Ha nem is jelent új időszámítást, de a modellpolitikát és a fejlesztéseket alapjaiban érintő változás történik a Toyotánál. A Prius IV bevezeti a márka új építőkészletét, amelyre rengeteg modell készül a jövőben. Tojosima Kodzsi urat, a Prius fejlesztési vezetőjét a következő Priusról és a TNGA (Toyota New Global Architecture) technikáról kérdeztük. A főmérnök a Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre.

Tojosima úr, miben hasonlít és miben tér el egymástól a Volkswagen-féle MQB és az új globális építőkészlet, a TNGA?

Azonos mögöttük az alapgondolat. Az a fő különbség, hogy a TNGA technikára csak Toyoták épülnek, míg az MQB-re a Volkswagenen kívül más vállalatok autókoncepció is megvalósulnak, mert Európán belül ez a legkedvezőbb megoldás.

3,9 literről 3,2 l/100 km értékre csökken a Toyota Prius szabványos átlagfogyasztása. A radikális formájú hibridről az autó főmérnökével beszélgettünk

Tojosima Kodzsi irányította a negyedik Prius-generáció fejlesztését. Balra a szerző

Tojosima Kodzsi irányította a negyedik Prius-generáció fejlesztését. Balra a szerző

Melyek a TNGA-ra épülő modellek közös pontjai?

Sok alkatrészt és komponenst a TNGA többféle változatában is használhatunk, például a kormányoszlopot, a hibridegységet, a motort. Ez a megoldás erősebb motorokat is befogadhat és személyautós (nem SUV. A szerk.) összkerékhajtás is megvalósítható vele. A TNGA nem egyetlen platform, hanem alacsony, középső és magasabb építésű autókhoz használható padlólemez-készlet.

A Prius melyik padlólemezt kapja ezek közül?

A középsőt.

Október közepéig szigorúan őrzik a műszaki részleteket. Addig azt sem árulja el a Toyota, mekkora benzines motort egészít ki a villamos gép

Október közepéig szigorúan őrzik a műszaki részleteket. Addig azt sem árulja el a Toyota, mekkora benzines motort egészít ki a villamos gép

Időközben a Priusból modellcsalád vált. Születhet az újból is más karosszériaváltozat, például egyterű vagy Amerikában és Ázsiában népszerű lépcsőshátú Prius?

Többféle karosszéria megvalósítható, de meglehet, hogy a többi autó nem Prius néven kerül piacra. A Prius szerepe, hogy élen jár a Toyota technikai fejlesztéseiben. Ha túl sok változat készül az alapjaira, akkor nehéz gyorsan előrelépni a fejlesztési folyamatban.

Tojosima úr épp berajzolja az aerodinamikai fejlesztések lényegét

Tojosima úr épp berajzolja az aerodinamikai fejlesztések lényegét

Ezek szerint ha a Prius+-nak és a Prius C-nek lesz is utóda, nem Priusnak hívják majd őket?

Ez lehetséges.

A sajtóanyag nagyon fukarkodik a konkrétumokkal. Menyi az autó alaktényezője?

Jelenleg még nem adhatjuk ki ezt az adatot. De jobb a jelenleginél.

0,22 felett vagy alatt van az újé?

Erre nem válaszolhatok, ám jobb az eddigi 0,25-nél és a mérési módszer is eltérő. A múltban az álló autót érte a szél, de most a padló gördítésével pontosabban mérhetjük a mozgó autó légellenállását. Ezzel a mérési eljárással a kifutó modell alaktényezője magasabb volna 0,25-nél. Az előrelépést már az új módszer alapján értettem.

A lámpák melletti él és a laposabb szélvédő a kisebb légellenállás kulcs, de csökkent a homlokfelület is az alacsonyabb autóval

A lámpák melletti él és a laposabb szélvédő a kisebb légellenállás kulcs, de csökkent a homlokfelület is az alacsonyabb autóval

A légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata. Csak az alaktényező javult vagy a homlokfelület is csökkent?

A Prius alacsonyabb lesz a modellváltással, kisebb homlokfelülete is mérsékli a légellenállást.

Mekkora szerepet játszott a fejlesztésben a súlycsökkentés?

Mivel a kerékfelfüggesztés megváltozott, a két autó súlya nem hasonlítható össze egy az egyben. Váltanunk kellett ugyanis a futómű-konstrukcióban, hogy javíthassuk a vezethetőséget, ami kulcsfontosságú fejlesztési szempont volt. Ennek érdekében merevebbé tettük az autót, nagyszilárdságú acélokkal. Nem akartunk más területeken visszalépést a kisebb súly kedvéért. Tehát nem ignoráltuk a súlycsökkentést, de prioritást a jobb vezethetőség élvezett.

Bal szélen Krajcsovits Sándor, a Toyota-importőr kommunikációs vezetője, középen Tojosima Kodzsi főmérnök, jobbra a szerző

Bal szélen Krajcsovits Sándor, a Toyota-importőr kommunikációs vezetője, középen Tojosima Kodzsi főmérnök, jobbra a szerző

Összességében az új Prius nehezebb vagy könnyebb az elődnél, hasonló felszereltség esetén?

Könnyebb lesz a negyedik generáció. Fontos és szükséges a súlytakarékosság, de ügyfeleinknek más szempont volt a fő.

Mivel kellett a legjobban megküzdeni a fejlesztés során?

Munkánk középpontjában az agilitás és a vezetés örömének javítása állt. Nem volt könnyű, mert a vezethetőség optimalizálásával folyamatosan nőtt a súly, amit ki kellett egyenlítenünk más területeken.

a videó a hirdetés után indul

Azonnal érzékelhető a jó minőségérzet, amire a Toyota sok autójában nem nagyon figyelt. Mi a változás oka?

Tudtuk a tulajdonosok visszajelzéseiből, hogy javulást várnak ezen a téren.

Mire a legbüszkébb az új Priusban?

A designra. Az autó megtartotta a Prius alapvonásait, de sikerült kupésabbra, egyben limuzinosabbra venni a formáját.

Tojosima úr, köszönjük a beszélgetést!

Olvasnál még az új Priusról? Video a frankfurti standról és első tapasztalatok az autóban ülve ebben a cikkünkben.