Még 2011-ben mutatta be a BMW Motorrad az elektromos hajtású E-Scooter tanulmányt, ennek sorozatgyártású változatát állította ki az éppen zajló Frankfurti Autószalonon a márka. A C evolution a belsőégésű motorral szerelt C 600 Sport és a C 650 GT robogók villanyhajtású testvére.

Nem rendelkezik a hagyományos értelemben vett vázzal, központi elemként az alumínium akkumulátorház szolgál, amelyhez elöl az acélcsőből kialakított kormányagy, hátul pedig a szimpla lengőkar és az ugyancsak acélcsőből formált hátsó vázkeret csatlakozik.

A C evolution hajtásáról – fogasszíj és bolygóműves sebességváltó segítségével – folyadékhűtésű, állandó gerjesztésű szinkronmotor gondoskodik, mégpedig a motort és sebességváltót is magában foglaló lengőkar-konstrukció formájában. A motor kialakításában a BMW autós mérnökei is segítettek, az i3-ból vettek át számos komponenst.

A villanymotor névleges teljesítménye 11 kW (15 LE), maximális teljesítménye viszont 35 kW (47,5 LE), amivel akár 120 kilométer/órás sebességre (elektronikus úton leszabályozva) is képes a C evolution.  A villanymotor maximális nyomatéka 72 Nm.

Hangtalan BMW-vel két keréken 1
Hangtalan BMW-vel két keréken 21
Lítiumion akkumulátora 8 kWh kapacitású, amivel akár 100 kilométert is megtehet, természetesen nem az említett maximális sebesség mellett. A lemerült akkumulátor feltöltése a megszokott 230 voltos hálózati csatlakozóról négy órát igényel, de nemcsak hálózatról töltődik a telep, hanem a lassítási fázisok során beindul az energia-visszatáplálás is.

Négyféle üzemmódban működhet a motor: a „Road” választása esetén maximális gyorsulás, lassításkor mintegy ötven-, míg fékezéskor százszázalékos energia-visszatáplálás áll rendelkezésére. Az „Eco Pro” módban korlátozott a gyorsulási képesség, s ezzel az energia-felvétel, maximális rekuperáció mellett. A „Sail” menetprogramban lassításkor nincs energia-visszatáplálás, így a markolat visszaengedésekor a C evolution csaknem minden fékezőnyomatéktól mentesen gördülhet tovább. A különösen dinamikus közlekedéshez készült „Dynamic” üzemmódban a maximális gyorsulásokat erőteljes rekuperáció egészíti ki.

Mint a BMW többi új motorja, a C evolution is alapkivitelében kínálja a blokkolásgátlót, de van hozzá menetstabilizálónak megfelelő rendszer is, a Torque Control Assist a hátsókerék-hajtásból eredő megcsúszásának függvényében csökkenti automatikusan az elektromotor forgatónyomatékát.

Nézze meg Gajdán Miklós, az Autó Magazin vezetőszerkesztője, Év Autója zsűritag beszámolóját a motorról:

a videó a hirdetés után indul