koncepcióautó műfajába minden belefér, a ForVision sem szűkölködik drága, de nagyon jól hangzó vagy látványos ötletekben. Érdekes viszont, hogy a kocsival kapcsolatban lóerőkről és lítium-akkukról szó sem esik, a Smart közleménye csak új műanyagokról, hőszigetelésről szól.

A kocsit átlátszó, organikus napenergia-cellákból álló bevonat borítja. A kerekek páratlanul könnyűek, hisz teljes egészükben műanyagból készültek. A minimálisra szorítható hűtési és fűtési energia-szükségletről infravörös sugárzást visszaverő réteg és habszigetelés gondoskodik.

Műanyag kerekek, hőszigetelő hab a lemezek alatt

Műanyag kerekek, hőszigetelő hab a lemezek alatt


Dr. Annette Winkler, a Smart márka vezetője szavai természetesen a DNS betűszót sem nélkülözik:
A tető hatszögletű lyukacskáin bejön a fény, de nem jön be a hő. Éjjel világítanak az ablakok, mert OLED-ek vannak bennük

A tető hatszögletű lyukacskáin bejön a fény, de nem jön be a hő. Éjjel világítanak az ablakok, mert OLED-ek vannak bennük

A tető hatszögletű lyukacskáin bejön a fény, de nem jön be a hő. Éjjel világítanak az ablakok, mert OLED-ek vannak bennük


„A Smart forradalmi DNS-ével összefüggésben olyan egyedi járművet terveztünk, hogy majd belepusztulunk a várakozásba, amíg a kocsi a kutatólaboratóriumból az utakra kerülhet.”

A BASF Polimerizációs Kutatóközpontjának vezetője, dr. Christian Fischer pedig így nyilatkozott – nem mellőzvén a járműfejlesztési PR legdivatosabb verbális kliséit:

„Büszkék vagyunk, hogy a Smarttal részt vehettünk a fenntartható városi mobilitás e holisztikus koncepciójának kifejlesztésében. Együtt olyan úttörő koncepciót mutatunk be, melyhez nincs hasonlatos.”

Egy tanulmányautó belsejének így kell kinézni. A valóságban vajon hány percig maradna ilyen szép fehér?

Egy tanulmányautó belsejének így kell kinézni. A valóságban vajon hány percig maradna ilyen szép fehér?


Még egy kis szöveghű fordítás a sajtókommünikéből, aztán, ígérem, befejeztem: ” A Smart autóipari tapasztalatait a BASF anyag- és rendszerismereti kompetenciáival ötvözve olyan jármű teremtetett, mely a jövő fenntartható és holisztikus elektromos mobilitásának technológiáját villantja fel.”
Az ajtóbelsőkben is fűtöttek azok a pontok, melyek emberi bőrrel találkozhatnak

Az ajtóbelsőkben is fűtöttek azok a pontok, melyek emberi bőrrel találkozhatnak

Az ajtóbelsőkben is fűtöttek azok a pontok, melyek emberi bőrrel találkozhatnak


A Smart Forvisionön csakugyan akad jó pár izgalmas látnivaló. Nem csak ötletes a lyuggatott hatású kabintető, mely kvázi csillagos eget varázsol az utazók fölé, de a kis ablakokon feszül a világ első fényáteresztő napkollektor-rétege az autóiparban. A szendvicsszerkezetű tető napenergia-hasznosító rétege még szórt fényben, borús időben is elegendő energiát termel a szórakoztató elektronika és a három kabinszellőztető ventilátor működtetéséhez.

És még mindig nincs vége a tető csodáinak. A kis ablakok valójában átlátszó OLED-ek, organikus fénykibocsátó diódák, melyek nappal simán átengedi a természetes fényt, éjjel pedig kellemes derengésbe burkolják a kabint.

A BASF fejlesztette a műanyag felniket is. Az új keréktárcsákkal elvégzett tesztek azt mutatják, hamarosan nem csak a kiállítóteremben, de az utakon is átvehetik az acél és a könnyűfém-felnik helyét az 50 illetve 30%-kal könnyebb, sérülésre kevéssé hajlamos szénszálas műgyanta-kerekek.

A villanyautók kardinális problémája a téli fűtés. Ha nem akarnak dideregni az utasok, nagyon lecsökkenhet a fűtéssel merített akkuk által biztosított hatótáv. A Smart az ülésekkel próbálja kezelni ezt a problémát. A könnyű, vékony, váz nélkül is merev műanyag kagylóülések közvetlenül fűtik az utasok legfázósabb pontjait – így csökkentve azt a kabinlevegő-hőfokot, amit az emberi test már kellemesnek tud érezni. A könyöklők, ajtók azon pontjai is fűtöttek, melyek találkozhatnak az emberi bőrrel.

Nagy melegben viszont a már említett hővisszaverő réteg és a masszív habszigetelés csökkenti az akkumulátor másik nagy vámpírjának, a klímának energiaigényét. Az üvegfelületeket pedig átlátszó, nem fémes, tehát a rádióvételt, mobiltelefont nem zavaró infravörös fényvisszaverő réteggel kezelték. A kocsi fényezése is a hő kívül tartását szolgálja; a Smart szerint 20 Celsius fokkal hűvösebb lehet a Forvision lemezeinek felszíne, négy fokkal hűvösebb a kabinja egy hagyományos autóhoz képest a tűző napon.