Csakhogy a BMW helyzete bonyolult, mert a sokak szemében satnya villanyautóval nem rombolhatja le sportos arculatát. A zöldülő imidzs mellé meg kell tartania azt a kisugárzást, amivel az erős modelleket el tudja adni. A zöld vonalat mi tehetné vonzóbbá, mint egy potens, de kevéssé környezetszennyező sportautó? Ez a plug-in hibrid i8, amelynek világpremierje itt volt a Frankfurti Autószalonon. A hibridsportautó-projekt főnökével, dr. Carsten Breitfeld úrral a BMW-standon beszélgettem az autóról.
A jövő sportautója, amely különlegesen takarékos. Több embert is ismerek, akik vágynak hasonló kaliberű sportautóra, de környezetük vagy a feleségük nem fogadná el tőlük, hogy egy nagy fogyasztásúnak és környezetszennyezőnek tartott sportautót vásároljanak. Fontos, hogy hátul is lehet ülni és az i8 a hétköznapokban is használható. A Porsche 911 Carrera sikerének is ez az egyik titka.
Mire való a második elektromos motor?
A nagyobbik megegyezik az i3-éval és az első kerekeket hajtja. A másik a motor beindítására szolgál, de más funkciója is van. Gázadáskor segít megemelni a benzines motor fordulatszámát, hogy az autó közvetlenebbül reagáljon gyorsításkor.
Miért hatfokozatú az automata váltó, amikor már az 1-esben is ott a nyolcfokozatú?
Nem a régi ZF-automata van benne hat fokozattal, hanem a konszern keresztmotoros autóiból átvett konstrukció. Ez a váltó könnyebb és minél inkább támaszkodhatunk az elektromos motor azonnal elérhető 250 Nm állandó nyomatékára, annál kevesebb fokozatra van szükség a benzineshez.
Mennyi az i8 körideje a Nordschleifén?
Nem kommunikálunk Nürburgring-köridőt, mert ez az autó nem erről szól. Természetesen lehet vele menni a Nordschleifén, de az autó más közönségnek készült.
Mekkora az autó végsebessége leszabályozás nélkül?
Erre azért nincs értelmes válasz, mert a járművet 250 kilométer/órás maximális sebességre méreteztük. Ha ennél gyorsabb is lehetne, akkor nehezebb fék és futómű kellene hozzá, sérülne az eredeti cél.
Az i8 képes állandóan négykerék-hajtással menni vagy ha lemerül a hibridakku, odalesz az első hajtás?
Hóban akár folyamatosan működhet az összkerékhajtás. Ha kell, a belső égésű motor termel áramot.
Mikorra valósulhat meg a lézeres fényszóró?
Nem lesz elérhető az i8 bevezetésekor, de nem kell rá sokat várni. Fényereje kiváló és a kék árnyalat tetszene is az ügyfeleknek, mert látni rajta, hogy ez egy új megoldás. De a kék fény eredendően a hatóságok színe, ezért a lézerfény színhőmérsékletén még dolgoznunk kell.
Szokatlanul vékonyak a gumik, elöl 195 mm szélességű a 20 colos kerék. Lesznek nagyobb kerekek?
Van egy sportosabb kerékszett is, elöl 215-ös, hátul pedig 215 helyett 245/40 R20-as kerekekkel. De az autó vezethetősége, viselkedése a kisebb gumikkal is kiváló.
Nem kínosan kevés a 130 000 eurós autóhoz egy csupán háromhengeres motor?
Ennek az autónak a presztízsét a vásárlók szemében nem a hengerszám adja, hanem a koncepció: 4,5 másodperces százra gyorsulás, a BMW-sportautóktól elvárt vezethetőség, jó használhatóság, csupán 2,5 literes átlagfogyasztással.
Breitfeld úr, köszönjük a beszélgetést!
Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.