Volt: még mindig jövő idő
Másfél éve hallunk és írunk a Chevrolet Voltról, mint a közeljövő elektromos autójáról, de a hazai forgalmazás kezdetéig még mindig vagy két év van hátra. Ezzel együtt az elektromos hajtású, de benzinmotorjával menet közben feltölthető akkumulátorú autót nagyon ígéretes koncepciónak tartjuk, ezért interjút kértünk Gherardo Corsinitől, az Opel elektromos autóinak fejlesztési vezetőjétől. Azért tőle, mert az Opel Ampera lényegében megegyezik a Chevrolet Volttal.
Nem kell mellé második autó
A Chevrolet olyan autóval akarta bevezetni az új technikát, amely első autóként is használható, különben jogos volna az a reakció, hogy a villanyautó mellé kell egy másik is. A Volt azért akkora, amekkora, hogy az egyautós családok kocsijaként is megfeleljen.
A Volt a GM új, globális kompaktautó padlólemezét használja, amelyre a Cruze és az Astra is épül. A futómű tehát ezekkel a modellekkel közös, persze a Volt nagyobb tömegéhez és eltérő súlyelosztásához hangolva.
A súlynál fontosabb a légellenállás
A Volt formatervezőinek az alaktényező javítása volt a fő feladata, mert egy elektromos autóban a légellenállás rontja igazán a hatótávolságot. A súly kevésbé számít, mert lassításnál az autó áramot termel vissza az akkukba, tehát a nehéz autó a több mozgási energia miatt nagyobb árammennyiséget is táplál vissza.
Így a Volt is a Prius és a Priust követő Insight formáját idézi, amit az aerodinamika határozott meg. A 0,28-as alaktényező egy ilyen rövid autótól szép érték, de mesze van a bámulatostól. A Prius alaktényezője 0,25.
Élőben Genfből – további újdonságok |
Lexus CT 200H, SEAT IBE, Skoda Fabia RS, Lamborghini Gallardo, Volkswagen Sharan, Justin Timberlake, új Ford Focus, terepes Skodák, nyitott Renault-k ,Audi A8 hibrid, Renault Clio RS, Suzuki Kizashi, Audi A1 e-tron, Brabus E Coupe, Dacia Duster, |
A Volt vagy az Ampera technikájával más jellegű karosszéria is könnyedén társítható, a jövőben például egyterűt is lehet húzni az autó aljában T-alakba elrendezett akkuk fölé.
Benzines motor is töltheti az akkukat
A Voltban és az Amperában egyformán 1,4 literes szívómotor lesz a hatótávnövelő (angolul range extender), amely benzinnel és etanollal is működik. A belső égésű motor egyik feladata, hogy lehetővé tegye a 160 km/órában maximált csúcssebesség elérését.
Ilyenkor csak az akkuból kinyerhető áram nem volna elég, a generátorként működő (áramot termelő) motor az orrból támogatja a telepeket. Így nincs szükség a méregdrága lítium-ion akkumulátor növelésére, mert a Volt technikájában messze az akkumulátor a legdrágább tétel.
Rüsselsheimből Genfig
Amikor az akkumulátorokból 60 kilométer után kifogy a kraft, a benzines motor magától beindul és biztosítja az autó hajtásához szükséges áramot. A Volt ugyanis nem hibrid, csak az elektromos motor tudja hajtani, a benzines kizárólag az akkukat tölti fel.
A hatótáv a kiegészítő belső égésű motorral 500 kilométerre kitolható, illetve kicsit többre is. Corsini a rüsselsheimi fejlesztőközponttól Genfig autózott a Volt technikáját rejtő Cruze-zal, összesen 550 kilométert megtéve, az első hatvanat az akkuk erejéből.
Európának 2011 után
A General Motors évente néhány tízezres kapacitással készül az autó gyártására, amely az észak-amerikai verzióval kezdődik 2010 végén. Az európai modell gyártása 2011 őszén indul, tehát 2012-ben lehet megvásárolható autó belőle hazánkban.
Sajnos még megközelítőleg sincs meg a Volt vagy az Ampera ára, mert a gyártási költségeket nagyban befolyásoló darabszámot nem lehet előre pontosan tudni.
Gherardo Corsini egyértelművé tette, hogy nem Cruze árban lesz az autó, de nem mondott konkrétumokat. Mi saját becslésünk alapján egy dízelmotoros és automata váltós Zafira árából indulnánk ki. A Volt motorja 370 Nm nyomatékot és 110 kilowattot ad le, egy ezzel összevethető kétliteres dízel Zafira legalább 7,5 millió forintba kerül.
Tankolás fillérekből
Ez a befektetés később busásan megtérülhet, mert az európai átlag autós nagyon ritkán fog tankolni a Voltba. A tisztán elektromos hajtással biztosított 60 kilométeres hatótávolság alapján a munkába járás és ügyintézés áramigényét napi egyszeri feltöltéssel, a konnektorból fedezheti a tulaj.
Kíváncsiak vagyunk, hány konnektorból tölthető autó kell ahhoz, hogy az állam a kieső jövedékiadó-bevétel miatt furmányos sarcot vessen ki a konnektorból tankoló autók tulajdonosaira, például extra regisztrációs adóval, akkumulátor-ártalmatlanítási illetékkel vagy bármilyen más jogcímen.