Hajtásláncát vázlatosan már megismertük, most a részletekbe és a formai rafinériákba is beavat a Toyota Yaris Hybrid R.
A Toyota friss arculatának morcosabb értelmezését új fényszórókkal, szélesebb hűtőmaszkkal és a hibrid lét egyetemes jelképének számító kék részletekkel egészíti ki a Hybrid R.
Az első lökhárítóban a hatdugattyús nyergek szorításában dolgozó fékek hűtésére szolgáló, két hatalmas légbeömlő nyílást vágtak, a nappali világítást kék színű LED-ek biztosítják, a harmonikus aerodinamikai teljesítményt a lökhárító alsó peremén kialakított légterelő segíti.
A 18 colos kerekeken aszimmetrikus mintázatú sportabroncsok feszülnek, utalva a sport-Yaris kettős, az utca és a versenypálya között tépelődő személyiségére.
Hátul szorosabb a kapcsolat a Yaris hibrid szériagyártású és pokolban edzett kivitelei között, ugyanakkor méretes légterelő, látványos diffúzor és a hibrideknél nem jellemző módon hangsúlyos kipufogó egyértelműen utal a Hybrid R eltérő küldetésére.
A beltérben kétszínű Recaro kagylóülések és általában versenyhangulatú környezet fogad. Ezzel összhangban a felületeket kék Alcantara borítja. A civil hibrideknél majdhogynem felesleges váltókar is előkelő helyre került, ezt előre tolva válthat vissza, hátrahúzva fel a vezető. Az ugyancsak Alcantarával burkolt kormánykerékről kezelhető az utcai és pályaüzemmódok közötti átváltásra szolgáló kapcsoló. Ez csak álló helyzetben aktív, menet közben funkciót vált: innentől az a szerepe, hogy aktiválja a hibrid rásegítés funkciót.
Utcai üzemmódban az FIA specifikációi szerint megépített, 1,6 literes benzines turbómotor (amelyet hamarosan valóban versenycsapatok rendelkezésére bocsát a Toyota) kisebb töltőnyomással és módosított karakterrel dolgozik, a szuperkapacitású kondenzátorban tárolt elektromos energia a CO2-kibocsátást csökkentésére, nem pedig a teljesítmény növelésére szolgál.
Kétszer húsz lóerővel, alkalmanként legfeljebb 10 másodpercig segítik a benzinmotor munkáját, miközben egy harmadik villanymotor folyamatosan tölti a kondenzátort. Az autó rövid ideig (mondjuk egy parkolás erejére) teljesen elektromos üzemben is képes haladni.
Versenyüzemmódban más a kép. A benzinmotor teljes 300 lóerejét leadja, a vezérlés élesebbre vált, a hátsó villanymotorok összteljesítménye eléri a hirdetett 120 lóerőt – viszont csak öt másodpercen át működtethetők. A generátor a kondenzátor töltése helyett közvetlenül a hátsó villanymotorokat táplálja, ezzel a benzinmotor fölös energiáját a hátsó tengelyre átvezetve egyfajta menetstabilizáló szerepet is betölt.
A hátsó villanymotorok teljesítménye egyenként szabályozható, gyakorlatilag aktív differenciálzárként működnek.
A Yaris Hybrid R vezetője egy USB pendrive-ra vagy mobiltelefonjára kiírhatja a legutóbbi etap minden paraméterét, a motorfordulatszámtól a hossz- és keresztirányú gyorsuláson át a váltásokig, a kormányszögig vagy a vízhőmérsékletig. Így a versenypályán megtett kör valósághűen szimulálható a GranTurismo videojátékban: a tulajdonosok gyakorlatilag egymás ellen versenyezhetnek anélkül, hogy személyesen találkoztak volna; más felhasználók által feltöltött menetadatok segítségével pedig a Yaris képes „felkészíteni magát” egy adott versenypályára, mégpedig kanyarról kanyarra megállapítva az ideális üzemi paramétereket.
Szerző: Svékus Gergő