Bár egyáltalán nem nevezhető bicikli kiállításnak, a Frankfurti Autószalonon mégis lépten-nyomon bringákba ütköztünk. Volt ahol csupán megvásárolható, drága, menő kiegészítőként tették az autók mellé a kétkerekűeket, míg máshol csak a márkalogó került a külső beszállítótól vásárolt bringára, de akadtak olyan helyek is, ahol igazi fejlesztéseket láthattunk. Mint például ezt a hidrogén-hajtású darabot.
Elnézve a meztelen vázat, amelyből mindenféle alkatrész lóg ki, a 2008-ban elkezdett projekt a szériaérettségtől még igen messze van. Pedig erről szó sincs. A gyártó cég szerint 2014-től már megvásárolható lesz a hidrogénhajtású járgányuk. Kérdés, hol lehet majd megtankolni a két darab, szódásüvegnyi tartályt.
Igaz, a hidrogénkutak annyira ritkák, mint az igazmondó politikus, pedig hasonló méretben teljesen használhatónak tűnik ez az alternatív hajtás. Egy palack feltöltése az akksitöltéssel ellentétben alig pár pillanatig tart, és a nagynyomású gáznak sincs önkisülése. Egy töltéssel – ez két liternyi, 300 baros nyomáson tárolt hidrogén – 100 km-es hatótávolságot, és 25 km/órás csúcssebességet ígér a gyártó, amelyet 250 W-os villanymotor és 360 W-os tüzelőanyag-cella biztosít.
Aki a cím alapján másféle frankfurti bringákra vágyott, az inkább kattintson ide.
Kicsit arrébb már nagyobb kupac villanybringa mögött áll lesben a kiállító. Ezek távolról sem hasonlítanak az itthon is egyre elterjedtebb, ormótlan darabokra. Kecsesek, szépek, és a lehetőségekhez mérten könnyűek is. Az első- vagy hátsó kerékbe szerelt agymotort úgy látszik kezdi felváltani a középmotor, és a zajos lánchajtás helyett egyre inkább bordás-szíjat használnak. Váltóból sem kell kifejezetten 27 fokozatú, a villanyhajtás mellé bőven elég egy okosabb és kevésbé érzékeny agyváltó.
Ugyanitt gyermekhordozós, családi kerékpár – vagy éppen teherszállító – is megtalálható, természetesen ez is elektromos rásegítéssel. Na kelljen már lihegni, ha az ivadékok, vízvezeték szerelési segédeszközök száguldani kívánnak.
A Mercedes-Benz katedrális méretű csarnokának előterében a smart márka állított ki néhány kerékpárt. Itt árakat is kap az érdeklődő a megszokott hatótáv/töltési idő/ csúcssebesség kérdéskör mellé. A narancs vagy zöld kiegészítőkkel felszerelt bringák egyaránt 2899 eurós – 870 ezer forintos – áron szerepelnek az árlistában. Hát, nem olcsó. Cserébe márkás, tisztességes cuccokból építették össze az amúgy formatervezési díjat is nyert kerékpárt.
Valamilyen különös okból, összecsukható bringából is sokfélét láttunk. A MINI standján nem annyira meglepő egy kicsike, összehajtható példány, de elektromos hajtásúból is többfélét gyártanak. A mérnöki kihívás potenciált értjük, és látjuk is a dologban, de vásárlóként nem tudom, kívánnék-e apró kerekeken billegni a forgalomban, csak azért, hogy utána pár perc origamit követően könnyebben beférjen a cucc a liftbe.
Ha már a legtöbb nagyvárosban mindent elkövetnek azért, hogy az autósok életét megnehezítsék – különféle behajtási tilalmak, aranyáron mért fizetős parkolók, dugódíj, stb. – érdemes az autósoknak is elgondolkodni, nem lenne-e értelme beszerezni valami hasonló járgányt. Az, hogy a biciklizés közben az ember megizzad, nem lehet kifogás, hiszen az elektromos bringázás már egyáltalán nem sport. Hanem hatékony, gyors, környezetkímélő közlekedési forma.