Ulrich Kranz, az elektromosautó-projekt vezetője mesélt az i-modellekről
Ulrich Kranz, az elektromosautó-projekt vezetője mesélt az i-modellekről

Ulrich Kranz, az elektromosautó-projekt vezetője mesélt az i-modellekről

Ulrich Kranz, az elektromosautó-projekt vezetője mesélt az i-modellekről


Merőben új autói számára új márkát hozott létre a BMW. A bajor prémiummárka BMW i néven elektromos hajtású autókat illetve a nagyobb méretű modellek esetében konnektorról tölthető hibrideket dob piacra a következő években.

M után i

A kevésbé környezetszennyező autóknak kitalált név nem az első almárka a gyár életében, a sportmodellek régóta az M GmbH színeiben futnak. Genfben módunk nyílt találkozni az i-projekt vezetőjével, Ulrich Kranz úrral, akivel a BMW standján beszélgettünk.

Tömzsi és magas az elektromos hajtású i3. Városban fontos a jó kilátás és a kis helyigény

Tömzsi és magas az elektromos hajtású i3. Városban fontos a jó kilátás és a kis helyigény

Tömzsi és magas az elektromos hajtású i3. Városban fontos a jó kilátás és a kis helyigény


2007-ben kezdtek dolgozni olyan autókon, amelyek kifejezetten a világ sokmilliós metropoliszaiban, például New Yorkban, Párizsban, Hongkongban élő ügyfelek napi munkába járására szolgálna.

Várostervezők és polgármesterek

Az új modellek körvonalazásakor várostervezőket és politikusokat is megkérdeztek az infrastruktúrafejlesztés irányairól. A környezetszennyezés csökkentése érdekében a helyben káros anyagot nem kibocsájtó elektromos hajtásra esett a választás, amit a nagyobb, nem kizárólag városi közlekedésre szánt autóknál hibriddé egészít ki egy belső égésű motor.

Nagyjából egy mai Golf mérete a felső határ, amekkora autót még érdemes tisztán akkukkal és elektromos hajtással megtervezni.

Alattuk és közöttük is van hely más modellek számára. Valószínűleg köztük lesz egy városi mini

Alattuk és közöttük is van hely más modellek számára. Valószínűleg köztük lesz egy városi mini

Értelmetlen a Golfnál nagyobb elektromos autó
Farmotoros és hátsókerék-hajtású az elektromos i3. Az i8 viszont hibrid, belső égésű motorja is lesz a villamos gép mellett

Farmotoros és hátsókerék-hajtású az elektromos i3. Az i8 viszont hibrid, belső égésű motorja is lesz a villamos gép mellett

Farmotoros és hátsókerék-hajtású az elektromos i3. Az i8 viszont hibrid, belső égésű motorja is lesz a villamos gép mellett


Műszakilag megoldható volna, de az ennél nagyobb autókba már annyi nehéz akku kellene, ami értelmetlenné teszi a tisztán elektromos üzemet. Az i8-ban is a konnektorról tölthető hibrid a megoldás – mondta Ulrich Kranz. A sportautó így zajtalanul és szagtalanul haladhat városban, de hosszabb útra is el lehet vele indulni, mert a benzinkutak nem tűnnek el.

Jó hír, hogy a BMW hű marad a hátsókerék-hajtáshoz. Egy elektromos motorú autóban igazán van értelme a hátsó hajtásnak, mert a villamos gép azonnal teljes nyomatékkal húz, elinduláskor az átterhelődés mindig a hátsókerekes modelleknek kedvez.

Marad a hátsókerék-hajtás és a jó súlyeloszlás

Tankká dagasztott autókat nem volna élmény vezetni, hiába hajtanak hátul, a súlycsökkentés elsődleges szempont az új autógeneráció fejlesztésében.

BMW i az új márka neve, itt épp a müncheni Petuelringen lévő gyári múzeum oldalára vetítve

BMW i az új márka neve, itt épp a müncheni Petuelringen lévő gyári múzeum oldalára vetítve

BMW i az új márka neve, itt épp a müncheni Petuelringen lévő gyári múzeum oldalára vetítve


A nehéz akkumulátorokat a hajtásláncot befogadó alumínium vázzal és szénszálerősítésű műanyag karosszériával kompenzálja a BMW. Ők is látják, hogy a lépcsőshátú 1-esbőúl faragott Active E 1800 kilója egyszerűen túl sok.

A szénszálas műanyag karosszéria súlya csak fele egy azonos méretű acélénak, az alumíniumhoz képest még mindig 30 százalék a súlyelőny, ám a karbonkasztni irtózatosan drága egy nagyszériás autóhoz.

Drága, de megéri a súlycsökkentés

A BMW szerint a jövőben olcsóbb lesz a gyártás és az elektromos autókban amúgy is érdemes sokat szánni a súlycsökkentésre. A könnyebb autó kevesebb áramot fogyaszt, amivel a legeslegdrágább alkatrészen, az akkumulátoron lehet sokat spórolni.

Marad a BMW-kre jellemző kiegyensúlyozott, 50:50 körüli súlyeloszlás a két tengely között, ez is egy fontos elvárás a fejlesztőkkel szemben.

Jó hír, hogy a két elektromos i BMW, bár a hidegtől nagyban csökken a hatótávolságuk, akár szibériai fagyban is használhatóak. Nem jó hír, hogy ehhez nem árt a konnektoros előmelegítés, amit a Skandináviában a hűtővíz melegítésére használnak.

Menetrend: 2013-tól jönnek az i BMW-k

Két év múlva lesz megvásárolható a BMW első elektromos szériaautója, az i3. 2013-as rajtja után nem sokkal, várhatóan még 2014-ben bemutatkozik a hibrid sportautó, az i8.

Egy bennfentes azt ígérte Lamara Roland kollégánknak, hogy a Vision Efficient Dynamics tanulmány szériaváltozata nem csak valami sportkocsiszerűség lesz porszívóhanggal, hanem M3-szintű élményautó. Ezt nemigen hisszük el, de annál jobban várjuk az új kor sportautóját.