Európában a felső kategóriában érintett márkáknak egyszerű, de kíméletlen szabályhoz kell igazodniuk: a jövőben akkor tudnak sokat fogyasztó, drága autókkal nagy profitot termelni, ha mellette eladnak sok minimális fogyasztású illetve elektromos üzemben szén-dioxidot egyáltalán nem kipufogó (villany- vagy konnektoros hibrid) autót. Aki nem tartja be az EU flottafogyasztási átlagértékeit és túllépi a 2020-ra tervezett 95 g/km határt, az százmilliókat fizet az eladott autók után – évente és euróban.
Szomorú, hogy pont a BMW-nek régóta nincs igazi sportautója. Végre megtört a jég, mert jön az i8, egy valódi, de nagyon újszerű sportautó

A benzines és az elektromos motor, a hibridakkumulátor, a teljesítmény-szabályzó elektronika, a futómű az alumínium Drive-modulban van. Felette van a 2+2 üléses utascella, amely szénszál erősítésű műanyagból készül. Az orrban a hajtó villanymotorhoz kétfokozatú váltó kapcsolódik. A 250-es végsebesség miatt nem volt elég a normál elektromos autók egyfokozatú áttétele

A benzines és az elektromos motor, a hibridakkumulátor, a teljesítmény-szabályzó elektronika, a futómű az alumínium Drive-modulban van. Felette van a 2+2 üléses utascella, amely szénszál erősítésű műanyagból készül. Az orrban a hajtó villanymotorhoz kétfokozatú váltó kapcsolódik. A 250-es végsebesség miatt nem volt elég a normál elektromos autók egyfokozatú áttétele

De a BMW a jövőben is szeretne az X5-tel és más nehéz autókkal sok pénzt keresni, amelyek fogyasztása hagyományos technikával nem nyomható le az elvárt szintre. A környezetszennyezés csökkentése mellett ezért is van szüksége elektromos autókra, elsőként az i3-ra.

Csakhogy a BMW helyzete bonyolult, mert a sokak szemében satnya villanyautóval nem rombolhatja le sportos arculatát. A zöldülő imidzs mellé meg kell tartania azt a kisugárzást, amivel az erős modelleket el tudja adni. A zöld vonalat mi tehetné vonzóbbá, mint egy potens, de kevéssé környezetszennyező sportautó? Ez a plug-in hibrid i8, amelynek világpremierje itt volt a Frankfurti Autószalonon. A hibridsportautó-projekt főnökével, dr. Carsten Breitfeld úrral a BMW-standon beszélgettem az autóról.

a videó a hirdetés után indul

Menetteljesítményei alapján az i8 nem szupersportkocsi és nem is az M1 örököse. De akkor mi?
Dr. Carsten Breitfeld a BMW i8 projekt főnöke. A Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre

Dr. Carsten Breitfeld a BMW i8 projekt főnöke. A Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre

Ő Dr. Carsten Breitfeld, az i8 projekt főnöke. A Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre


A jövő sportautója, amely különlegesen takarékos. Több embert is ismerek, akik vágynak hasonló kaliberű sportautóra, de környezetük vagy a feleségük nem fogadná el tőlük, hogy egy nagy fogyasztásúnak és környezetszennyezőnek tartott sportautót vásároljanak. Fontos, hogy hátul is lehet ülni és az i8 a hétköznapokban is használható. A Porsche 911 Carrera sikerének is ez az egyik titka.

Mire való a második elektromos motor?

A nagyobbik megegyezik az i3-éval és az első kerekeket hajtja. A másik a motor beindítására szolgál, de más funkciója is van. Gázadáskor segít megemelni a benzines motor fordulatszámát, hogy az autó közvetlenebbül reagáljon gyorsításkor.

Miért hatfokozatú az automata váltó, amikor már az 1-esben is ott a nyolcfokozatú?

Nem a régi ZF-automata van benne hat fokozattal, hanem a konszern keresztmotoros autóiból átvett konstrukció. Ez a váltó könnyebb és minél inkább támaszkodhatunk az elektromos motor azonnal elérhető 250 Nm állandó nyomatékára, annál kevesebb fokozatra van szükség a benzineshez.

231 lóerős az 1,5 literes, háromhengeres benzines turbómotor. Maximális nyomatéka  320 Nm. Hangjából bizonyos frekvenciákat felerősít illetve művi hangokkal dúsít a hangrendszer, hogy szebben szóljon. Az elektromos motor az orrban 131 lóerős, 250 Nm-rel

231 lóerős az 1,5 literes, háromhengeres benzines turbómotor. Maximális nyomatéka 320 Nm. Hangjából bizonyos frekvenciákat felerősít illetve művi hangokkal dúsít a hangrendszer, hogy szebben szóljon. Az elektromos motor az orrban 131 lóerős, 250 Nm-rel

Mennyi az i8 körideje a Nordschleifén?

Nem kommunikálunk Nürburgring-köridőt, mert ez az autó nem erről szól. Természetesen lehet vele menni a Nordschleifén, de az autó más közönségnek készült.

Mekkora az autó végsebessége leszabályozás nélkül?

Erre azért nincs értelmes válasz, mert a járművet 250 kilométer/órás maximális sebességre méreteztük. Ha ennél gyorsabb is lehetne, akkor nehezebb fék és futómű kellene hozzá, sérülne az eredeti cél.

Az i8 képes állandóan négykerék-hajtással menni vagy ha lemerül a hibridakku, odalesz az első hajtás?

Hóban akár folyamatosan működhet az összkerékhajtás. Ha kell, a belső égésű motor termel áramot.

Csak a konnektorról újratölthető akkuk erejével és a 131 lóerős villanymotorral 120 km/óra a maximális sebesség, az autó hatótávja 35 km. Az i8 hibridként is működik, mindkét erőforrásával

Csak a konnektorról újratölthető akkuk erejével és a 131 lóerős villanymotorral 120 km/óra a maximális sebesség, az autó hatótávja 35 km. Az i8 hibridként is működik, mindkét erőforrásával


Mikorra valósulhat meg a lézeres fényszóró?

Nem lesz elérhető az i8 bevezetésekor, de nem kell rá sokat várni. Fényereje kiváló és a kék árnyalat tetszene is az ügyfeleknek, mert látni rajta, hogy ez egy új megoldás. De a kék fény eredendően a hatóságok színe, ezért a lézerfény színhőmérsékletén még dolgoznunk kell.

Szokatlanul vékonyak a gumik, elöl 195 mm szélességű a 20 colos kerék. Lesznek nagyobb kerekek?

Van egy sportosabb kerékszett is, elöl 215-ös, hátul pedig 215 helyett 245/40 R20-as kerekekkel. De az autó vezethetősége, viselkedése a kisebb gumikkal is kiváló.

4,5 s alatt gyorsul százra, 250 km/óra a legnagyobb sebessége, leszabályozással. Nagyobb végsebességhez nehezebb fék, futómű és más kerék kellett volna, ami rontaná a fogyasztást

4,5 s alatt gyorsul százra, 250 km/óra a legnagyobb sebessége, leszabályozással. Nagyobb végsebességhez nehezebb fék, futómű és más kerék kellett volna, ami rontaná a fogyasztást

Nem kínosan kevés a 130 000 eurós autóhoz egy csupán háromhengeres motor?

Ennek az autónak a presztízsét a vásárlók szemében nem a hengerszám adja, hanem a koncepció: 4,5 másodperces százra gyorsulás, a BMW-sportautóktól elvárt vezethetőség, jó használhatóság, csupán 2,5 literes átlagfogyasztással.

Breitfeld úr, köszönjük a beszélgetést!

Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.