E-mailen kapott gyári sajtóközlemények laza átszerkesztése? Fájóan műanyag sajtófotók szolgai utánközlése? Hírgyűjtő csatornák anyagainak agyzsibbasztó lefordítása? Affenét. Kijöttünk, és megnézzük, lefotózzuk, megírjuk Genfet mi magunk!
Négy hősünk, Attila, András, Dénes és Tamás még épp csak átlépett az útlevélkontrollon, tanácstalanul gyűrögették kezükben a minden ideutazónak alanyi jogon járó, 80 percen át ingyenes tömegközlekedés-használatra jogosító kupont (!), amikor először megcsapta őket a Motor Show fuvallata. A szemfüles General Motors a repülőtér épületének kapuin belül bérelt ki egy termet, ahol a Chevrolez Spark második (esetleg a Matiz harmadik) generációját állították ki.
Regisztráció bizalmi alapon
Egy marcona szerecsen feltartóztatta élesre töltött kamerával rohamozó osztagunkat, és átirányított minket a regisztrációs pulthoz. Itt bemondásra elhitték, hogy újságíró-szerzetek vagyunk, és rácuppantották kiválasztottunk karjára (az enyémre) minden idők egyik legkülönösebb elektronikai eszközét.
A szilikonkarkötőbe öntött pen-drájv, rajta az új Spark, sőt; a GM valamennyi genfi újdonságának sajtóanyagával megbecsült darabja lesz gyűjteményemnek.
Ezzel a varázslatos, neonkék csodával karomon már sikerült megdermesztenem a Kapu harcias Őrzőjét, és bejutottam a legbelsőbb szentélybe. Kattintottam kettőt a két csinos lányról, majd egy öltönyös úr félhangos megjegyzésére (don?t forget to shoot a few about the car ? ne felejtsek el csinálni pár fotót a kocsiról sem) immár a GM apró újdonságára kezdtem fókuszálni.
Kicsi kocsi, de nagy fazon
Én kérek elnézést, de a Spark magyar nyelvű sajtóanyaga (bizony, a Svájcban kapott pen-drive magyarul is tud) tényleg ezzel a szlogennel kezdődik. De aztán szerencsére sok konkrétummal folytatódik:
A mindössze 3640 mm hosszú Spark tengelytávja 237 és fél centi, ezzel ? állítólag ? elöl-hátul egyaránt a legnagyobb lábteret nyújtja a kategóriában. 170 literes a csomagtér; ez nem sok, de egy kétfős nagybevásárlás után a háromötöd-kétötöd arányban osztott támla ledöntésével 994 literesre növelhető.
Az extralista az autó méretéhez képest igen hosszú, állítható magasságú vezetőülés, állítható kormányoszlop, elektromos első ablakemelőt, fűthető első ülés, kormányról kezelhető rádió, elektromos külső tükrök, fedélzeti számítógép és lefagyástól védett ablaktörlők is szerepelnek rajta.
Hogyan megyen?
Két újonnan kifejlesztett, hengerenként négyszelepes alumíniumblokk kerülhet a rövid, de morcos orrba. A kisebbik egyliteres, 66 lóerős, a nagyobb 1,2 literes, 78 lóerős teljesítménnyel.
Utóbbi 12,4 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből százra a kis Szikrát. Katalógus szerint öt liter alatti átlagfogyasztással, 120 g/km alatti CO2-emisszióval elketyeg az erősebb motor is. Mindkét motorhoz ötfokozatú kézi váltó van, más egyelőre nincs.
A futóműben semmi csodálatos: elöl MacPhersonok, hátul csatolt hosszlengőkarok dolgoznak, mint a modern tömegautók többségében. Viszont a csöppség elektronikus menetstabilizálóval is kapható ? ez pedig még nem általános ebben a kategóriában.
Alapfelszerelés a két front- és az oldallégzsák, illetve a függönylégzsák. Az első övek előfeszítősek. A GM kiváló EuroNCAP törésteszt-értékelésre számít. Meglátjuk.
Szép. Szép?
A fene tudja, mindenesetre látványos kis gyösz. Sarkos, élekből, törésekből felépülő formája végleg szakít az egykori Daewoo Matiz lágy delfinszerűségével. Védőcsíkok, díszlécek nem törik meg a formát, a kilincsek az ajtókba olvadnak ? az új Spark divatosan tömör, masszív kisautó.
Belül is érdekes. A külső fényezés színe megjelenik a műszerfal alján és az ajtóbetéteken is. A főműszerek jeges kékben csillognak, a nagy sebességmérőből és a digitális fordulatszámmérőből álló műszeregységet állítólag motorkerékpárok inspirálták.
Megmenti-e a GM-et?
A pár hónapon belül forgalomba kerülő kocsi annak a Beat koncepcióautónak a gyártható változata, amely egyike volt az autókiállításokat 2007-ben végigjáró három Chevy tanulmánytervnek. „A Spark friss szellőként tör be Európa növekvő kiskocsi-piacára,” mondta Wayne Brannon, a GM Europe Chevrolet márkáért felelős alelnöke. „Takarékos, célszerű és szemrevaló kocsi, nagyon megéri az árát.”
Az utóbbi három évben Európa kiskocsi-piaca egymillió alattiról közel 1,4 milliósra nőtt. Válság ide, válság oda, érthető, hogy a GM nagy reményeket fűz a Sparkhoz. Bejönnek-e? Meglátjuk.
A vezess.hu tovább száguld
A gyors Spark-les után átloholtuk a reptértől úgy tízpercnyi loholásra eső Palexpo csarnokrendszerhez ? ez a Genfi Autószalonnak helyt adó komplexum neve. Sietségünk hiábavaló volt: a kapuk csak délután nyitottak.
De azóta már nyitva vannak! Hamarosan újabb hírekkel jelentkezünk!