Az Alfa standján a hagyományosan fantasztikus jócsaj-tárlat mellett két nagy újdonságot láttunk a 2010-es Genfi Szalonon. A Golf-kategóriában induló Giulietta a tömegek, a mindössze 500 példányban készülő 8C Spider a gyűjtőknek szól.
Miért írunk az Alfáról? És miért csak most? |
Félig-meddig privát üzenetben, a Facebookon kérte rajtunk (és úgy általában az egész magyar autós sajtótól) az Alfa genfi szereplésének elhanyagolását újdonságainak mielőbbi közlését a múlt héten egy márkarajongó. A kérés lényege az volt, hogy nekünk (és úgy általában az egész magyar autós sajtónak) muszáj szeretnünk az Alfát, meg foglalkoznunk vele, mert talán ez az Alfa utolsó esélye, ha most nem bizonyít, a Fiat esetleg dobja a levesbe. Szép dolog a szerelem, meg a márkahűség, de az a helyzet, hogy az Alfának a százéves történelmén kívül nem sok mindene van. A sportos olasz márka még az eggyel előző hullámon lovagol. Sportkocsi-tanulmány, sportváltozat a Mitóból, változó szelepvezérléses motorok, egy új ötajtós modell – na és? Hol vannak a hibridek, az elektromosok, a hidrogénes Alfák? Egy-két erős turbómotor és Start-Stop automatika – ez nem jövőbe mutató világszenzáció, ez ma a minimum. Így tényleg nehéz lesz megérni a következő száz évet. De rajtunk ne múljon. Íme, az Alfa újdonságai. |
Giulietta
A 147-es Alfa utódlása a Fiat tervei szerint két úton halad. A háromajtós Mito a sportos, fiatalos vonalat viszi tovább, az ötajtós Giulietta a praktikus, családi kocsi. Praktikus, de nem feltétlenül hétköznap. Az Alfa standján kiállított QV, azaz Quadrifoglio Verde (a GTI Alfás megfelelője) autókban az 1750 köbcentis turbós benzinmotor 235 lóerős változata testesítette meg a feltöltött Otto-motor reneszánszát. (134 lóerő jön ki egy literből!)
A turbós benzinmotorokban Start-Stop automatika spórol a benzinnel. Akinek ez sem elég, az 1,6 literes turbódízellel vehet magának igazán takarékos Alfát. Az így is-úgy is bőséges nyomaték kontrollálását minden Giuliettában a Q2 nevű diffizár segíti – ha engem kérdeznek, ez a legkomolyabb versenyelőny a kompakt konkurensekkel szemben.
A magamfajta tejfelesszájú autóbuzinak a Giulietta név egy csúnya, ’80-as évekbeli szedánt jelent, de a hardcore rajongók tudják, hogy a név egy másik Giuliettára utal, mely az ötvenes években egész generációnyi autórajongó szívébe lopta be magát, és elsőként tette széles körben elérhetővé az Alfa Romeo – akkor még – kimagasló kényelmét és technikai vívmányait.
A kocsi belül – legalábbis abban a szürke kivitelben, amibe beültem – nem hozza azt az extravagáns hangulatot, amit a 145 és 147 még tudott. Egy kicsit jobban felszerelt Fiat – elsőre ennyi jött le a Giuliettából. Az ülések mindenesetre kényelmesek, hely van hátul is bőven, a 350 literes csomagtartós se kicsi – talán egy bézsbelsős, barna bőrös változat kibillentheti elkötelezettségükből a Golf vagy a Focus rajongóit. Meglátjuk.
Kétkuplungos automata a MiTóban
Ha a GTI alfás megfelelője a QV, akkor a DSG-t DDCT-re kell fordítani. A Dual Dry Clutch Transmission (Kettős száraz kuplungos váltómű) egyszerre rövidíti le a váltások közötti időt – és csökkenti a fogyasztást.
Én kicsit szégyellném magam, de az Alfa büszke rá: prémiummárka létére csak most, jóval a Fiat Punto Evo-béli debütálás után kapta meg a Mito a Blue&Me TomTom-ot, az integrált információs és szórakoztató rendszert, színes érintőképernyővel.
A MiTo-t két változatban állították ki; a 135 lóerős 1.4 MultiAir Turbo benzinmotorral, valamint az 1.4 MultiAir Turbo erősebb, 170 lóerős változatával, Quadrifoglio Verde kivitelben. A pici motor derék, 124 LE/l-es fajlagos teljesítményt tud, de ha nem tapossák ki a belét, országúton – katalógus szerint – akár 4,8 liter benzinnel is elkocog százon.
Technikaóra |
Az, 1,4 literes – a legkisebb kivételével – turbófeltöltős MultiAir motorok elektrohidraulikus szelepvezérlése lehetővé teszi a levegő-üzemanyag keverék szabályozását a pillangószelep elhagyása mellett. A megoldásnak köszönhetően az újfajta motorok tíz százalékkal erősebbek – a nyomaték tizenöt százalékkal nagyobb -, mint a hagyományos szívórendszerrel szerelt változatok. Emellett fogyasztásuk és szén-dioxid-kibocsátásuk tíz, nitrogén-oxid-emissziójuk negyven-hatvan százalékkal lett alacsonyabb. |
Majdnem-Ferrari
Az Alfa Romeo Centro Stile büszkesége a mindössze 500 példányban gyártott 8C Competizione (némi rosszindulattal a standon látható egyetlen igazi Alfa). A transaxle elrendezésben hatfokozatú szekvenciális kézi váltóhoz kapcsolódik a 450 lóerős 4,7 literes nyolchengeres. A kocsi nem csak gyorsulni, lassulni is látványosan tud: Brembo karbon-kerámia fékek kerültek a féltengelyekre.