Nem hittek az egészben
A német autóipar szereplői sokáig nem hittek a hibridben, másokhoz hasonlóan ők sem látták előre, hogy a Prius hajtása sok ember fejében egyet jelent majd a csekély környezetszennyezéssel és széles néprétegek szemében a Toyota lesz „a” környezetbarát autómárka.
Így aztán a VW konszern, benne az Audi és a Porsche, illetve az Opel még csak terveket mutatott a témában, a Fordnak sincs Európában hibridje. A Mercedes-Benz első hibridje 2009-re vált szériaautóvá, a BMW is csak nemrég dobta piacra a maga hibridjeit, ráadásul mindet a luxuskategóriában.
Hibridhajtás luxusautókban |
Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeiben a BMW. A TwoMode Hybrid a BMW, a General Motors és a Mercedes-Benz közös fejlesztése. TwoMode: húsos szabadiő-autókhoz Jelentős helyigénye miatt ez a készlet a nagy, benzinzabáló, dagadt szabadidő-autókhoz illik, amilyen az Active Hybrid X6. A V8-as, turbós benzineshez társított elektromos motor egyedül is képes hajtani az autót, a megoldás drága, de maximum 20 százalékkal javítja a fogyasztást. Egészen más technikát takar az ActiveHybrid név a Hetes sorozatban. Itt a váltóház körteszerű kidudorodásában egy csupán 3,5 centiméter szélességű elektromos motor dolgozik, a 449 lóerős V8 és a nyolcfokozatú automata váltó között. A hibridtechnika a Mercedes S-osztállyal közös fejlesztésben készült, de a Mercedes a takarékosság okán Atkinson-ciklusra átállított V6-os szívómotorhoz társítja. S-osztály és 7-es: Kis villanymotor, lítium-ion akku A villanymotor teljesítménye a két konkurensben mindössze 15 kW (20 LE). Jobban hangzik az a 160 illetve 210 Nm, amivel beszállnak a benzines mellé. Mindkét modellre igaz, hogy az apró villanymotor az étvágyat csökkenti ugyan, de nem képes az autó önálló mozgatására. Így viszont elég egy kisebb és könnyebb akkumulátor a hibridrendszerhez, ahonnan gyorsításkor áramhoz jut az elektromos motor. Az S 400 Hybriddel szemben a 7-esben a hibridrendszer lítium-ion akkumulátora a csomagtartóból vesz el helyet, nem a motortérben van. A 7-es hibridrendszere maximálisan 700 Nm illetve 465 lóerő leadására képes. Fejlettebb rendszer az Ötösben 2011-től az Ötös a csekélyebb helyigényű új hibridgenerációval lép piacra. 40 kW-os (54 LE) elektromos motorjával az autó képes lesz önállóan menni, tehát a Lexus modellekhez hasonlóan hangtalanul indulhatunk útnak. Jól felöltött akkukkal az autó tisztán elektromos hajtással is megtehet néhány kilométert. |
# | BMW X6 Act.Hy. |
BMW 7 Act. Hy. |
Mercedes S 400 Hybrid |
Lexus LS 600h |
Benzines motor |
V8 biturbó, 407 LE / 600 Nm | V8 biturbó, 449 LE / 650 Nm | V6 szívó, 279 LE / 385 Nm | V8 szívó/394 LE / 520 Nm |
Villanymotor | 91 és 86 LE / 260 Nm és 280 Nm | 15 kW (20 LE) / 210 Nm | 15 kW (20 LE) / 160 Nm | 165 kW (224 LE) / 300 Nm |
Összteljesítmény | 485 LE/780 Nm | 465 LE/700 Nm | 299 LE / n.a. | 445 LE/ |
Átlagfogyasztás | 9,9 l/100 km | 9,4 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,3 l/100 km |
A mai hibriddel már érdemes foglalkozni?
A hivatalos álláspont szerint az első hibridgeneráció idején a többletköltség, a súlynövekedés és az akkuk későbbi ártalmatlanítása nem állt arányban az előnyökkel (jobb gyorsulás, takarékosabb üzem, csekélyebb környezetszennyezés).
Most viszont, a mai technikával már érdemes a hibriddel foglalkozni – mondják a német autógyártók. Rokonszenvesebb volna megsúgni, hogy kissé lemaradtunk és mostanra sikerült olyan megoldással előrukkolni, ami méltó a tőlünk elvárhatóhoz.
Hibrid az 535i-ből
Jövőre az X6 és a Hetes után az új 5-ös sorozatból is megjelenik a hibridváltozat. A Genfi Autószalonon tanulmányként már láttuk is a villanymotorral kiegészített 535i-t, az 5 ActiveHybridről az autó termékmenedzserével beszélgettünk.
Christian Schulte az 5-ös ActiveHybrid mellett egyben az új Ötös fejlesztője is. Az autót eleve a hibridhajtás szükségleteinek megfelelően konstruálták, így elkerülhető volt az a kínos helyzet, amikor a rendszer egy mázsa körüli többletsúlyát utólag kell elrendezni az autóban.
Videót és további érdekességeket ígérhetünk az új BMW-ről a túloldalra átkattintóknak
Többletsúly: nem ugyanaz jó és rossz helyen
„Plusz egy mázsa nem ugyanazt jelenti rossz helyen és jól elosztva. Csak az első vagy a hátsó kerekeket terhelve tönkretenné az autó agilitását és uralhatóságát szélsőséges helyzetben.”
„Mivel ez egy koncepcióautó, nincsenek végleges számaink, de az orrban lévő villanymotorral és a hátsó tengely közelébe elhelyezett akkumulátorokkal hozni tudjuk az 535i 50:50 körüli súlyelosztását” – hangsúlyozta Schulte.
10 százalék feletti fogyasztáscsökkenés
Mivel a fejlesztőmunka még tart, a fogyasztás csökkenéséről sincs végleges adat. Schulte úr átlagosan több mint 10 százalékos megtakarításról beszélt a 306 lóerős benzineshez képest.
Ennek java városi forgalomban jelentkezik, de az intelligens energia-menedzsment révén a benzines hosszabb utakon is meghálálja, hogy terhei egy részét a villanymotor leveszi a válláról.
Energiamenedzsment: kivárja a lejtőt
Az autó folyamatosan értékeli a vezetőt segítő elektronikus rendszerektől, például az ESP-től illetve a navigációs rendszerből érkező információkat, ezek függvényében tökéletesítve a hibridhajtás működését.
Hegyre fel kaptatva, amikor már közeledik a lejtő, a vezérlés a tárolt árammal a lehető legjobban besegít a benzines motornak, kiürítve az akkukat. Lefelé, a gázelvételkor beinduló visszatáplálás (rekuperáció) révén az autó úgyis feltölti őket.
Akkutöltés a lakó-pihenő övezet előtt
Amennyiben az úti cél lakó-pihenő övezetben van, érkezés előtt benzines motorral az Ötös előre teletölti az akkukat, hogy villanyautóként a maximális elektromos hatótáv rendelkezésére álljon. Így hangtalanul érhet haza az ember, nem szennyezve közvetlen környezetét.
Mivel az autó még változhat a szériagyártásig, a BMW nem közölt adatokat a menetteljesítményekről és a fogyasztásról. Ha az alapokat adó, egyturbós hathengeresből indulunk ki, akkor a 6,0 másodperces százra gyorsulásnál és a 8,5 literes átlagfogyasztásnál is jobbra számíthatunk.
Kedvez neki a regisztrációs adó
Amikor jövőre elkezdődik a hibrid Ötös értékesítése, várhatóan az Egyesült Államokban és Japánban talál gazdára belőle a legtöbb, de ha nem változik a hazai szabályozás, a hibridek és az elektromos hajtású autók regisztrációsadó-kedvezménye miatt itthon is jó helyzetben lesz.
Az idei adótételekből kiindulva a benzines 535i 2 230 000 forintos regisztrációs díja helyett az 5 Active Hybrid adótétele 190 000 Ft lesz, ez a különbség a hibridhajtás felárával együtt is jó esélyt ígér az autónak Magyarországon.