Mikor az autógyárak dizájnerei kezükbe veszik az első PURhab-tömböt, hogy kifaragják belőle a Jövő Autóját, már sínen is vannak. Biztos létezik alkotói szabadság ebben a műfajban is, de akkor miért egyformák az autófantáziák? Tuti, hogy van valahol egy Nagy Közös Recept.

Nissan Qazana

A Dacia Duster remek példa a koncepcióautók általános receptjére

Az első gally húzna rajta egy kétszázezres karcot

Az első gally húzna rajta egy kétszázezres karcot


Simán át tudna gurulni fölöttem. Mire szériává érik, elmúlik majd alóla a nagy kerék.

Mindennek az alapja, hogy a tanulmányautó hatalmas kerekeken álljon. Egyedileg CNC-zett, sorozatban nyilván csak irdatlan költségek árán legyártható alumíniumfelnik ezek, szinte minden koncepciómodell kötelező tartozéka.

Az ajtókon nem lehet kilincs, vagy ha mégis, be kell simulnia a lemez, mit lemez, műanyaglap síkjába. Majd ráérünk a sorozatgyártás előtt rábiggyeszteni valami vaskos, markolható kilincset!

Honda CR-Z

Honda CR-Z

Honda CR-Z


A CRX kupé utód-tervezetén pengevékony a tükör. Mint szinte minden koncepción.

A tükör legyen keskeny, tökéletesen használhatatlan. Sőt: ne is legyen egyáltalán! Helyettesítsük kamerával! Igaz a valóságban nem valami egyszerű úgy tolatni, hogy a sofőr kapkodja a fejét a középkonzolra rakott monitorok és az oldalablak között, de ez úgyse jut senki eszébe.

Volvo S60 Concept

Volvo S60 Concept

Volvo S60 Concept


Az ajtók a nem létező Volvón is hülyén nyílnak, de legalább kreatívan hülyén

Négyajtós? Az ajtók nyíljanak kétfelé: az elsők előre, a hátsók hátra. Ezzel a megoldással a belső tér nagyobbnak is látszik, meg könnyebb is megmutatni, milyen szépen kifaragtuk. Persze a szériamodell majd rendesen, hagyományosan nyílik, meg kell majd az a B-oszlop is, merevíteni, de a show-ra olyat mégse vihetünk!

Kétajtós? Akkor felfelé fog nyílni, vagy előre, vagy szárnyasan. Igaz, hogy mindkét megoldás nagy szívás, ha valakinek nincs három méter belmagasságú garázsa, de a látvány mindenért kárpótol!

Mazda Kyora

Ajtók felfelé, ülések vékonyak, középen hosszanti lőcs

Ajtók felfelé, ülések vékonyak, középen hosszanti lőcs


A Kyora hátsó lámpái hajszálvékonyak, de nagyon hosszúak.

A fényszórók, lámpatestek minél keskenyebbek, minél hosszabbak és minél tekergősebbek legyenek! Na; ez egy olyan fejlesztés, ami a LED-es technológiának köszönhetően már-már átvihető az utcára is, nem is bántom.

Lökhárító nincs! Sőt, a kocsi legyen minél hegyesebb elől-hátul, elvégre egy szalonban parádézó, felbecsülhetetlen értékű autó úgysem parkol a városban, kicsi az esélye, hogy meghúzzák, lekoccolják. Majd a gyártás-előkészítés során el lehet rondítani védőelemekkel, de a pódiumon még nem az a lényeg.

Giugiaro Fazer Nash Namir

Koncepcióautók egy kaptafára 89
Csudakormány a Giugiarón: ez a minimum

A kormány sosem lehet kerek; lapítsuk, legalább alul, de inkább alul-felül. Ez olyan Knight Rideres-űrhajósos érzéseket kelt a közönségben, jobban vágyik ilyen mögé a nép, mint egy normális kormány mögé. Persze a pici, aszimmetrikus izével a valóságban kínszenvedés volna a parkolás, szervohalál, motorleállás esetén pedig még az egyszerű kormányzás is, de ez most nem számít.

Aston Martin Lagonda Concept

Aston Martin Lagonda Concept

Aston Martin Lagonda Concept


Az új Lagonda hatalmas, de csak négy ülés van benne

A belteret formázzuk négy személyre! Ezáltal a belső nagyobbnak hat, a hátsó-középső szükségülésre meg úgyse ül szinte senki soha a való életben sem.

Mazda Kyora

Milyen kényelmes lehet napi ingázáshoz!

Milyen kényelmes lehet napi ingázáshoz!


Extravékony ülés a Kyorában

Az ülések legyenek vékonyak! Nagyon! Ez is segít tágítani a belteret . Persze egy ilyenben könnyen kialakulhatnak felfekvéses sebek egy Budapest-Pécs távon, de egy tanulmányautó nemigen tesz meg egyszerre ekkora távokat.

Nissan Qazana

Középen a híd, hogy elválasszon

Középen a híd, hogy elválasszon


Térosztó hosszanti lőcs: kezdetleges, de megvan!

Belül középen húzódjon végig egy ál-kardánalagút, híd, hosszanti konzol. Ez önmagában is merev, masszív jelleget ad a kocsinak, meg aztán el lehet rajta helyezni szépen megrajzolt ál-kapcsolókat, kamu műszereket. Majd a szériából kivesszük, hogy a Való Világban ne legyen megoldhatatlan feladat átülni jobbról balra, vagy akár csak átdobni egy nagyobb táskát a túlsó ülésre.

Nézzék meg ezt a Kiát, a No. 3-ast:

Ez már gyártásérett, még a drága felnit kell ledobni róla, és utcára mehet a Kia No3

Ez már gyártásérett, még a drága felnit kell ledobni róla, és utcára mehet a Kia No3

Már széria-közeli. Van lökhárítója, kilincse, tükre, az ajtók rendesen nyílnak. Csak a képtelenül tagolt, bonyolult felni árulja el: még nem vesznek fel rá megrendelést. Tanulmányautó, végső fejlesztési szakaszban. Nem is olyan vonzó, mint ez, a Dacia Duster, amiből nyilván soha nem lesz semmi:

Ajtók kétfelé, kerekek nagyok, középen hosszirányban pillér

Ajtók kétfelé, kerekek nagyok, középen hosszirányban pillér