Merőben új autói számára új márkát hozott létre a BMW. A bajor prémiummárka BMW i néven elektromos hajtású autókat illetve a nagyobb méretű modellek esetében konnektorról tölthető hibrideket dob piacra a következő években.
M után i
A kevésbé környezetszennyező autóknak kitalált név nem az első almárka a gyár életében, a sportmodellek régóta az M GmbH színeiben futnak. Genfben módunk nyílt találkozni az i-projekt vezetőjével, Ulrich Kranz úrral, akivel a BMW standján beszélgettünk.
2007-ben kezdtek dolgozni olyan autókon, amelyek kifejezetten a világ sokmilliós metropoliszaiban, például New Yorkban, Párizsban, Hongkongban élő ügyfelek napi munkába járására szolgálna.
Várostervezők és polgármesterek
Az új modellek körvonalazásakor várostervezőket és politikusokat is megkérdeztek az infrastruktúrafejlesztés irányairól. A környezetszennyezés csökkentése érdekében a helyben káros anyagot nem kibocsájtó elektromos hajtásra esett a választás, amit a nagyobb, nem kizárólag városi közlekedésre szánt autóknál hibriddé egészít ki egy belső égésű motor.
Nagyjából egy mai Golf mérete a felső határ, amekkora autót még érdemes tisztán akkukkal és elektromos hajtással megtervezni.
Műszakilag megoldható volna, de az ennél nagyobb autókba már annyi nehéz akku kellene, ami értelmetlenné teszi a tisztán elektromos üzemet. Az i8-ban is a konnektorról tölthető hibrid a megoldás – mondta Ulrich Kranz. A sportautó így zajtalanul és szagtalanul haladhat városban, de hosszabb útra is el lehet vele indulni, mert a benzinkutak nem tűnnek el.
Jó hír, hogy a BMW hű marad a hátsókerék-hajtáshoz. Egy elektromos motorú autóban igazán van értelme a hátsó hajtásnak, mert a villamos gép azonnal teljes nyomatékkal húz, elinduláskor az átterhelődés mindig a hátsókerekes modelleknek kedvez.
Marad a hátsókerék-hajtás és a jó súlyeloszlás
Tankká dagasztott autókat nem volna élmény vezetni, hiába hajtanak hátul, a súlycsökkentés elsődleges szempont az új autógeneráció fejlesztésében.
A nehéz akkumulátorokat a hajtásláncot befogadó alumínium vázzal és szénszálerősítésű műanyag karosszériával kompenzálja a BMW. Ők is látják, hogy a lépcsőshátú 1-esbőúl faragott Active E 1800 kilója egyszerűen túl sok.
A szénszálas műanyag karosszéria súlya csak fele egy azonos méretű acélénak, az alumíniumhoz képest még mindig 30 százalék a súlyelőny, ám a karbonkasztni irtózatosan drága egy nagyszériás autóhoz.
Drága, de megéri a súlycsökkentés
A BMW szerint a jövőben olcsóbb lesz a gyártás és az elektromos autókban amúgy is érdemes sokat szánni a súlycsökkentésre. A könnyebb autó kevesebb áramot fogyaszt, amivel a legeslegdrágább alkatrészen, az akkumulátoron lehet sokat spórolni.
Marad a BMW-kre jellemző kiegyensúlyozott, 50:50 körüli súlyeloszlás a két tengely között, ez is egy fontos elvárás a fejlesztőkkel szemben.
Jó hír, hogy a két elektromos i BMW, bár a hidegtől nagyban csökken a hatótávolságuk, akár szibériai fagyban is használhatóak. Nem jó hír, hogy ehhez nem árt a konnektoros előmelegítés, amit a Skandináviában a hűtővíz melegítésére használnak.
Menetrend: 2013-tól jönnek az i BMW-k
Két év múlva lesz megvásárolható a BMW első elektromos szériaautója, az i3. 2013-as rajtja után nem sokkal, várhatóan még 2014-ben bemutatkozik a hibrid sportautó, az i8.
Egy bennfentes azt ígérte Lamara Roland kollégánknak, hogy a Vision Efficient Dynamics tanulmány szériaváltozata nem csak valami sportkocsiszerűség lesz porszívóhanggal, hanem M3-szintű élményautó. Ezt nemigen hisszük el, de annál jobban várjuk az új kor sportautóját.