Genfben ugyan még nem kellett üresen maradt standokat kerülgetni – minden talpalatnyi helyet megtöltöttek a kiállító cégek -, de a soron következő Frankfurti szalon már nem lesz ennyire nélkülözhetetlen az összes márkának.
A hírek szerint néhány nagynevű autógyár – a Daihatsu, a Mitsubishi mellett még a Nissan is – az ottani megjelenést már nem tartja feltétlenül szükségesnek. Várhatóan az elkövetkező kiállításokról az autóipari beszállítók egyre nagyobb része fog hiányozni, érthetően nekik még kevésbé éri meg a súlyos kiadásokkal járó szereplés.
Amerikában rosszabb?
A résztvevők szerint az év eleji Detroiti show volt a legrémesebb, a válság ott alaposan meglátszott a kiállítók számán Lecsavart fények mellett, igazi világvége hangulatban teltek a napok.
Voltak gyártók, akik a Genfbe meghívott PR-osok számát vágták meg alaposan. Így eshetett meg, hogy egy komoly autómárka standja előtt állva – ha nem tudtuk volna előre, hogy nem találjuk ott – hiába szólongattuk volna a jól ismert és kedvelt hölgyet, hogy hozzon minket össze érdekes emberekkel.
Éhen haló modellek
Hasonlóan megritkultak a kiállított portékával együtt forgó hoszteszek is. Míg korábban kisebb, nem túlzottan ismert márkák is megfizettek maguknak néhány igen dekoratív teremtést, idén Genfben már sokkal több standon csak az autók állták a kíváncsi tekinteteket. Ahol mégis találtunk hölgyeket, ott is jóval kevesebb volt a mosolygós arc.
Hol a tömeg?
A sajtónapokon legelőször a korábbi években megszokott tömeg hiánya tűnt fel. Régi jó szokásunkhoz híven most is a Volvo standján püföltük a gépeinket, oda tértünk meg fénykép- és interjúgyűjtő körútjainkról.
A standon kialakított munkaállomásokon most nyoma sem volt a korábbi nyomorgásnak, kollégákkal küzdésnek. A tízezernél is több akkreditált újságíró jelentős része láthatóan távol maradt az eseménytől.
Talán a kisebb, kevésbé súlyos médiumok anyagi okok miatt hagyták ki az autószalont. Ők saját képeket nem készítenek, sajtófotókkal is beérik, és a helyszínen, gyári szakemberektől szerzett információk hiányában előre megírt anyagokból hozzák össze a cikkeket, és a méregdrága svájci szállás helyett saját ágyukba gömbölyödnek napnyugtakor. Így is lehet spórolni. Nem is keveset.
Spórolás
A papírgyűjtésből úttörőkorunk környékén végleg kinőttünk, de az autószalonon nehezen lehet elkerülni a kényszerű papírfelhalmozást. Jobb helyeken ugyan már a CD sem divat, amit leginkább a hozzám hasonló, optikai meghajtó nélküli notebookkal rohangálók – vagy a pendrive-ok gyűjtését sportként űzők – tudnak igazán értékelni.
A díszes, drága katalógusok, CD-k nem hiányoznak a boldogságunknak, a fák és a környezetünk is jobban jár így. A spórolás csúcsát a Hondánál láttuk, ők a sajtóanyagot a netre tolták fel, és apró papírfecnit szórtak a tudásra szomjazó újságírók közé, amelyen csupán egyetlen link volt, ahonnan az újdonságokról szóló képek, szövegek letölthetők. Praktikus megoldás, olcsó és nem marad utána mázsányi hulladék.
Azt, hogy a fizető látogatók statisztikája milyen lesz, még nem tudjuk. Mi a sajtónapok elmúltával elhagytuk Genfet, most már itthon dolgozzuk fel a még tarsolyban lévő anyagokat.
Videó – Itt volt a világ legolcsóbb autója, a TATA Nano is