Minden új a Micrában
Genfben találkoztunk a Nissan két szakértőjével, akik gyakorlatilag mindent tudnak a kisautókról. Kato Keno a Nissan vezető kisautó-szakértője a termékstratégiai és terméktervezési részlegről, Eric Rigaux pedig a régiós termékmenedzser.
Rigaux korábban a Peugeot Hungária marketingigazgatója volt, ezért jól ismeri hazánkat, az itteni autópiac jelenleg nyomorúságos helyzetét. Őket kérdeztük a Micráról, amely a szokásos reszelgetés helyett egy alapjaiban új autó.
Dancing queen, parking queen |
Japánban szűkek az utak és temérdek autó fut rajtuk, nem véletlenül kínált mér évtizedekkel ezelőtt elektromosan behajtható külső tükröt a Nissan az elegáns Cedric/Gloria típusokon. A gondtalan parkolás és a jó fordulékonyság rendkívül fontos volt, ami az új Micra csekély fordulókör-átmérőjén is látszik. A fejlesztők az Abba-sláger után parking queenként emlegetett koncepciót követték, amelynek része a parkolóhelyek kiterjedését felmérő berendezés is, persze ez nem jár alapáron. |
Fordulókör-átmérők a kiskategóriában | |
Új Nissan Micra | 9,0 |
Régi Nissan Micra | 9,2-10,1* |
Suzuki Swift | 9,4 |
Skoda Fabia | 10,0 |
*Kerékmérettől függően
Nehéz lesz: egyféle design 160 piacra
A beszélgetés előtt megnéztem a Micrát, amely nagyon más, mint elődje. Nem olyan cuki, talán az új Micrában furikázó férfiakat sem könyveli a külvilág a szivárványos kasztba. Komolyabb, de kevésbé egyedi lett az új.
Az új Micra egészen más feladatot kapott, mint elődje. Egyféle formatervvel 160 országban kell megfelelni az eltérő ízléseknek, míg a kifutó modellnek a hölgyeket kellett megnyernie, gyakorlatilag csak Japánban és Európában. Az új nem oszthatja meg a közönséget.
Hello Kitty után Zara
Az édibédi design nagyon bejött a nőknek – mondom, amit Kato pontosít: inkább a feminin autót keresők körében volt ez így, mert Japánban is sok hölgy akar rámenős, keményebb autót. „Az előd bizonyos fokig a Hello Kitty-s lányoknak szólt, az új felnőttebb akar lenni, ahogy a Hello Kittyről a tulaj átáll Zara cuccokra” – világítja meg a célcsoportváltást Eric Rigaux, régiós termékmenedzser, aki a hölgyek arányát 80 helyett 60 százalékosra várja az új Micránál.
„Érzelmi alapon választóknak ott a Qashqai és a Juke. A Micrával egyszerűen egy olyan autót akartunk létre hozni, amely az alapdolgokat jól csinálja: biztonságos, takarékos, fordulékony, tehát megkönnyíti a tulajdonos életét – mondja a kisautó-tervezés vezetője.
Eltűnik a bütyök a lámpáról
Kato személyesen döntött arról, hogy az újon ne legyen parkolást segítő kidudorodás a fényszórók tetején. „Az elődöt főleg a keskeny, zsúfolt japán utakra terveztük. Ezért segítettük így a szélesség érzékelését, de ezt nem mindenki vette jó néven, és az új más piacoknak szól.” – meséli.
Még nincs vége a cikknek. Sok dízelnek égés az a 4,1 liter, amit a turbós Micra fogyaszt, ezzel folytatjuk
Bent meglepően sok hely van, még hátul is. Egy kisautóban ésszerű a hátsó sort preferálni a csomagtérrel szemben, mert feltornyozott pakkal úgyis csak ketten utaznak el, lehajtva az üléstámlát.
Tágas és olcsó belül
A kocsiba beülve nem tudtam nem észrevenni szinte azonnal, hogy minden műanyag felületről süt a spórolás. A Genfben kiállított Micra belül igen olcsó hatást keltett, ami az értékesítés kezdetéig talán még javulni fog.
Eltűnt a műszerfal tetejéről a polc is, a női kézitáskák bevált helye, de a sínen tologatható hátsó ülést sem láttuk viszont. A korábbi Micra idején nem volt szó a Note-ról, ezért terveztünk a kisautóba rugalmas hátsó ülést.
10 kilós fogyás a hátsó üléssel
Ám ma a családosoknak ott az egyterű, a Micránál fontosabb volt a súlycsökkentés – indokolja a döntést Keno Kato. Az állítható hátsó padon 10 kilót fogtak meg a tervezők.
Szó szerint látszik, hogy nem a minőségérzetre költöttek sokat, hanem a technikára és a tényleges minőségre. A Micrában minden új fejlesztés, a V, azaz rugalmas (versatile) padlólemez is.
Takarékos dimenzió: 3,78 méter, 945 kg
A könnyű építéssel és a 6,1 centis nyújtás ellenére is kis külső méretekkel sikerült 945 kilóra kihozni az autót. Alacsony súlya miatt a takarékos Micrának az eddiginél kisebb, 41 literes tank is elég, ami újfent csökkenti a tömeget.
Kicsi, turbós, háromhengeres
Merőben új a motorkínálat is, az eddigi négyhengereseket háromhengeres benzinesek váltják le. Mindkettő 1,2 literes, gyakorlatilag egy hengerrel rövidebbek a Note és a Qashqai ezerhatos motorjánál.
A szívó változat 80, a feltöltött 98 lóerős, maximális forgatónyomatéka 142 Nm. A kis turbómotor nem rokona a Renault hasonló teljesítményű, de négyhengeres 1,2 TCe motorjának.
Nem lesz dízel
Dízel nem lesz, mert az öngyulladós motor csak Európában menő, ott sem a városi autók között. A másik ok a Micra takarékossága. Olyan keveset fogyaszt, hogy szén-dioxid-emissziója alacsonyabb a spórolásra és kis CO2-kibocsátásra tenyésztett Airdream, EcoNetic, EcoFlex, Greenline stb. kisautóknál.
A kis dízeleket 97-99 grammra sikerül leszorítani a konkurenciának, míg a Micra háromhengeres turbómotorja 95 gramm szén-dioxiddal terheli a légkört kilométerenként. Ez 4,1 litert jelent a szabványos mérési ciklusban, ami sok dízelt is lepipál.
Itthon év végén kezdődik a Micra értékesítése, tehát még elég sokat kell aludnunk, hogy kipróbálhassuk, tényleg olyan keveset fogyaszt-e, mint ígérik. Háromajtós modellre ne számítsunk, kizárólag ötajtós Micra lesz.
Indiából Magyarországra
Ennek a csekély kereslet mellett az a másik oka, hogy a hosszú oldalajtók akkor is megnehezítik a ki- és beszállást, ha valaki világ életében egyedül jár az autóval.
Árakat még nem tudunk, de a Nissan az ár/érték arányban is nagyot akar dobni. Nem véletlenül vitte át a gyártását Nagy-Britanniából Indiába, ahonnét hazánkba is érkezik majd a Micra.