Amikor 230 000 négyzetméteren, 11 csarnokban és csomó szabadterületen attrakciók sora vonzza a Frankfurti Nemzetközi Autó Kiállításra özönlő látogatókat és újságírókat, nehéz kitűnni az alapzajból. A Hondának ez mégis sikerült, de nem a hibrid CR-V láthatatlan belsejű, kevéssé vérpezsdítő előtanulmányával, hanem egy rövid, lapos és egészen széles kisautóval. Ez a Honda Urban EV Concept.
Új alapok, 3,9 méter
Eleve nagy szám benne, hogy meglepetésként volt itt az IAA-n. A Honda kibírta, hogy ne szellőztesse meg előre és így megadta az autószalonok elveszőben lévő élményét, amikor nem hetekkel-hónapokkal korábban leközölt autókat nézegetünk és egy izgalmas autó nagyot tud durranni ott helyben.
Hossza 10 centivel a most renovált Jazzé alatt marad, tehát a 3995 milliméteres egyterűből kiindulva 3895 mm lehet. A többi dimenziójáról semmit nem tudunk, csak a gumiméretét sikerült leskubizni a csarnokban: 225/40 R20-as és Falken abroncsok vannak rajta. Az autó vadonatúj padlólemezre épül majd, ami a Honda villanyautóinak alapja lehet.
205? Civic? Golf? A112?
Jó hír, hogy Hacsigo Takahiro, a Honda elnöke a Frankfurti Autószalonon is hangsúlyozta, hogy a tanulmányautó nem a távoli jövő ködébe vesző ujjgyakorlat, hanem a sorozatgyártásra szánt elektromos városi autó előképe. Azt sajnos nem tudtuk meg, hogy ez a hátrafelé nyíló ajtókra is igaz-e, amivel az autó szűk parkolóhelyeken könnyíti meg a bejutást.
Karosszériája igazán karakteres, de sehol nincs rajta él vagy törés. A sziluett, főleg hátulról három-negyedes nézetben nekem nagyon a Peugeot 205-öst juttatta eszembe, másoknak az 1-es Golfot idézte, a vájtszeműek pedig az Autobianchi (Lancia) A112-est is beleláthatják. A gyár eredendően az ős-Civicre szeretne utalni vele, az 1972-ben bemutatott első generációra.
Egyelőre kamerák helyettesítik a külső visszapillantó tükröket. Európában ez a technika nem használható szériaautókban, így a tudtommal eddigi egyetlen kameratükrös autó, a VW XL1 is külön procedúra után kaphatott rendszámot az EU-ban, de abból összesen 250 készült, nem tekinthető nagyszériás autónak.
Okosházhoz okosautó
Ha a képüket az ajtóborításon lévő képernyőn megjelenítő kamerák nem is jutnak el az utcai autóba, a kocsiról leköthető akkumulátor talán igen. Az otthoni elektromos hálózatra csatlakoztatható teleppel az autó egy okos áramhálózat részévé válhat, segíthet felfogni a túltermeléskor, völgyidőszakban fel nem használt áramot és csúcsidőszakban elektromos energiát juttathat vissza a hálózatba. Saját otthonunk ellátásával minimalizálható a kívülről vásárolt árammennyiség.
A jövendő elektromos Hondák megkülönböztető jegyét az Urban EV Concept is viseli, a belülről megvilágított és kékre színezett emblémát. Ez elég határozott különbség a CTR vörös hátterű Honda-jeléhez képest.
Üzen az orrával
Az autó orrán lévő felületen például a töltés állása lehet leolvasható. Ugyanitt különböző üzenetek jeleníthetők meg, akár a gyalogosok, akár a többi közlekedő számára, ami lehet mondjuk üdvözlés vagy figyelmeztetés valamilyen veszélyre.
Ilyesmivel a Mercedes-Benz is foglalkozott a tanulmányautón, náluk az első panel színeinek módosításával jelezhető például a zebránál átkelésre váróknak, hogy az autós észlelte őket és megáll. Amennyiben a Honda szériagyártásba viszi a feliratozást, érzésünk szerint az üzenetlista hamar bővül majd ordenáré vagy épp mókás kifejezésekkel, esetleg nőknek szóló bókokkal.
A Honda Urban EV Concept belső terében a faborításról szinte rögtön a BMW i3-ra asszociálunk, a műszerfalat uraló, széles és alacsony képernyő viszont a Teslának is jó lecke lehetne, hogy a 15-17 colos, álló táblagépnél van sikkesebb megoldás, amelyre mégis elhelyezhető minden szükséges információ az autó visszajelzéseitől a szórakoztatóelektronika üzeneteiig.
Elsőre is látszik, hogy végre egy városi autó, amely normális kilátást ígér, mivel keskeny első tetőoszlopai nem takarják ki a fél világot és viszonylag nagy üvegfelületei is megkönnyítik az autó és a forgalom áttekintését.
Ismeretlen technika
Egyelőre a gyár semmit nem közölt a hatótávolságról és az elektromos hajtáslánc mibenlétéről sem. A hallgatás és a kocsi méretei alapján nem számítunk hatótávbajnokra, a brit Autocar információi szerint 250 kilométer körüli elektromos hatótávról lehet szó.
Ha ez igaz, akkor a Honda elektromos kisautója jóval elmarad a Magyarországon nemrég bevezetett Renault Zoétól, amely verziótól függően 240, 370 vagy 400 kilométeres szabvány szerinti hatótávot kínál, tehát kb. 150-190, 270-320 vagy 290-350 kilométert megy el közúti forgalomban.
Várhatóan 2019-ben Magyarországon is megvásárolható lesz az új kiskocsi, amely füstmentes hajtásláncával, érdekes formájával és a Honda sokszor megtépázott, de a mai napig erős arculatával akár a BMW i3-tól is elcsábíthat vásárlókat, ha ár/érték aránya ezt lehetővé teszi. De lehet, hogy nem is az i3, hanem a szintén kétajtós MINI Cooper S E lesz a testreszabott ellenfél, amely szintén itt Frankfurtban mutatkozott be.