A Suzuki az első sajtónap reggelén még csupán pár Swifttel és leheletfinoman felfrissített Kizashival próbálta magára vonni a figyelmet Genfben, teljesen sikertelenül. Aztán délutánra megérkezett a G70 és a range extenderes elektromos Swift.
G70
A helyes, retrós, kissé Velorexre és levelibékára emlékeztető Suzuki nem egy öncélú tanulmány, akár szériamodell is válhat belőle. Az autó a 2011-es Tokiói Autószalonon debütált, akkor még REGINA néven. Most már sokkal hülyébb neve van.
A Suzuki az üzemanyag-takarékosság jegyében fejlesztette ki a a G70 modellt, amelynek széndioxid-kibocsátása – az autó neve erre utal – nem haladja meg a 70 grammot kilométerenként, EU-ciklus szerint. Az autó a közeljövőben akár piacra is kerülhet.
A G70 mindössze 730 kilogrammot nyom, légellenállása több mint 10 százalékkal kisebb, mint a Suzuki jelenleg gyártott a kategóriában modelljeié. A G70-et közvetlen befecskendezésű, a fékezés során felszabaduló energiát részben visszanyerő, automatikus motorleállító és -indítórendszerrel ellátott turbós benzinmotor hajtja, az erő fokozatmentes automata váltón keresztül jut el az első kerekekre.
Adatok: Suzuki G70 koncepcióautó | |
---|---|
H/Sz/M (mm) | 3550/1630/1430 |
Ülőhelyek száma | 4 |
Motor | 800 cm3-es, közvetlen befecskendezésű feltöltött benzinmotor |
Erőátvitel | CVT automata, fronthajtás |
Benzinmotor lökettérfogata (cm3) | 658 |
Saját tömeg | 730 kg |
Bár a kocsit nagyon határozottan komolyan gondolja, gyártani akarja a Suzuki, egyelőre még, khm, nincs egészen kész. Amikor beültem a tárva-nyitva magára hagyott autóba, volt két másodpercem megtapasztalni, hogy kőkemény, párnázatlan az ülés, és elég törékeny is a szerkezete.
Aztán odaért a biztonsági erő, és szólt, hogy nem kéne. Kölcsönösen biztosítottuk egymást szándékaink tisztaságáról (ők elfelejtették bezárni, én nem akartam rosszat, csak azt hittem, direkt van nyitva az újságíróknak) – és becsapták az ajtót. Kár nem esett, szerencsére, és a szériamodell biztos stabilabb lesz.
Swift Range Extender
Az Opel Amperához (és Chevrolet Volthoz) hasonlóan funkcionálisan a villamosított Swift is úgynevezett range extenderrel, hatótáv-növelőnek nevezett benzines generátorral ellátott elektromos autó. Csak kisebb, gyengébb, egyértelműen városi járműnek szánt modell.
A 2010-es Genfi Autószalonon kiállított, még az előző Swift modellre épülő, konnektorról tölthető elektromos hibrid Swifttel még ugyanabban az évben flottateszteket kezdett Európában és Japánban a Suzuki; az így nyert tapasztalatok alapján finomította és fejlesztette tovább a rendszert.
Adatok: Swift Range Extender | |
---|---|
H/Sz/M (mm) | 3850/1695/1510 |
Ülőhelyek száma | 5 |
Villanymotor | egyenáramú szinkronmotor |
Villanymotor teljesítménye | 55 kW |
Benzinmotor lökettérfogata (cm3) | 658 |
Hibrid üa.-hatékonyság | min. 28 km/l (3,57 l/100 km) |
A kisautó jelenleg egy feltöltéssel mintegy 30 kilométert képes megtenni (japán szabvány szerint). Ha az akkumulátor merülni kezd, benzines generátor gondoskodik utántöltéséről, így a vezetőnek váratlan kitérők esetén sem kell aggódnia, hogy miként jut haza – illetve a Swift Range Extender akár hosszabb utakra is alkalmas. Ráérős tempóban.
A generátort ugyanis egy alig 0,66 literes benzinmotor hajtja; ha az akkumulátor merülni kezd, ez automatikusan bekapcsol, és a generátor menet közben tölti az áramforrást.
A vezetőnek így hosszabb utakon sem kell attól tartania, hogy az autó akkumulátora lemerül és a jármű leáll. A lítiumion akkut természetesen lassításkor is tölti a regeneratív fékrendszer.
230 voltos konnektorról másfél óra alatt tölthető fel az akku – középtávú ingázásra, napi rövid utas használatra akár egy gramm benzin nélkül is alkalmas lehet hát a villamosított Swift. A Suzuki feltett szándéka, hogy az autó minél előbb forgalomba kerüljön Európában.