Tényleg csupa megrázó élmény ez a 80. Genfi Autószalon.Az első napon saját lábán láttuk megérkezni az Opel Amperát, a másodikon már vezethettük is unokatestvérét, a Chevrolet Voltot. Illetve ez nem is igaz.
Chevrolet Volt még nem annyira van, majd valamikor év végén mutatják be Amerikában.
Európában még később, 2011 év végére, 2012 elejére várható a piacra dobása.
Amit vezettünk, az egy amerikai Chevrolet Cruze testébe kíméletlenül beoperált villanymotorral, akkucsomaggal meghibridesített prototípus volt. Nem Volt. Haha.
[##vezess_video:9l2u83##]
A Genfi Autószalon idején a Samsung videokameráit használjuk!
Többet lábon, mint keréken
Nem panaszkodni akarok, mi sem álljon tőlem távolabb, de a tesztvezetés több gyaloglással járt, mint gurulással. A kiállítási csarnokból elmentem a Halle 7 nevű irdatlan hangár végébe (ebben a csarnokban mutogatják magukat ilyenkor a szerszámgyártók, tuningcégek, gumisok), ahol elvileg várt a kocsi. Nem várt.
Már rég elmúlt a megbeszélt időpont, amikor elindultam vissza a Chevrolet pultjához, végig a Halle 7-en, majd a főcsarnok 4/5-én. Úgy egy kilométer. Ott még épp elcsíptem egy tesztvezetni induló másik kollégát és GM-es kísérőjét, mondták, hogy no problem, eddig rám vártak. És indultunk vissza. A Halle 7 végébe.
Well, the belsőégésű motor is not működik now
Épp befutott az előző turnus, mikor odaértünk. Hangtalanul surrogva gurult be a megberhelt Cruze – pont úgy, ahogy egy Prius tette volna. Csak a Priusszal úgy másfél-két kilométert lehet menni csak villannyal, ezzel meg 60-at. De mi azért csak másfél-kettőt mentünk, mert „az átlagos autós úgyis szinte kizárólag csak elektromos üzemben használja majd autóját”. Gyanús.
A belsőégésű motort, amit a GM szemérmesen Range Extendernek, Hatótáv-Kiterjesztőnek hív, még fejlesztik. Kérdeztem, hogy milyen lesz az átmenet a benzin-elektromos üzemmúd között, sikerül-e legalább annyira finoman megoldani a váltást, mint a Priusban. Erre jól lecsesztek. Jogosan.
A Priusban benzin és villany vállvetve tolja az autót, a Volt hajtásláncában pedig a benzinmotor kizárólag áramfejlesztési szerepet játszik. Nem mechanikai, hanem elektronikai kérdés hát megoldani, hogy soha ne rángassa, lökdösse a kocsit az üzemmód-váltás. De ez még zajlik.
Ja, apró érdekesség: bár korábban állítólag a Volt fejlesztésének fő gátja az volt, hogy nem tudták eldönteni, melyik japán gyártótól vegyenek akkukat – a GM végül nem vett senkitől akkut. Inkább alapított (vagy megvásárolt) egy komplett projektet rá. Azt mondják, így sokkal gazdaságosabb lesz a elektromosság kiterjesztése a modellválasztékon.
A kocsit a kiállítási csarnok melletti rakodó-szervizúton próbáltuk ki. Rendszáma, forgalmija nincs, a GM még nem mert kiereszteni bennünket az utcai forgalomba. Meg aztán nem is jutottunk volna messzire. Megkérdeztem, hogy padlógázon, benzin nélkül menyit bír az akku – nem kaptam választ. Tovább is provokáltam pedig az instruktort: mennyi a rekord, hány méteren sikerült teljesen lemeríteni az akkut? Még nincsenek adatok erről, mosolygott a srác.
Kívülről csak egy vésővel-kalapáccsal bekendácsolt, alkoholos filccel összefirkált kisipari dugalj árulkodik arról a jobb első kerék felett, hogy ez nem egy hétköznapi Cruze. Kettő van belőle a világon, gyakorlatilag élesben folyik rajta a fejlesztés a mai napig. Értéke felbecsülhetetlen, az instruktor szemöldöke elég nagyot rándult arra a kérdésemre, hogy mennyibe fájna nekem, ha a kocsival véletlenül beleállnék a sarokban szomorkodó hidrogénüzemű kis SUV-ba.
Na és milyen? Milyen? Milyen?
Pedig volt rá egy kis esély. Megnyomom a START gombot, D-be rakom a váltókart, mint egy rendes automata kocsinál, és mehetünk, mondta a GM embere. De azt nem mondta, hogy a féket még nem sikerült tökéletesen behangolni. Lassításkor amíg lehet, csak visszatöltéssel operál a kocsi, az üzemi féket csak a pedálút végén kezdi el használni. A szériagyártás előtt még sokat kell ezt finomítani, hogy legalább olyan legyen, mint a szintén elég fura és nehezen megszokható Prius féke.
De menni megy, azt meg kell hagyni. Padlógázra egy pillanat alatt ott a keréken a 320 (lehet, hogy inkább 370) Nm, de nem olyan dízelesen kormánycsavargatósan, hanem mintha hirtelen elindult volna előttünk a TGV, mi meg egy madzaggal rákötve gyorsulnánk utána.
A kormányzás legalább olyan trágya volt, mint a fék. A kocsi belsejét érdekessé tette az első ülések közé beszegelt mű-kardánalagút, a hátsó üléssor elé tolt, szintén utólag beszorított kézifékkar, meg az ülészsebből kikandikáló kábelköteg. Persze a széria-Volt nem ilyen lesz, állítólag minden rendbejön a sorozatgyártás beindulásáig. Addig meg még alhatunk párszázat.
Megéri várni rá?
Árat egyelőre még hozzávetőlegesen se mond a GM a Voltra. Azt se tudjuk, mennyit fogyaszt majd valójában csak benzinnel a kocsi, ami nem lesz mindegy a magyar egyautós családi modellben gondolkodva. Viszont ha a statisztika szerint, napi 30-40 kilométert gurulva használja az egyszeri ember a majdani Voltot, akkor a GM kalkulációja szerint annyiből megússza majd az autózást, mintha benzines Cruze-zal járna, de egy liter benzin csak kilenc eurocentbe kerülne.
2011-ig úgyse lesz más választásunk, mint várni, ha elektromos árammal akarunk napi több tíz kilométert rendes, kényelmes, tágas, biztonságos autóban letudni. Akkor jön majd a konnektoros Prius is, a Nissan Leafet 2012-re várjuk.