500X, 2008, Arona, ASX, C4 Cactus, Captur, Countryman, Crossland X, CX-3. Ecosport, Juke, Kona, Mokka X, Stonic, Tivoli, Vitara: hirtelen ennyi konkurens jutott eszembe az új Citroën C3 Aircrossban üldögélve. Igazi viperafészek a kis méretű városi terepjárók kategóriája, ahová ára alapján a Duster is sorolható, de Európában egyik tömeggyártó sem engedheti meg, hogy kimaradjon a káprázatos növekedési rátával bővülő szegmensből.
Kommersz séma, sok jó ötlettel
Mivel a dolog működik, kisautójának padlólemezére a Citroën is épített egy városi terepjárót. Ez eddig nyilván nem érdekes, mert az összes autómárka ebbe az irányba mozog, de a C3 Aircross nem egyszerűen egy magasabbra emelt, kicsit terepjárós külsővel feldobott C3-as lett, mert ebbe az autóba váratlanul sok ötletet, és jó ötleteket masszírozott bele a Citroën.
Az autó technikájában még nincs semmi meglepő. A PSA-csoport PF1-es padlólemezére született, akárcsak a Peugeot 2008 és Opel-testvérmodelljük, a Crossland X. Hossza 4,15, szélessége 1,76, magassága 1,64 méter. A Citroën C3 Aircross nem egyszerűen a C3 Picasso helyébe lép, hanem a kis egyterű variálhatóságát is továbbviszi.
Hátsó üléspadja hosszirányban állítható, mint az Opel Crossland X-é vagy a Renault Capturé, amely a kategória európai eladási éllovasa. Ez igazán értékes többlet a mindennapokban, mert tologatható hátsó ülés híján a Kia Stonic variálhatósága messze elmarad a Vengáétól, amelynek 2018 lesz az utolsó éve, mielőtt a Kia is kilép a kis egyterűek közül.
Horgászoknak, családoknak is jó
A hosszirányú variálhatóságon túl itt az utasoldali első háttámla is előredönthető. Ezzel 2,4 méteres gerendát, horgászbotot vagy kappansörte polcrendszert szállíthatunk. A hátsó üléstámlák előrehajtásakor a pad is lesüllyed, amivel síkká válik a csomagtér, és tetszett az is, hogy a hátsó üléstámla kartámaszként lehajtható középső sávja jó nagy nyílást tesz szabaddá a csomagtér felől. 410-520 literes a csomagtartó, ami 1289 literre bővíthető az első ülések mögött. A C3 Picassso 385-500 litert kínált.
Belül nemcsak praktikus, de vidám is a C3 Aircross. Főleg, ha sikerül megtalálni a kedvünkre valót az öt különböző belső hangulat és négyféle tetőszín kombinálásával. A színcsomagokkal jár a hátsó oldalablak rácsozása. Bár matricának néz ki, nem vignetta, hanem a polikarbonát ablakfelületbe integrált dísz, ami nem jön le a kocsimosással.
Kábelmentes telefontöltés
A Citroën csupa jól felszerelt, Shine kivitelű autót hozott magával Frankfurtba, amelyekben a fejmagasságú kijelző és a vezeték nélküli telefontöltő is benne van. Mert a C3 Aircross is képes a Qi szabvány szerinti okostelefonok induktív töltésére a váltókar előtti fészekben, amely egyben tárolóhely is.
A kategórián belül ez éppoly ritka, mint a merőlegesen és párhuzamosan beálló parkolóautomatika, a vészfékezés gyalogosfelismeréssel és az előttünk haladó vagy álló járművek azonosításával. A C3 Aircrossban felszereltségtől függően automatikus reflektor ki-bekapcsolás és fáradásfigyelés is lehet. A hétcolos érintőképernyőre tükrözhető a kábellel csatlakoztatott okostelefonok képernyője, fut az AndroidAuto és az iOs CarPlay is.
Gyári reklámfilm arról, mi mindennel szerelhető fel a C3 Aircross, ha nem számít a pénz
Motorok, árak
Zaragozában, Spanyolországban háromféle benzines és kétféle dízelmotorral készül a Citroën C3 Aircross. Az összes Otto-motor háromhengeres, sajnos egyáltalán nincs négyhengeres benzines a kínálatban. Az 1,2 literes szívómotor 82 lóerős, turbóval 110 vagy 130 lóerős kapható. A 82 és a 110 lóerős benzines, illetve a 100 lóerős dízel sebességváltója is ötfokozatú. A 130 lóerős 1,2-es és a 120 lóerős 1,6 HDi-ben hat fokozatot kapcsolhatunk.
Jelenleg előrendelhető az autó, de napokon belül rendelhető lesz, mert a márkakereskedő-hálózathoz eljut az árlista és kiderülnek az extrafelszerelések árai is. Egyelőre annyit tudtunk kideríteni a modellről, hogy öt év/100 000 kilométer garancia jár majd hozzá és a Live alapváltozatban is van légkondicionáló. Az alapváltozat is megkapja a jelzőtábla-felismerést és a sávelhagyásra figyelmeztető berendezést. Ez a kivitel csak az 1,2 literes szívómotorral kapható 4,1 millió forinttól, aminél a listaár 200 000 forinttal magasabb. A 120 lóerős Shine dízel ára 6,3 millióig emelkedik.
Később megírjuk, mit kell tudni a temérdek egyedi kivitelben rendelhető modell hazai áráról, illetve azt is összefoglaljuk, mit sikerült kideríteni a kocsiról Xavier Peugeot úrral beszélgetve. Ő, bár a Peugeot-família sarja, terméktervezési igazgatóként a Citroën jövőjét meghatározó szakember, akivel a frankfurti standon és a C3 Aircross mellett beszélgettünk a Vitara konkurenséről.