Pár kollégával együtt találkoztunk Ingvar Sviggummal, aki a Ford európai alelnökeként az értékesítéseket irányítja. A neve alapján svédnek hittem, de az úr norvég. Megemlítem, hogy Dag Solstad nálunk is ismert, de nem merem forszírozni a témát, mert hátha mégsem norvég író, hanem svéd. A levegőbe szórt internettel később utánanézek, és szerencsére tényleg norvég volt. Én is utálom, ha Bukarest szépségét dicséri nekem valami félművelt.
Nincs keleti és nyugati Ford
A román vonal annál aktuálisabb, mert a Ford gyárat vett keleti szomszédunknál. Évi 300 000 autós kapacitásról van szó és ugyanennyi motorról, tehát az egykori Oltcit szülőhelye fontos gyártóbázis lesz. A Ford a 2000-ben működő 11 európai gyárából négyet bezárt, amivel a hatékonyságuk megtáltosodott, de a teljes gázon termelő üzemek sem bírják a bővülő kelet-európai piacok autóéhségét.
A craiovai autókat nemcsak keletre, hanem nyugatabbra, például hozzánk is exportálni fogják. Egy globális világcégnek ugyanazt a minőséget kell előállítani a világ minden pontján, nem lehet „román autó” egy ottani Ford. „Egy autó sem hagyja el Romániát, amíg a minősége nem lesz megfelelő” – biztosít róla mindannyiunkat Sviggum.
Fiesta: 5 csillag várható
A Fiestáról megbeszéljük, hogy nem a Mazda2 klónja, csak rokonok. Konkrét százalékot nem lehet mondani a közös alkatrészek arányára, de Sviggum úr 20 alá becsüli. Mások a motorjaik és eltérő a futóművük is.
A Ford azzal az igénnyel fejlesztette ki az új Fiestát, hogy a legjobb autó legyen a vetélytársak között, a Yarist, a Polót, a Corsát és a 207-es Peugeot-t is ideértve. A belső vizsgálatok után ötnél kevesebb csillag csalódás volna a Ford számára, többet meg nem adnak a törésteszten , tehát a végeredmény sejthető.
A Fiesta globális kisautó lesz, a világ minden pontján értékesítik majd csapott háttal és szedánként. De egyáltalán nem biztos, hogy a limuzin nálunk is kapható lesz, jövője a várható darabszámoktól függ. A három- és az ötajtós az utolsó negyedévben jelenik meg itthon, további infók a linken.
Schumacher, focistával
Forma-1-es karrierje legelején épp Sviggum úr szerződtette Michael Schumachert a Jordantől a Benetton-Ford istállóhoz. A német fenomén akkor még alig volt túl a focistafrizurás korszakán. Az első VB-címét Ford-motorral nyerte, korabeli reklámplakátokon a turbós-összkerekes Escort RS Cosworth hirdetésein is megjelent Schumi, akivel Sviggum ma is tartja a kapcsolatot.
Schumacher nem attól olyan kivételes, mert senki más nem tud úgy vezetni, mint ő, hanem alapossága és professzionalizmusa miatt, amit már 23 éves korában bebizonyított – mesélte Sviggum. A későbbi hétszeres világbajnok erényei már akkor adottak voltak, tehát értett annyira a technikához, amennyire kellett és el tudta mondani, hogy milyen az autó.