Egy semleges kis standon négy földön-vízen egyaránt mozogni képes autóba botlottunk Genfben. Csattogtattuk kicsit a fényképezőgépet az üdítően nem-új járművek között, és ezennel meg is osztjuk a fotókat a 2013-as Genfi Szalon talán egyetlen használtautó-standjáról.
Amphicar 770
Az 1961-ben debütált Amphicar talán a legismertebb kétéltű jármű Európában. A német Quandt által gyártott autóból 1968-ig, a gyártás leállásáig 3878 darab készült, de a tulajdonosi klub a mai napig igen aktív világszerte. Ők úgy tartják, az Amphicar a „leggyorsabb autó a vízen, és a leggyorsabb hajó a szárazon”, vagyis helyén kezelik jópofa, de korlátozottan használható járművük képességeit. Az Amphicar nagy erénye viszont, hogy nem szivárog, állítólag nyugodtan a vízben lehet hagyni napokra is, mint egy igazi kishajót.
Az Amphicart a Triumph 1147 köbcentis, 43 lóerős, négyhengeres benzinmotorja hajtja, négyfokozatú kézi váltójával szárazon 110 km/h, iker hajócsavarjával vízen 13 km/h a végsebessége.
A Splash a svájci Rinspeed fejlesztőiroda terméke. Íme, egy kis videó a vízen 80, szárazon 200 km/h elérésére képes, kihajtogatható vezérsíkokkal felszerelt különlegességről (1:35-nél azért felkívánkozik az emberben a kérdés bizonyos etióp kisgyermekekről):
Az először a 2004-es Genfi Szalonon bemutatott tanulmányt 750 köbcentis, kéthengeres turbómotor hajtja, melyet a környezetvédelemnek tett gesztussal földgázüzemre állítottak be. A motor 140 lóerős, a karbon-kompozit karosszériával az autóhajó mindössze 825 kilogrammot nyom. Z-tengelyes hajtásával 1,1 méter mély vízben már elboldogul. Ez a mélység csak a rajthoz kell, ugyanis a lehajtott hátsó spoilerrel és a kocsi oldalából kibúvó támasztóidomokkal a Splash már 30 km/h sebességnél kiemelkedik a vízből, és szárnyashajóként működik.
Volkswagen Schwimmwagen
A VW Typ 166 minden idők legnagyobb példányszámban legyártott kétéltű járműve. A Wehrmacht és a Waffen SS megrendelésére 1942 és ’44 között készültek a VW Kübelwagen alapjaira épített úszó autók, mindösszesen 15 584 darab.
A 910 kilogrammos testet a Bogár 1131 köbcentis, négyhengeres boxermotorja mozgatta, teljes 25 lóerős csúcsteljesítményével. Érdekesség, hogy a Schwimmwagen a vízben nem nagyon tud tolatni: a főtengelyről direktben hajtott propeller értelemszerűen csak egy irányban foroghat. Rükverchez vagy hátramenetbe kapcsolt földi hajtással, a kerekek hátrafelé forgatásával kell evickélni, de ennél hatásosabb az – alapfelszereltség részeként adott – evezők használata.
A svájci TAG által gyártott Croco igen célszerű szerkezet úttalan utakra. Rugózása nincs, szárazon csak a gumi tompít valamit a zötyögésből, ellenben és a kocsi első és hátsó fele képes elfordulni egymástól a hossztengelyben. 440 köbcentis Wankel motorja 30 lóerős, ami a nyolcmázsás testtel szárazon 80 km/h végsebességre elég. Vízben épp csak elevickél a gép, végsebessége 4 km/h.
A váltó fokozatmentes, de felezővel ellátott, a Croco elvileg 100%-os emelkedők megmászására is képes. Érdekes, hogy a tárcsaféket a váltó tengelyére szerelték fel.