Új recept: havi 15 kiló mínusz
4,5 helyett 4,3 litert fogyaszt az ECOnetic Focus 1,6 TDCi

4,5 helyett 4,3 litert fogyaszt az ECOnetic Focus 1,6 TDCi

4,3 litert fogyaszt az ECOnetic Focus dízel


Itt Genfben, de másutt is állandóan a szén-dioxid-kibocsátásról beszélnek az autógyárak. Kémiából érettségizettek biztos tudják, hogy a szén-dioxid a motorban elégetett gázolaj és benzin széntartalma miatt keletkezik minden méteren, amit belső égésű motoros autóval, buszon, repülőn, hajón, vonaton teszünk meg.

Viszont a CO2 gáz nem látható, csípős szagát is csak akkor érezni, ha egy szén-dioxid medencében tapicskolunk. Így könnyű legyinteni arra, hogy mennyivel is terheljük belőle a környezetet.

Mi az a mofetta?
CO2 van az alján, nem víz

CO2 van az alján, nem víz

CO2 van az alján, nem víz


Földes Attila, a vezess világjáró barlangász-hegymászó-ládakereső fotósmestere Erdélyben barangolva botlott szén-dioxid-medencébe. Ezt hívják mofettának. A hely úszómedencének tűnik, de szemmel láthatóan üres. Illetve nem üres, csak nem víz van benne. Alján összegyűlik a földből szivárgó szén-dioxid, mert nehezebb a levegőnél.

Szép lassan kell benne mocorogni, hogy ne kavarjuk fel és ne csípje a gyógyulók szemét. Ha megszédül egy fürdőző és beleesik, rossz napja lesz: jó esetben kirántja valaki, ha egyedül volt, halálnak halálával hal. A szén-dioxidot töményen belélegezni végzetes lehet, de élénkíti a vérkeringést és jót tesz az érrendszeri betegségeknek. Részletek, képek és egyéb infók a mofettákról ezen a linken.

Új recept: havi 15 kiló mínusz

Új recept: havi 15 kiló mínusz

Új recept: havi 15 kiló mínusz


Ha már ennyit görcsöl a fejlesztőrészleg a fogyasztás és az ezzel egyenesen arányos CO2-emisszió lejjebb szorításán, jó volna megfoghatóbbá tenni ezt az egészet az embereknek. A Fordnál jó ötleteket láttunk minderre Genfben.

Megfogható szén-dioxid

Először egy 15 kilós súlyzóval találkoztunk szembe. Azért pont 15 kilogramm, mert egy sima dízel helyett ECOnetic Fiestával járva évi 180 kilónyi szén-dioxidtól kíméljük meg a légkört. Ennek egyhavi adagját lehetett emelgetni, a megtakarítás 15 ezer kilométer megtételére érvényes.

A spoileren kívül az alsó burkolat és az ültetés javít a légellenálláson

A spoileren kívül az alsó burkolat és az ültetés javít a légellenálláson

Spoiler+alsó burkolat+ ültetés


Ezt szellemileg hamar feldolgoztuk, a többi masinával hosszabb ideig ismerkedtünk. Az aerodinamikai csomag három elemét mutatta be a stand. Az alsó burkolat megszelídíti az alul kavargó, a kocsit visszahúzó légörvényeket, a hátsó spoilerrel hatékonyabban válik el a légáramlat az autó hátulján.

A sportfutóművel pedig a levegőnek ellenálló homlokfelület csökken, mert a leültetett kocsi gumijából kevesebb látszik ki. A gumik gördülési ellenállásán is lehet fogni száz kilométeren úgy két decit a szabványos mérések szerint, amit egy nehezen és egy könnyebben forgó kerékkel demonstráltak a standon.

Egy meglepő hatással bíró lapátnyéllel folytatjuk


Villamosra vágyunk

A fordulatszámot csökkentő, hosszabb váltóáttételt bemutató gépezet rögtön kiváltotta villamosvezetői ambícióinkat. Pont olyan kart kellett tekernünk, amivel a villamosoknak parancsolnak a kék ingesek a BKV-nál.

Sose növünk fel

Sose növünk fel

Sose növünk fel


Kellően gyorsan forgatva a tekerőt, fényvillanás figyelmeztetett a váltásra és a narancssárga fogaskerék áttért a másik áttételre.

Az ovis csoportok lelkesedésével sikerült rárepülni a készségre és csalárd módon megakadályozni, hogy a fogak egymásba kapaszkodjanak. Műszak után, lezsibbadt aggyal ennyi tellett tőlünk.

Buborékban a szalon

Buborékban a szalon


További képek a galériában!

A varázslatos lapátnyél

Az ECOnetic Fordoknak a BP olyan váltó- és motorolajat kotyvasztott, amely minimális ellenállásával segít a takarékos autózásban.

Jobb oldalt gyorsan száll fel a bubi

Jobb oldalt gyorsan száll fel a bubi

Jobb oldalt gyorsan száll fel a bubi


A legjobban a hagyományos sűrű és az alacsony viszkozitású olajat összehasonlító berendezést élveztük.

Először egy kar végén a lapátnyél meghúzásával levegőt kell pumpálni az oszlopokba. A felszálló buborékok sebességéből látni, hogy a sűrűn folyó kék olajban lassan haladnak a bubik, az alacsony viszkozitású zöldben pedig vágtatnak felfelé. A kisebb ellenállás miatt kisebbek a veszteségek és a gázolajban lévő energia nagyobb része marad meg az autó hajtására.

Hazai helyzet

Frizsider, mosógép, személyautó

Frizsider, mosógép, személyautó

Frizsider, mosógép, személyautó


Jelenleg három típusból van fogyasztásra optimalizált változat. A Mondeo, a Focus és a Fiesta ECOnetic elvileg itthon is kapható, de külön rendelésre hozzák csak be őket. A csomag ugyanis feláras, amit állami támogatás, például adókedvezmény híján nemigen lehet behozni a fogyasztáskülönbségen.

Érdekes, hogy egy közeli Ford-szalonban magyar nyelvű prospektust tudtak adni a Mondeo ECOneticről, az importőri árlistában viszont nem is szerepelnek ezek a modellek. A Fiesta és a Focus csökkentett fogyasztású verziója az 1,6-os, a Mondeóé a kétliteres dízelre épül.

Műszaki adatok
Ford Focus ECOnetic
Hengerűrtartalom 1560 ccm
Teljesítmény/nyomaték  109 LE/4000, 240 Nm/1750
Gyorsulás 0-100 km/h 10,9 s
Végsebesség 191 km/h
Átlagfogyasztás és szén-dioxid-emisszió: 5,6-3,6-4,3 l/100 km és 115 g/km