Szövőgéppel kezdődött
Idén centenáriumát ünnepli a cég, de a Suzuki csak szűkszavúan emlékezik meg a jeles évfordulóról. A standon néhány paravánra rászitáztak nem egészen 10 fontos évszámot.
Az első 1909, a cég alapítása. Michio Suzuki ekkor tervezte meg első szövőszékét, mert mint a Toyota alapító atyái, a Suzuki is a textiliparban kezdte.
Innen rögtön 1955-re ugornak a standon téblábolók, mert ebben az évben készült az első személyautójuk, a Suzuki Suzulight.
A Vitara kimaradt
1965 a hajómotorok gyártásának beindításáról nevezetes, időközben már 300 lóerős hajómotoroknál tartanak. A következő mérföldkő az 1970-es LJ70, egy kőkemény, a lelkünket is kirázó, aprócska terepjáró. 1989 és az első Vitara megérdemelt volna egy tablót, de nem jutott ennyi figyelem az aszfalton jól használható kompakt terepjárók úttörőjének.
2001-ben a GSX-R 1000 K1-ről emlékezik meg a márka a standról elhozható kiadványban. A 160 lóerős sportgépen 290 feletti végsebességgel kísérthették az Istent az erre hajlamosak. 2005-től a mai Swift érkezése egy új termékgeneráció bevezetését jelentette, 2007-ben a junior WRC-ben elért ralivilágbajnoki cím az emlékezetes, 2009-ben pedig az Alto bemutatása.
A pancsolás ára |
A svájci Suzuki-importőr a szalonon osztogatott brosúrában érdekes adatokat közöl a CO2-emisszóról. Kiszámolták, hogy mennyi szén-dioxid-kibocsátásával jár néhány mindennapos tevékenység. A számok: egy óra porszívózással mintegy 600 grammot bocsát ki egy szorgos háziasszony, pontosabban az az erőmű, amelyik az áramot termeli. Majdnem ennyivel terheli a környezetet egy 60 fokra berakott mosás. Az 500 grammos értékből látszik, hogy amit lehet, érdemes inkább 30 fokon mosni. A meleg vizes zuhanyozás is rosszat tesz a környezetnek: 24 liter forró víz előállításával 1300 gramm szén-dioxiddal terheljük a légkört. A számsor persze arra megy ki, hogy bezzeg a Suzuki Altóban milyen csekély környezetkárosítással lehet autózni. Ami azt illeti, a 4,4 literes szabványos átlagfogyasztásból rendkívül jó CO2-érték adódik: kilométerenként 103 grammot bocsát ki az autó. |
Koncepcióautó a normál mellett
Itt Genfben a Suzuki legkisebb autója áll a középpontban. A tavaly ősszel Párizsban is kiállított Altót start-stop automatikával tette érdekesebbé a gyár. A motort várakozás közben önműködően leállító és elinduláskor újraindító szerkezetet egy Splashbe is beszerelték.
A dolog persze nem olyan egyszerű, mint itt egy sorban leírva. Rengeteg meló van abban, hogy a motor csak akkor álljon le, amikor hasznos és álló helyzetben is dolgozzon, ha például a légkondicionálás miatt szükség van rá. A BMW utcai autókban elérhető rendszerének a specifikációja 170 nyomtatott oldal.
Folytatjuk az Alto fogyasztásával, amely egy Suzukihoz méltóan alacsony
Nincs felára a hátsó ajtóknak
Az Alto koncepcióautó szén-dioxid-emissziója 103-ról 95 grammra csökken vele a szabványos mérés szerint. Ez ránézésre alig több, mint az új Prius 89 grammja, de az egy kétszer ekkora autó és megvásárolható, míg a Suzukié tanulmány.
Ettől még nagyon jó eredmény, aminél nem sokkal rosszabb az ezres Splash értéke: az utcai 119 helyett 109 g/km.
A normál Alto helyből ötajtós. A hátsó ajtókban lévő ablakokat nem lehet letekerni, csak kitámasztani, mint a Toyota Aygo és testvérei esetében.
A 3,5 méteres kasztnit, könnyűnek, de erősnek ígérik, hátul két Isofix gyermekülés-csatlakozóval, felszuereltségtől fügően első, oldalsó és függönylégzsákkal, ESP-vel, a vezető és az utas számára előfeszített és överő-korlátozós biztonsági övekkel.
Belül hangsúlyozottan olcsó, de nem elszomorító anyagokat látni. Elöl egész nagy a hely, hátul a magasabbak feje nem fér el, a lábtér azonban használható. A csomagtér jelentéktelen, a 129 liter kevesebb mint fele egy FIAT Punto vagy Toyota Yaris adatának.
4,4 literes átlagfogyasztás
Az Alto egyedül a Splash egyliteres benzines motorjával készül. A 68 lóerős gép alig fogyaszt valamit, a gyári átlaga 4,4 liter. A gumik viszonylag magas légnyomása is segít a fogyasztás leszorításában, 1,7 százaléknyit. Váltóból kettő lesz, az ötgangos kézi helyett négyfokozatú automatával is megrendelhető a háromhengeres kiskocsi.
Információink szerint még nincs döntés a magyarországi forgalmazás időpontjáról, de előbb-utóbb az Alto kapható lesz. Az Indiában gyártott, magas szállítási költséggel terhelt autót nem lesz könnyű versenyképesre beárazni.
Nem tudni az árát
Méretben az Alto egyértelműen a Splash és a Swift alatt áll, amelyek az esztergomi gyártás miatt a költségek terén előnyben vannak vele szemben. A Splash 1,0 GC alapára jelenleg 1 909 000 forint. Mi úgy becsüljük, hogy összehasonlítható felszereltség esetén az Alto nem kerülhetne többe.
Műszaki adatok – Suzuki Alto 1,0 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 995 |
Furat x löket (mm) | 73,0 X 79,4 |
Hengerek / szelepek száma | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 90/3400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,0 |
Végsebesség (km/h) | 155 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,8 |
Vegyes (l/100 km) | 4,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 103 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3500/1600/1470 |
Tengelytáv (mm) | 2360 |
Csomagtér (liter) | 129-774 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 855-885/365-395 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
Gumiméret | 155/65 R14 |