Röviden – Škoda Rapid Spaceback | |
---|---|
Mi ez? | Csapott hátú kompakt autó a Rapidból, jóval az Octavia alatt. |
Mit tud? | Igen tágas a hátsó lábtér és az ötajtósokhoz mérten a csomagtere is nagy. |
Mibe kerülhet? | Csak a lépcsőshátú 3,2-5,5 millió forintos listaárából tudunk kiindulni. |
Mikor jön? | Októberre lehet forint ára, az első autók decemberben érkeznek meg a márkakereskedésekbe. |
Nein! Nein! Niemals!* – dörögték a VW-konszern vezérei a Škoda menedzsereknek, ha a Golf felségterületére kívántak merészkedni. Az ötajtós, csapott hátú Škoda piacra dobása tabu volt, nagyon sokáig. De a konszernben újragondolták a dolgot és a Golfba harapó, Octavia-szintű ötajtós helyett egy kisebb és olcsóbb autóval, alulról kopogtatnak be a népes kategóriába.
Nem támadhat a Golfra
A Rapid Spaceback (magyarul térfar) a Poló padlólemezére épül, akárcsak a nála mintegy 18 centivel hosszabb Rapid limuzin. 2602 milliméteres tengelytávja akkora, mint az alsó középkategóriás autóké, a hátsó lábtere viszont jóval tágasabb náluk.
A nyakigláb, zöld nerd-szemüveggel súlyosbított hoszteszlány fel is sorolta az autó erényei között a hátsó utastér nagyságát. Aztán a csomagteret kezdte dicsérni, ami szerinte bővebb a Rapidénál. Azon az 550 literen nehéz volna túltenni, de a hölgy nem mondott butaságot, mert a kategóriában tényleg jó eredmény a 415-1380 liter. Az új 308-é 420, a Bravóé 400, a Civicé 456 liter.
Kényelmesebb futóművel?
A standon kiállított autók mind Elegance-kivitelűek, belső terük nem olyan komoran fekete és olcsó hatású, mint az eddig látott Rapidoké. Elvileg a Spaceback futómű-hangolása kényelmesebb a lépcsőshátúénál, amit limuzin is átvesz.
Rapidok a múltból
A Škoda renezvényein nem hallunk a korábbi Rapidokról, mintha a Volkswagen-éra előtti változatok nem is léteznének a márka történelmében.
Pedig a Rapid Spaceback már az ötödik Škoda-típus Rapid néven. Az első 1935 és 1947 között készült hathengeres motorokkal, a második a farmotoros korszak kupéja volt a 120-as alapjain.
1981-ben Garde néven jött k az autó, de az 1984-es modellfrissítés után megkapta a néhány exportpiacnak fenntartott Rapid nevet és a 130-as új motorját.
59 lóerővel a Rapid is vesztésre állt az osztálytársak 60 lóerőről induló Ladáival szemben, de legalább mutatós kupé volt, amely 1989-ig maradt gyártásban. Az utolsó évekbeli Rapid 135-ben és 136-ban a Favoritból átvett négyhengeres dübörgött.
Van a most megénekelteken kívül egy másik új Rapid is, a fejlődő országoknak. Az indiai modell a Fabiára épül és a Fabia orrát is viseli, gyakorlatilag az új VW Vento testvérmodellje.
A négy benzines motor és a kétféle TDI közül nem nehéz kitalálni, melyik passzol a legtöbb elváráshoz. Az 1,2 literes, háromhengeres szívómotor 75 lóerejével szükségmegoldás. A legvonzóbb a turbós 1,2 TSI, 86 vagy 105 lóerővel. Az 1,4 TSI 122 lóerős, a két 1,6-os dízel 90 és 105 lóerős lehet.
Ár októberben, autó decemberben
Mivel a Rapid Spacebacknek meg sem szabad közelítenie a Golfot, ezért az Octaviával, a Leonnal vagy az A3-mal közös vezetőtámogató berendezések nem lesznek elérhetőek hozzá.
A földönkívüli, konnektoros hibrid sportautók mellett a Rapid Spaceback a kevés elérhető szériaautó egyike Frankfurtban. Még nem tudni, mennyire lesz megfizethető, de elvileg a lépcsőshátú Rapidnál csak kevesebbe kerülhet. Az ártárgyalások lezárása után októberben tudunk majd konkrét összegekről beszámolni, addig a limuzin 3,2-5,5 millió forintos listaárából lehet kiindulni.
Ha érdekel a Rapid, olvasd el korábbi cikkeinket a limuzinról!
Az első vezetés Szlovákiában.
Teszt a 105 lóerős TSI-ről.
Összehasonlító teszt: 301, Aveo, Rapid.
Összehasonlító teszt: 301, Fluence, Linea, Toledo.
*Nem! Nem! Soha!
Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.