Dr. Dieter Zetsche 2006-ban lett a Daimler AG igazgatója, a Mercedes-Benz élén a márka mindenható urának tekinthető. A minap a 2017-es Frankfurti Autószalonon találkoztunk vele, ahol a Mercedes és a Smart számára is új utat jelölt ki a jövőre nézve. Faggattuk az elektromos autózásról és az újonnan fejlesztett dízelmotorok jövőjéről.
Egyre inkább terjed az elektromos autózás. Néhány márka egy idő után kifejezetten elektromos autókból álló palettát képzel el. Van jövője a belső égésű motoroknak?
Szeretnénk az emissziómentes autózás felé haladni a jövőben, ugyanakkor ma az elektromos autózás sem az. Az akkumulátorok előállítása és újrahasznosítása is fejlesztésre szorul számos más részterület mellett. Folyamatosan optimalizálni kell ezt a rendszert, ami a kamionok esetében még nagyobb kihívást jelent. Egyelőre nem látjuk azt a pillanatot, amikor érdemes elköszönni a belső égésű motoroktól. Célunk az emissziómentes autózás, de senki sem tudja megjósolni, hogy pontosan mi a fejlődés útja és megfelelő üteme, ezért hogy a lehető legizgalmasabb elektromos autókat adhassuk majd a vásárlóinknak, egyik technikát sem zárjuk ki.
Van tervben komoly fejlesztés a következő 5-10 évben a dízelmotorok terén? Meddig számolnak a Mercedesnél a dízel- és benzinmotorral?
Tavaly kezdtük és folytatni is fogjuk további két évig, hiszen a négyhengeres turbódízel és a soros hathengeres turbódízel is csupán most jelent meg a kínálatban, valamint terjed tovább a modellfrissítések során. Ezzel együtt nagyjából 10 vagy több évig évig tervezünk ezekkel az erőforrásokkal. Nagyon jó helyzetben vagyunk azzal, hogy jelenleg a legmodernebb és legtisztább dízelmotorokat kínáljuk a piacon.
Igaz, hogy a jövőben az elektromos autók olcsóbbak lehetnek, mint a hagyományos motorral szerelt autók ma?
Jelenleg az akkumulátorok drágábbak, de számos jóslat szerint 50-55 kW értéke nagyjából 100 eurósra esik. Jelenleg még nem tartunk itt, de ebben az esetben csökkennek a gyártási költségek is, de természetesen ez azt is jelenti, hogy az elektromos autók sokkal több profitot is termelnek.
Mennyire vannak felkészülve az egyes piacok az elektromos autókra?
Egyrészt a világ különböző részein egymástól eltérően állnak ehhez a kérdéshez, így az elektromos töltőhálózat is különböző mértékben áll rendelkezésre. Másrészt több helyen az emberek nem egymás mellett, hanem egymás felett is élnek. Például Kínában nagyon keveseknek van garázsa, így nem mindenkinek van lehetősége arra, hogy fali töltőt szereljen fel az autók töltésére. Ugyanakkor Kína az egyik legfejlettebb terület, ha a töltőállomásokat nézzük. Ennek ellenére nem valószínű, hogy innentől számítva 10 év után minden elektromos lesz, mert ehhez rengeteg fejlesztésre és megfelelő infrastruktúrára van szükség.
Míg korábban gombokkal kezeltük a fedélzeti rendszereket, addig ma érintőképernyővel vagy akár gesztusokkal. Mi lesz a következő mód a funkciók elérésére?
Magától értetődő, hogy ezeket a rendszereket is továbbfejlesszük, mint az érintőfelületek vagy a gesztusok, de beszélhetünk a hangokról is. Azt hiszem, hogy utóbbi a legfontosabb az összes közül és egy fontos útja lesz az autóval történő kapcsolatteremtésnek a jövőben. A korábbiaktól eltérő módon már nem csupán szavakkal adhatunk majd utasításokat, a beszéd a kommunikáció legerősebb formája, amin keresztül sokkal szabadabban teremthetünk kapcsolatot az autóval is, mint korábban.
Meddig mélyülhet még el a Renault-Nissannal az együttműködés? A közösen fejlesztett Smart számára is új utat jelöltek ki.
Nagyon sok területen működünk együtt a Renault-Nissannal, például itt Frankfurtban mutattuk be az X-osztályt, ami a legújabb eleme ennek a kooperációnak. Nagyon bízom benne, hogy ez egy igazán ígéretes elem. Célunk, hogy az együttműködésen keresztül mindkét vállalat egyre sikeresebb legyen. Úgy tűnik, hogy mindhárom márka, a Renault, a Nissan és a Mercedes is nyert ezzel. Én nagyon elégedett vagyok ezzel a kooperációval és hiszem, hogy Carlos Ghosn is így értékeli. A Renault-Nissan csoport termeli a legnagyobb mennyiségben az elektromos autókat ma – gondoljunk csak a Nissan Leafre – , szóval ezen a területen igazán jó együttműködni velük, hiszen rengeteg tapasztalatuk van.
Van mitől félnie Elon Musknak?
Szép jövőképet festett fel a Mercedes-Benz az elektromos autózással és az autonóm közlekedéssel kapcsolatban. Sorra mutatják be az önmagukat vezető tanulmányautókat, még mi is ültük egy ilyen tökéletesre csiszolt ezüst autóban, amikor az új formanyelvet ismerhettük meg Gorden Wagenertől. Mára azonban az is tudható, hogy a Daimler nem kevesebb mint 1 milliárd dollárt (több mint 260 milliárd forintot) fektet az új üzemébe, mely az Egyesült Államokban, Alabamában nyílik majd. Nem csupán az üzembe öntenek elképesztő mennyiségű pénzt, de az akkumulátorok gyártására is szintén 1 milliárd dollárt szánnak.
Persze ez mit sem érne fejlesztés nélkül, hiszen az elektromos hajtásláncokon bőven van még mit reszelni, hogy alacsonyabb töltési időt és nagyobb hatótávot kapjunk, ezért erre is szép összeget szán a Mercedes: nem kevesebb mint 10 milliárd dollárral (2600 milliárd forint) száll be a villanyos autók fejlesztésébe.
Mi inspirálja önt?
Mérnök vagyok, ebből adódóan az új technikai irányok és lehetőségek inspirálnak. Továbbá az, hogy ezek új lehetőséget teremtenek a fogyasztóknak is, ami igazán izgalmas. Ezek mellett a Mercedes márka és az öröksége is igazán figyelemre méltó, ami remekül tud együttműködni az üzlettel. Ez jelenti a legizgalmasabb részt 41 éves karrierem során, különösen ma, amikor nagy változáson megy keresztül az iparág.
Zetsche úr, köszönjük a beszélgetést!