Mikor az autógyárak dizájnerei kezükbe veszik az első PURhab-tömböt, hogy kifaragják belőle a Jövő Autóját, már sínen is vannak. Biztos létezik alkotói szabadság ebben a műfajban is, de akkor miért egyformák az autófantáziák? Tuti, hogy van valahol egy Nagy Közös Recept.
Nissan Qazana
A Dacia Duster remek példa a koncepcióautók általános receptjére
A Dacia Duster remek példa a koncepcióautók általános receptjére
Fotó megosztása:
Ajtók kétfelé, kerekek nagyok, középen hosszirányban pillér
Ajtók kétfelé, kerekek nagyok, középen hosszirányban pillér
Fotó megosztása:
Minimállámpák, nulla lökhárító
Minimállámpák, nulla lökhárító
Fotó megosztása:
Lehetetlen kormány, papírvékony ülés
Lehetetlen kormány, papírvékony ülés
Fotó megosztása:
Tükör a vicc-ketegóriából
Tükör a vicc-ketegóriából
Fotó megosztása:
A Mazda Kyora
A Mazda Kyora
Fotó megosztása:
Ajtók felfelé, ülések vékonyak, középen hosszanti lőcs
Ajtók felfelé, ülések vékonyak, középen hosszanti lőcs
Fotó megosztása:
Ha hirtelen kéne a kormányhoz kapni, lehet, hogy csak levegőt markolnánk
Ha hirtelen kéne a kormányhoz kapni, lehet, hogy csak levegőt markolnánk
Fotó megosztása:
Milyen kényelmes lehet napi ingázáshoz!
Milyen kényelmes lehet napi ingázáshoz!
Fotó megosztása:
Egyedi alukerék
Egyedi alukerék
Fotó megosztása:
Csíklámpák; ez már mehetne utcára, LED-korszakot élünk
Csíklámpák; ez már mehetne utcára, LED-korszakot élünk
Fotó megosztása:
Aston Martin Lagonda Concept
Aston Martin Lagonda Concept
Fotó megosztása:
22-es kerék, nehogy baj legyen
22-es kerék, nehogy baj legyen
Fotó megosztása:
A kormány legalább egész normális
A kormány legalább egész normális
Fotó megosztása:
Nahát, a tükör is épeszű méretű. Mibe, hogy a Lagonda hamarosan piacra kerül?
Nahát, a tükör is épeszű méretű. Mibe, hogy a Lagonda hamarosan piacra kerül?
Fotó megosztása:
Állítólag még három évig biztosan nem kezdik gyártani
Állítólag még három évig biztosan nem kezdik gyártani
Fotó megosztása:
Három év alatt csak kifejlesztik bele az ötödik ülést
Három év alatt csak kifejlesztik bele az ötödik ülést
Fotó megosztása:
Honda CR-Z
Honda CR-Z
Fotó megosztása:
Csíktükör
Csíktükör
Fotó megosztása:
Csak bele ne menjenek!
Csak bele ne menjenek!
Fotó megosztása:
Az első gally húzna rajta egy kétszázezres karcot
Az első gally húzna rajta egy kétszázezres karcot
Fotó megosztása:
Ajtók, naná, hogy kétfelé
Ajtók, naná, hogy kétfelé
Fotó megosztása:
Fura lámpa, irdatlan egyedi kerék
Fura lámpa, irdatlan egyedi kerék
Fotó megosztása:
Középen a híd, hogy elválasszon
Középen a híd, hogy elválasszon
Fotó megosztása:
Giugiaro Fazer Nash Namir
Giugiaro Fazer Nash Namir
Fotó megosztása:
Szupersport-kategóriában akár még meg is valósíthatók a koncepciók
Szupersport-kategóriában akár még meg is valósíthatók a koncepciók
Fotó megosztása:
Szereti a kis tükröt
Szereti a kis tükröt
Fotó megosztása:
Volvo S60 Concept
Volvo S60 Concept
Fotó megosztása:
A Volvo-ülések hagyományosan kényelmesek. Ez is az lenne?
A Volvo-ülések hagyományosan kényelmesek. Ez is az lenne?
Fotó megosztása:
Ajtók kétfelé, de legalább különlegesen!
Ajtók kétfelé, de legalább különlegesen!
Fotó megosztása:
Ebben sem sokat látni
Ebben sem sokat látni
Fotó megosztása:
A tavalyi kedvencünk: Citroën GT
A tavalyi kedvencünk: Citroën GT
Fotó megosztása:
Szupersportban lehet szabadon szárnyalni
Szupersportban lehet szabadon szárnyalni
Fotó megosztása:
Ha nekitolatunk a garázsfalnak, a szárny törik ketté először
Ha nekitolatunk a garázsfalnak, a szárny törik ketté először
Fotó megosztása:
Ez se szériakerék
Ez se szériakerék
Fotó megosztása:
Űrhajónak jó lenne, a hétköznapi forgalomban bizonyára idő kellene megszokni
Űrhajónak jó lenne, a hétköznapi forgalomban bizonyára idő kellene megszokni
Fotó megosztása:
Egy nagyon új koncepció, még most kaparták le a sorját: Fornasari műanyagtest
Egy nagyon új koncepció, még most kaparták le a sorját: Fornasari műanyagtest
Fotó megosztása:
A Magna-Steyr elektromos izéje, kameratükörrel
A Magna-Steyr elektromos izéje, kameratükörrel
Fotó megosztása:
Hybrid Peugeot-koncepció, kilincs nélkül
Hybrid Peugeot-koncepció, kilincs nélkül
Fotó megosztása:
Ez már gyártásérett, még a drága felnit kell ledobni róla, és utcára mehet a Kia No3
Ez már gyártásérett, még a drága felnit kell ledobni róla, és utcára mehet a Kia No3
Fotó megosztása:
Az első gally húzna rajta egy kétszázezres karcot
Simán át tudna gurulni fölöttem. Mire szériává érik, elmúlik majd alóla a nagy kerék.
Mindennek az alapja, hogy a tanulmányautó hatalmas kerekeken álljon. Egyedileg CNC-zett, sorozatban nyilván csak irdatlan költségek árán legyártható alumíniumfelnik ezek, szinte minden koncepciómodell kötelező tartozéka.
Az ajtókon nem lehet kilincs, vagy ha mégis, be kell simulnia a lemez, mit lemez, műanyaglap síkjába. Majd ráérünk a sorozatgyártás előtt rábiggyeszteni valami vaskos, markolható kilincset!
Honda CR-Z
Honda CR-Z
A CRX kupé utód-tervezetén pengevékony a tükör. Mint szinte minden koncepción.
A tükör legyen keskeny, tökéletesen használhatatlan. Sőt: ne is legyen egyáltalán! Helyettesítsük kamerával! Igaz a valóságban nem valami egyszerű úgy tolatni, hogy a sofőr kapkodja a fejét a középkonzolra rakott monitorok és az oldalablak között, de ez úgyse jut senki eszébe.
Volvo S60 Concept
Volvo S60 Concept
Az ajtók a nem létező Volvón is hülyén nyílnak, de legalább kreatívan hülyén
Négyajtós? Az ajtók nyíljanak kétfelé: az elsők előre, a hátsók hátra. Ezzel a megoldással a belső tér nagyobbnak is látszik, meg könnyebb is megmutatni, milyen szépen kifaragtuk. Persze a szériamodell majd rendesen, hagyományosan nyílik, meg kell majd az a B-oszlop is, merevíteni, de a show-ra olyat mégse vihetünk!
Kétajtós? Akkor felfelé fog nyílni, vagy előre, vagy szárnyasan. Igaz, hogy mindkét megoldás nagy szívás, ha valakinek nincs három méter belmagasságú garázsa, de a látvány mindenért kárpótol!
Mazda Kyora
Ajtók felfelé, ülések vékonyak, középen hosszanti lőcs
A Kyora hátsó lámpái hajszálvékonyak, de nagyon hosszúak.
A fényszórók, lámpatestek minél keskenyebbek, minél hosszabbak és minél tekergősebbek legyenek! Na; ez egy olyan fejlesztés, ami a LED-es technológiának köszönhetően már-már átvihető az utcára is, nem is bántom.
Lökhárító nincs! Sőt, a kocsi legyen minél hegyesebb elől-hátul, elvégre egy szalonban parádézó, felbecsülhetetlen értékű autó úgysem parkol a városban, kicsi az esélye, hogy meghúzzák, lekoccolják. Majd a gyártás-előkészítés során el lehet rondítani védőelemekkel, de a pódiumon még nem az a lényeg.
Giugiaro Fazer Nash Namir
Csudakormány a Giugiarón: ez a minimum
A kormány sosem lehet kerek; lapítsuk, legalább alul, de inkább alul-felül. Ez olyan Knight Rideres-űrhajósos érzéseket kelt a közönségben, jobban vágyik ilyen mögé a nép, mint egy normális kormány mögé. Persze a pici, aszimmetrikus izével a valóságban kínszenvedés volna a parkolás, szervohalál, motorleállás esetén pedig még az egyszerű kormányzás is, de ez most nem számít.
Aston Martin Lagonda Concept
Aston Martin Lagonda Concept
Az új Lagonda hatalmas, de csak négy ülés van benne
A belteret formázzuk négy személyre! Ezáltal a belső nagyobbnak hat, a hátsó-középső szükségülésre meg úgyse ül szinte senki soha a való életben sem.
Mazda Kyora
Milyen kényelmes lehet napi ingázáshoz!
Extravékony ülés a Kyorában
Az ülések legyenek vékonyak! Nagyon! Ez is segít tágítani a belteret . Persze egy ilyenben könnyen kialakulhatnak felfekvéses sebek egy Budapest-Pécs távon, de egy tanulmányautó nemigen tesz meg egyszerre ekkora távokat.
Nissan Qazana
Középen a híd, hogy elválasszon
Térosztó hosszanti lőcs: kezdetleges, de megvan!
Belül középen húzódjon végig egy ál-kardánalagút, híd, hosszanti konzol. Ez önmagában is merev, masszív jelleget ad a kocsinak, meg aztán el lehet rajta helyezni szépen megrajzolt ál-kapcsolókat, kamu műszereket. Majd a szériából kivesszük, hogy a Való Világban ne legyen megoldhatatlan feladat átülni jobbról balra, vagy akár csak átdobni egy nagyobb táskát a túlsó ülésre.
Nézzék meg ezt a Kiát, a No. 3-ast:
Ez már gyártásérett, még a drága felnit kell ledobni róla, és utcára mehet a Kia No3
Már széria-közeli. Van lökhárítója, kilincse, tükre, az ajtók rendesen nyílnak. Csak a képtelenül tagolt, bonyolult felni árulja el: még nem vesznek fel rá megrendelést. Tanulmányautó, végső fejlesztési szakaszban. Nem is olyan vonzó, mint ez, a Dacia Duster, amiből nyilván soha nem lesz semmi:
Ajtók kétfelé, kerekek nagyok, középen hosszirányban pillér