A Webasto leginkább utólag beépíthető állófűtéseiről és buszklímáiról ismert mifelénk, bár a standon büszkén kiállítottak egy vászontetős E30-as BMW 325i-t és egy új Golf kabriót is – mindkét modellhez ők szállították a nyitható tetőt.

Az elektromos Splash a német Stromos fejlesztése, a Webasto csak kályhát és újraértelmezett napfénytetőt ad hozzá
Napelem, hogy parkolás közben is töltődjön az akku

Napelem, hogy parkolás közben is töltődjön az akku

Napelem, hogy parkolás közben is töltődjön az akku


De volt még ott egy Suzuki Splash is, orrán S betű helyett büszke W-vel, tetején napelemmel. Hát ez meg mi lehet? Megkérdeztem.

A Splasht nem ők alakították át villanyüzemre, az autó a Stromos terméke. 76 lóerős villanymotor, optimális körülmények között 100 km megtételhez elég energiát tároló lítium-ion akku, 120 km/h végsebesség, furamód meghagyott kuplung és váltó.

A Webasto – fő profiljának megfelelően – csak két ponton nyúlt bele a kis esztergomi származású villanyautóba. A tetőbe napelemet építettek, ami az akkut is tölti, és a kisebb elektromos fogyasztók (hűtőbox, laptop-töltő) energiaigényének kiszolgálásával egy picit megnövelheti a hatótávot.

Etanolkályha az orrban, hogy ne a hatótávot csökkentse a fűtés

Etanolkályha az orrban, hogy ne a hatótávot csökkentse a fűtés

Sokkal fontosabb viszont a mérsékelt égövi villanyautózók számára a másik fejlesztés, ami a plexibetétes motorháztetőn át látszott. Az elektromos autók egyik megoldatlan problémája ugyanis a fűtés. A kabinlevegőt villannyal fűtve drasztikusa csökken a hatótáv – viszont senki nem szeret bundában, kucsmában vezetni.
Egy darab Esztergom Frankfurtban

Egy darab Esztergom Frankfurtban

Egy darab Esztergom Frankfurtban


Ezért a Webasto folyékony üzemanyaggal működő kis kályhát épített a kocsiba. A CO2-egyensúly békén hagyása érdekében természetesen nem benzin, nem gázolaj, hanem bioetanol ég el a picike kazánban. A kályha teljesítménye 1,5-4,6 kW, óránként nagy hidegben sem éget el négy decinél több szeszt.

Az autó elektromos rendszerét csupán 9-28 watt felvételével terheli a kályha, vagyis derűs, de hideg időben akár a napelem-tető és némi finomszesz használatával úgy fűthet a villanyautós, hogy a nagy üzemi akku meg sem érzi a terhelést.

A fejlesztés egyelőre csak a lehetséges ipari vásárlóknak szól, a gyakorló villanyautósok utólagos alkoholkályhásítására nem tudott árat mondani a cég.