A 82. Genfi Autószalon legízléstelenebb autószörnye az EXP 9 F volt, a legelegánsabb viszont a Mulsanne. Mindkettő Bentley. Előbbit szidtuk már eleget, utóbbi hivalkodásmentes nagyvonalúsága viszont két éve lenyűgöző, ezért utastere a legtökéletesebb helyszín volt a svájci városban arra, hogy röviden elbeszélgessünk a brit márka képviselőivel.
Más luxusautó-gyártók mögött némileg lemaradva, de szép komótosan a Bentley is elkezdte szélesíteni kínálatát. Nagyon úgy néz ki, hogy a kupéként és kabrióként kínált Continental GT, és a két überlimuzin – a Mulsanne és Continental Flying Spur – mellett hamarosan jön a márka első SUV-ja. Lassan összeáll egy klasszikus modellpaletta. Vajon melyik márka a Bentley első számú konkurense? – kérdeztük ezért a Bentley munkatársaitól.
Erre rá lehet vágni, hogy a Rolls Royce, de árnyalja a képet, hogy az elmúlt években az Aston Martintól (Rapide) a Porschén (Panamera) és Maseratin (Quattroporte) át a Ferrariig (FF) több exkluzív sportkocsigyártó négyüléses autóval jött ki, és próbál minél nagyobb szeletet kihasítani az autóipar legdrágább tortájából. Ezek méretben mások, mint a britek, még akkor is, ha a Panamerában és Quattroportéban hátul is hatalmas hely van, de a vásárlóik részben azonosak.Eközben megfontoltan bővül a méregdrága SUV-k kínálata is, a második generációs Porsche Cayenne és az új Bentley-szörny mellé jövőre jön a Maserati szabadidő-autója, egyelőre Kubang néven fut a koncepció.
A Bentley szürke egyenöltönyét viselő urak szerint valójában nem nagyon van olyan brand, amelyet kenyéradó márkájuk konkurensének lehetne nevezni. Állításuk szerint annyira kevés ember vásárol a világban Bentleyt, az ár miatt annyira szűk rétegről beszélünk, hogy nem érdemes kategóriákról és konkurensekről elmélkedni.
-Na és a Rolls Royce? – tört elő a leginkább kézenfekvő kérdés.
-A mi autóink egyediek! – jött szemrebbenés nélkül a válasz.
(A szerző megjegyzése: tény, hogy a BMW-tulajdonában újra szárnyra kelt Rolls Royce a Phantom és a Ghost modelljeiben olyannyira megmosolyogtató dolgok vannak, mint hogy a műszerfal grafikáján még a Rolls sziluetteje látható, de a head up display már a 7-es BMW-t vetíti a sofőr elé. De ezen kívül is a vezetőtámogató rendszerektől a váltóig sok mindent átemeltek a hetes bömösből.
Bármennyire is tagadja, nincs ez másként a Volkswagen berkein belül szintén újra régi fényében csillogó Bentleynél sem, elég csak a W-motorokra gondolni. A W az VW! Sőt, egészen nyilvánvalóan rengeteg azonos alkatrészt találnánk egy szétszedett Audi A8-ban, Panamerában, Phaetonban és bármelyik Bentleyben.
Tehát a két brit luxusmárka hasonló cipőben jár: német tulajdonban, részben német irányítás alatt ragyognak újra, és számos kisebb-nagyobb alkatrészük a németek legnagyobb batárjaiból származik. Ami üzletileg, minőség és megbízhatóság szempontjából egyértelműen jó a briteknek, persze érthető, hogy miért nyomják rá a német alkatrészre a saját logójukat.
El ne felejtsük, mivel a Fiat a Chryslerrel feküdt össze, a Jeep Grand Cherokee lesz az alapja a legújabb Maserati SUV-nak. Ez milyen?)
Visszakanyarodva a kifogástalan modorú Bentley-emberekhez, anélkül, hogy egyszer is a szájukra vették volna a Rolls Royce márkanevet, egymás szavába nem vágva, de egymás mondatait erősítgetve arról kezdtek győzködni, hogy nincs két egyforma Bentley. Ez például mindenképpen megkülönbözteti őket az általam említett brit márkától.
Legalább egy övszínben (lehet választani vagy 25 féléből), famintázatban (ebből vagy 60 féle választható) vagy a varrás cérnájának a színében más és más mindegyik. Ők nem tömeggyártók, állították pár napja Genfben.
Másrészt a Bentley más márkákkal ellentétben valódi anyagokat használ, hangsúlyozták. Ha már a sofőrülésben ülök, mondták, fogjam csak meg az olyan egyszerű kis alkatrészeket, mint a szellőzőrostélyok, a legapróbb acélnak látszó kapcsolókat.
Kivétel nélkül mind valódi acél. És tényleg: a parányi kis gombok súlyos, krómozott acélból vannak, más minőség, más érzet. Ami pedig fának, néz ki, azért valódi fákat vágtak ki a valódi erdőben. Nem szorulunk rá, hogy ötvözeteken, mindenféle álanyagokon spóroljunk, magyarázta a fiatalabb férfi.
-Mennyi is a súlya ennek a személyautónak? – vetettem oda.
-2,6 tonna – jött a válasz.
(A szerző megjegyzése: számoljunk még hozzá a harcjárműnyi tömeghez nyugodtan egy mázsát, hiszen meg kell tankolnunk a Mulsanne 96 literes tankját. Ekkora súlyt mozgat 0-100 km/óráig 5,3 másodperc alatt a 6,75 literes blokk 512 lóereje és traktorokat alázó 1020 Nm-es nyomatéka. A sok valódi fával és acéllal megpakolt súlyos luxuslimuzin további károkat okoz a természetnek azzal, hogy a károsanyag-kibocsátása 393 g/km. Négy Prius termel ennyi koszt.
Nem feledkezünk meg a ki nem mondott nevű Rolls Royce-ról sem. A korábban már tesztelt, kisebbik Ghost modell adatai illenek a Mulsanne mellé: a szintén 6,75 literes motor maximális teljesítménye 570 lóerő, csúcsnyomatéka 720 Nm, a kocsi súlya szárazon 2435 kilogramm, károsanyag-kibocsátása 317 g/km.)
Nem vitatható a vásárlóréteg szűkössége, de az sem, hogy kínálata bővítésével a márka láthatóan próbálja szélesíteni a kört. Vajon meddig zsugorodnak a luxusautók? Vajon mekkora lesz a legkisebb autó, amit a Bentley valaha gyártani fog? – kíváncsiskodtam az öltönyös Bentley-embereknél.
Már csak azért is indokolt a faggatózás, mert a britek legkisebb autója (Continental GT) a legnagyobb siker a piacon, másként fogalmazva az hozza a legtöbb pénzt a cégnek. Ez a kérdés meglepte az urakat, mire az idősebb előhúzta zakója belső zsebéből a kisokost. 4625 milliméter a Continental GT, jött a válasz.
Persze nem ez volt a kérdés. Megismételtem. Nagyon veri szorri, de a jövővel kapcsolatban nem vagyunk felhatalmazva nyilatkozattételre, mondták.
(A szerző megjegyzése: karosszériaméretben a Bentley egyelőre valóban nem enged meg magának olyan hajmeresztő manővereket, mint például az Aston Martin, amely a Toyota IQ nevű törpéjét belül bőrbe öltöztetve, a kasztniján kívül ál-légbeömlőket vágva Cygnet néven, Aston-logóval az orrán árulja.
De azért a Bentley is építkezik lefelé, nem csak a szabadidő-autók irányába. Éppen most jött ki legkisebb modellje egy új, minden eddiginél gyengusabb, takarékosabb motorral. Hogy még olcsóbban Bentleyhez lehessen jutni. Hogy még többet tudjanak venni. Akár olyanok is, akik eddig mondjuk csak Porschéban gondolkodtak.)
Kinek kell mindez? Konkrétan, tényleg, ki vesz ilyen kocsikat 50, 100, 150 millióért? A Mulsanne vevői elsősorban a filmsztárok és a sejkek, maharadzsák és pereputtyuk, jött a várható válasz. Oké, de plíz, mondjanak néhány nevet. Talán a vasárnapi Forma-1 futam miatt, de Bernie Ecclestone-t és Jean Todtot mondták az urak. Ők például Mulsanne-vásárlók.
(A szerző megjegyzése: az imént kihagytam, hogy mit tud a bébi-Bentley. Nos, ez már igazán hétköznapi autó, mindösszesen 507 lóerő a V8-as blokk, ki ne felejtsük, az S8-as Audiból jött, és nem egész 162 ezer eurós listaártól már rendelhető is.
Ha szeretnék megtudni, hogy milyen vezetni, akkor vegyék meg az Autó Magazin legfrissebb számát az újságárusoknál (2,6 euró), abban azt is elolvashatják.)