A Volvo egy új tanulmányautóba bújtatva mutatta be formatervezési és technológiai jövőjét, a Concept You kívül-belül tele van újdonságokkal. Mint ahogy arról már pár napja beszámoltunk, a Volvo leszámol a nagy motorokkal. A svéd gyár a jövőben kizárólag négyhengeres benzines és dízelmotorokból álló motorválasztékot tervez.

A Volvo jövője egy ötajtós kupéban 1
A Volvo jövője egy ötajtós kupéban 51


Ezek között lesz nagy teljesítményű és nyomatékú, illetve üzemanyag-takarékos változat is, a különbséget a turbófeltöltés variálásával igyekeznek megvalósítani. Egyes motorok hibrid, vagy egyéb modern technológiák használatával jutnak még nagyobb teljesítményhez. Utóbbiak között meg kell említeni a lendkerekes KERS-megoldást, amelynek közúti tesztelését még idén megkezdik.  

Az autó hátsó tengelyére szerelt szerkezet fékezéskor felpörög, majd amint az autó újra elindul, a lendkerék forgását a rendszer átteszi a hátsó kerekekre. A lendkerék plusz nyolcvan lóerőt adhat.

A fejlesztési program tartalmaz egy új, nyolcsebességes automata sebességváltót is, de ennél fontosabb a variálható padlólemez-koncepció. Ennek nyomán több modell épülhet ugyanarra a szerkezetre, üléskeretre, elektromos rendszerre és hajtásláncra.

a videó a hirdetés után indul

Olyan modellválaszték kialakításáról van szó, amelyben az autók közös elemeken és kezelőfelületeken, valamint variálható rendszereken és alkatrészeken alapulnak. Az új koncepció tömegcsökkenéssel is jár, az így készült modellek 100-150 kilogrammal könnyebbek lesznek az azonos méretű jelenlegi modelleknél.

A Volvo jövője egy ötajtós kupéban 52


A tengelytávra, a túlnyúlásra, a járművek magasságára és a járművek elejének magasságára vonatkozó tervezési korlátozások csökkennek, így nagyobb a tervezők szabadsága. Az új padlólemez minden szinten lehetővé teszi a villamosítást, a start/stop technológiától kezdve a tisztán elektromos hajtásig, a belső tér vagy a csomagtér módosítása nélkül.

„Az új stratégia azt jelenti, hogy továbbfejleszthetjük a formaterveinket, és kialakíthatjuk azt a sportos és dinamikus aurát, amely oly fontos a legigényesebb presztízsautók vásárlói számára. A Concept You tanulmányautó példázza, hogy mit lehet elérni az új stratégia alkalmazásával” – magyarázta Peter Horbury, a Volvo Car Corporation formatervezői részlegének vezetője.

A Concept You tanulmány a most divatos 4-5 ajtós kupé vonalat követi, amilyen az Audi A7, Mercedes-Benz CLS, vagy a Porsche Panamera. Az egymással szemben nyíló, B oszlop nélküli ajtók valószínűleg csak a tanulmánylétnek szólnak, de az autó orra akár meg is valósulhat. Az itt látható orrész ugyanis már nem újdonság, ilyen szerepelt a tavasszal leleplezett Universe koncepción is. 

A Volvo jövője egy ötajtós kupéban 53


A belső tér nagyfokú luxussal fogadja az utasokat, az első ülések hátoldala és az ajtópanelek exkluzív olasz szövetből, a svéd Oscar Jacobson divatház tervei alapján készülnek. A tervezők bőkezűen bántak a kézzel készült diófapanelekkel is, melyeket bőrpanelekkel, velúr tetőkárpittal és alumíniumelemekkel egészítettek ki. A skandináv otthonokat idéző fapadlót egy egyedi tervezésű, kézzel szőtt gyapjúszőnyeg borítja,

A négyszemélyes autóban olyan high-tech megoldások mutatkoznak be, mint hogy a középkonzol felső részébe épített érintőképernyő mindaddig alvó üzemmódban marad, amíg a vezető rá nem néz. Egy rejtett infravörös kamera érzékeli a szemmozgást, és ennek nyomán jelennek meg az információk a kijelzőn. Egy másik érzékelő a kézmozgást figyeli, és annak megfelelően vezérli a szórakoztató- és információs rendszert. A lehetőségek aszerint változnak, hogy a vezető vagy az első ülésen ülő utas közelít a képernyőhöz. Egyes funkciók, mint például a webböngészés csak az utasoldalról használhatók abban az esetben, ha az autó mozgásban van.

A szórakoztatóelektronikai rendszerhez egy Alpine csúcskategóriás hangrendszer is hozzátartozik. Ennek része az egyedülálló FreshAir mélysugárzó, egy eddig még meg nem jelent technológia, amely az autón kívül áramló levegőt használja a lehető legjobb hangzási élmény megteremtéséhez.

A Volvo jelenlegi csúcsmodellje, az S80 nagyjából 2013-ig lehet piacon, annak utódja lehet ez a modell, de akár mellette is megjelenhet, hiszen a Volvo kínai tulajdonosai korábban már bejelentették, hogy szélesebb kínálatot szeretnének.