Itt Genfben, de másutt is állandóan a szén-dioxid-kibocsátásról beszélnek az autógyárak. Kémiából érettségizettek biztos tudják, hogy a szén-dioxid a motorban elégetett gázolaj és benzin széntartalma miatt keletkezik minden méteren, amit belső égésű motoros autóval, buszon, repülőn, hajón, vonaton teszünk meg.
Viszont a CO2 gáz nem látható, csípős szagát is csak akkor érezni, ha egy szén-dioxid medencében tapicskolunk. Így könnyű legyinteni arra, hogy mennyivel is terheljük belőle a környezetet.
Mi az a mofetta? |
Földes Attila, a vezess világjáró barlangász-hegymászó-ládakereső fotósmestere Erdélyben barangolva botlott szén-dioxid-medencébe. Ezt hívják mofettának. A hely úszómedencének tűnik, de szemmel láthatóan üres. Illetve nem üres, csak nem víz van benne. Alján összegyűlik a földből szivárgó szén-dioxid, mert nehezebb a levegőnél. Szép lassan kell benne mocorogni, hogy ne kavarjuk fel és ne csípje a gyógyulók szemét. Ha megszédül egy fürdőző és beleesik, rossz napja lesz: jó esetben kirántja valaki, ha egyedül volt, halálnak halálával hal. A szén-dioxidot töményen belélegezni végzetes lehet, de élénkíti a vérkeringést és jót tesz az érrendszeri betegségeknek. Részletek, képek és egyéb infók a mofettákról ezen a linken. |
Ha már ennyit görcsöl a fejlesztőrészleg a fogyasztás és az ezzel egyenesen arányos CO2-emisszió lejjebb szorításán, jó volna megfoghatóbbá tenni ezt az egészet az embereknek. A Fordnál jó ötleteket láttunk minderre Genfben.
Megfogható szén-dioxid
Először egy 15 kilós súlyzóval találkoztunk szembe. Azért pont 15 kilogramm, mert egy sima dízel helyett ECOnetic Fiestával járva évi 180 kilónyi szén-dioxidtól kíméljük meg a légkört. Ennek egyhavi adagját lehetett emelgetni, a megtakarítás 15 ezer kilométer megtételére érvényes.
Ezt szellemileg hamar feldolgoztuk, a többi masinával hosszabb ideig ismerkedtünk. Az aerodinamikai csomag három elemét mutatta be a stand. Az alsó burkolat megszelídíti az alul kavargó, a kocsit visszahúzó légörvényeket, a hátsó spoilerrel hatékonyabban válik el a légáramlat az autó hátulján.
A sportfutóművel pedig a levegőnek ellenálló homlokfelület csökken, mert a leültetett kocsi gumijából kevesebb látszik ki. A gumik gördülési ellenállásán is lehet fogni száz kilométeren úgy két decit a szabványos mérések szerint, amit egy nehezen és egy könnyebben forgó kerékkel demonstráltak a standon.
Egy meglepő hatással bíró lapátnyéllel folytatjuk
Villamosra vágyunk
A fordulatszámot csökkentő, hosszabb váltóáttételt bemutató gépezet rögtön kiváltotta villamosvezetői ambícióinkat. Pont olyan kart kellett tekernünk, amivel a villamosoknak parancsolnak a kék ingesek a BKV-nál.
Kellően gyorsan forgatva a tekerőt, fényvillanás figyelmeztetett a váltásra és a narancssárga fogaskerék áttért a másik áttételre.
Az ovis csoportok lelkesedésével sikerült rárepülni a készségre és csalárd módon megakadályozni, hogy a fogak egymásba kapaszkodjanak. Műszak után, lezsibbadt aggyal ennyi tellett tőlünk.
A varázslatos lapátnyél
Az ECOnetic Fordoknak a BP olyan váltó- és motorolajat kotyvasztott, amely minimális ellenállásával segít a takarékos autózásban.
A legjobban a hagyományos sűrű és az alacsony viszkozitású olajat összehasonlító berendezést élveztük.
Először egy kar végén a lapátnyél meghúzásával levegőt kell pumpálni az oszlopokba. A felszálló buborékok sebességéből látni, hogy a sűrűn folyó kék olajban lassan haladnak a bubik, az alacsony viszkozitású zöldben pedig vágtatnak felfelé. A kisebb ellenállás miatt kisebbek a veszteségek és a gázolajban lévő energia nagyobb része marad meg az autó hajtására.
Hazai helyzet
Jelenleg három típusból van fogyasztásra optimalizált változat. A Mondeo, a Focus és a Fiesta ECOnetic elvileg itthon is kapható, de külön rendelésre hozzák csak be őket. A csomag ugyanis feláras, amit állami támogatás, például adókedvezmény híján nemigen lehet behozni a fogyasztáskülönbségen.
Érdekes, hogy egy közeli Ford-szalonban magyar nyelvű prospektust tudtak adni a Mondeo ECOneticről, az importőri árlistában viszont nem is szerepelnek ezek a modellek. A Fiesta és a Focus csökkentett fogyasztású verziója az 1,6-os, a Mondeóé a kétliteres dízelre épül.
Műszaki adatok |
Ford Focus ECOnetic |
|
Hengerűrtartalom | 1560 ccm | |
Teljesítmény/nyomaték | 109 LE/4000, 240 Nm/1750 | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,9 s | |
Végsebesség | 191 km/h | |
Átlagfogyasztás és szén-dioxid-emisszió: | 5,6-3,6-4,3 l/100 km és 115 g/km |