Két fontos fogyasztáscsökkentési irányzatra is nemet mondott a Mazda. Az egyik a hibridhajtás, a másik a méretcsökkentés feltöltéssel. A következő Mazda6-tól ennek ellenére benzinből 5,5, gázolajból 4 literes szabványos átlagra számíthatunk százon
Kanai Seita 1974-ben lépett be a Mazdához. Ő a kutatás-fejlesztés első embere a cégnél

Kanai Seita 1974-ben lépett be a Mazdához. Ő a kutatás-fejlesztés első embere a cégnél

Kanai Seita 1974-ben lépett be a Mazdához. Ő a kutatás-fejlesztés első embere a cégnél


Két fontos fogyasztáscsökkentési irányzatra is nemet mondott a Mazda. Az egyik a hibridhajtás, a másik a méretcsökkentés feltöltéssel, a hengerűrtartalom (és részben a hengerszám) csökkentésével, amit turbó vagy ritkábban kompresszor kompenzál.

Se hibrid, se turbó: mitől csökken a fogyasztást?

Ha erre megy a fél világ, mit tudnak ők, hogy másfelé mennek? – vetődik fel a kérdés.

Nem ment könnyen, de a Genfi Autószalonon sikerült megszervezni egy beszélgetést Kanai Seita úrral, aki a cég kutatás-fejlesztési tevékenységét igazgatja.

Kisebb belső nyomásnak kell ellenállnia, a Skyactiv-D ezért lehet könnyűfém blokkos, ami 25 kilós súlycsökkentést jelent a szürkeöntvényhez képest

Kisebb belső nyomásnak kell ellenállnia, a Skyactiv-D ezért lehet könnyűfém blokkos, ami 25 kilós súlycsökkentést jelent a szürkeöntvényhez képest

Kisebb belső nyomásnak kell ellenállnia, a Skyactiv-D ezért lehet könnyűfém blokkos, ami 25 kilós súlycsökkentést jelent a szürkeöntvényhez képest


A hibrid túl drága, ezért ők kitaláltak egy megfizethetőbb, de a fogyasztást erőteljesen leszorító megoldást. Ez hatásfokában versenyképes, de az ő csekély darabszámaikkal költségoldalról kedvezőbb, mint a downsizing. Náluk nincs is napirenden a turbós benzines – mondja.

A Mazda hat évvel ezelőtt elkezdett dolgozni egy új technológián, amely az autó minden nagyobb részegységét érinti. Neve Skyactive lett, utalva arra, hogy csak a kék ég a határ.

Méretben a Mazda2-től a CX-7-ig

Dízelként (Skyactiv-D) 1,5 és 2,2 liter közötti hengerűrtartalommal készülnek majd az új motorok, benzinesként (Skyactiv-G) 1,3 és 2,5 liter a két végpont. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a Mazda2-től a Mazda6-ig, dízelként a CX-7-ig lesznek bevethetőek az új négyhengeresek.

Mit tud a Skyactive?

Sikerült feljebb tolni a Skyactiv-G benzineseknél a kopogásos égés határát, ezért 14:1 arányra emelhető a sűrítés, javítva a fogyasztást és a rugalmasságot

Sikerült feljebb tolni a Skyactiv-G benzineseknél a kopogásos égés határát, ezért 14:1 arányra emelhető a sűrítés, javítva a fogyasztást és a rugalmasságot

Sikerült feljebb tolni a Skyactiv-G benzineseknél a kopogásos égés határát, ezért 14:1 arányra emelhető a sűrítés, javítva a fogyasztást és a rugalmasságot


Skyactiv néven a Mazda egy új autótervezési módot jelöl. Az új technikával a cél a 2008-as szinthez képest 30 százalékkal csökkenteni a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást 2015-re. A Skyactiv technológia a motorokon kívül a kézi és az automata váltókra, a karosszériára illetve a futóműre is kiterjed.

Dízelnek alacsony, benzinesnek magas

Alapelem az egyformán 1:14-hez arányú, a dízelek esetében rekordalacsony, a benzineseknél rekordmagas sűrítési viszony. A dízeleknél az alacsony sűrítés jó, mert csökkenthető vele a mérgező nitrogén-oxid-kibocsátás. A benzineseknél a magas sűrítés jót tesz a fogyasztásnak és a nyomatéknak, ám nem növelhető az égig, mert túl magas sűrítési végnyomással a motort károsító öngyulladás, ismertebb nevén kopogásos égés alakulhat ki.

A 4-2-1 kialakítású kipufogó-leömlő is segít a takarékosságban

A 4-2-1 kialakítású kipufogó-leömlő is segít a takarékosságban

A 4-2-1 kialakítású kipufogó-leömlő is segít a takarékosságban


A Mazdának sikerült a kipufogó- és a szívóütem között a hengerben rekedő maradványgázok mennyiségét a felére csökkenteni. A kevesebb forró gáz kevésbé növeli a friss levegő hőmérsékletét, így a kopogásos égésnek kisebb a veszélye, máris emelhető a sűrítés 1:14-ig. Ennyire magas kompresszióviszonyhoz azonban kell a közvetlen benzinbefecskendezés is, amely nemcsak a hatékonyságot növeli, de hűti az égésteret is, mint a VW konszern TSI turbós benzinmotorjaiban.

CX-5 és új Mazda6

A következő Mazda6, amely nagyjából 2013-2014-re várható, már az új elvek szerinti, alapjaiban új konstrukció lesz. Európában a Skyactive motorok a Minagi 2012-től kapható szériaváltozatában debütálnak.

Nyolc százalékkal könnyebb, de 30-cal merevebb lesz a Skyactiv modellek karosszériája

Nyolc százalékkal könnyebb, de 30-cal merevebb lesz a Skyactiv modellek karosszériája

Nyolc százalékkal könnyebb, de 30-cal merevebb lesz a Skyactiv modellek karosszériája


Kanai úrral rátértünk a súlycsökkentésre is, ami a Lotus mellett az utóbbi években a Mazda szakterülete.

Ha ésszel csinálják, nem drágább a könnyebb autó

Meglepett, de náluk a súlycsökkentés 80 százaléka a racionálisabb tervezés eredménye. Amikor könnyebb, de drágább anyagokat használnak, például alumíniumot az acél helyén, ez csupán 3 százalékot tesz ki a súlycsökkentésből. A könnyebb autó nemcsak takarékosabb, de vezetni is jobb.

Azért nem drágább a könnyebb, takarékosabb és élvezetesebb autó, mert a Mazdánál a súlycsökkentés 80 százaléka az okosabb tervezés eredménye

Azért nem drágább a könnyebb, takarékosabb és élvezetesebb autó, mert a Mazdánál a súlycsökkentés 80 százaléka az okosabb tervezés eredménye

Kanai úr elárulta, hogy a következő Mazda3-ban az új padlólemez révén 70 kilót spórolnak meg, a kasztni felső részén, a műszerfalon, az üléseken és minden más téren további 30-40 kilót fognak lefaragni. Ez összesen egy mázsa feletti fogás, a javuló merevség és biztonság ellenére.
CX-5 néven a Minagi szériaváltozata lehet Európában az első Skyactiv-motoros Mazda

CX-5 néven a Minagi szériaváltozata lehet Európában az első Skyactiv-motoros Mazda

Nem engedik pusztulni a Wankelt

Kicsit háttérbe szorul, de a Mazda kitart a bolygódugattyús motor mellett.

Mivel a Wankel-motor természeténél fogva iszákos és kis fordulaton ibolyaszerény a nyomatéka, ezeken kell alapjaiban változtatni, de a rendkívül pörgős és finoman surrogó motor nem veszik ki a sorozatgyártású autók közül.

Bár a mozgóalkatrészek számának csökkentése miatt a Nissan például most fejlesztett kis egy új háromhengerest a Micrához, a Mazda nem megy négy henger alá.

Végül bonyolultabb volna a háromhengeres járását plusz alkatrészekkel elfogadhatóra simítani, mint négyhengereset használni – érvel Kanai Seita.

Benzines Mazda6, 5,5 literes fogyasztással?

Mai ésszel rendkívüli fogyasztási értékeket ígér a genfi beszélgetésben megvilágított Skyactiv-technológia.

Ha minden fejlesztés megvalósul, benzines motorral 5,5, a kettős feltöltésű dízellel négy liter alatt fogyaszthat egy Mazda6 méretű autó a következő generációban. Ez annyira szép, hogy hiszem, ha látom. De a Mazdának egy kicsit már most is elhiszem.