Évek óta mondogatják már olyan autóipari törpevállalatok, mint a General Motors, a Toyota vagy a Honda, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hidrogénautózás, vagyis a tüzelőanyag-cellás hajtásláncok elterjedése legalább olyan léptékű lesz az autóiparban, amilyen dinamizmussal a tisztán elektromos autók térhódítása zajlik most.
Genfben egy teljesen szériaérett, sőt, már valójában egész számottevő sorozatban gyártott Hyundai, egy kicsit túl jövőautó-szerű, de kiforrott technikájú Honda és egy rondácska, de állítólag szintén teljesen kész Toyota hidrogénautó képviselte a legvalószínűbb közeli jövőt a nagy márkák részéről.
Mi az az FCV?
A hidrogénautókban hidrogénből és a légkör oxigénjéből egy rejtélyes dobozban (ez a tüzelőanyag-cella, angolul Fuel Cell) elektromos áram és némi vízgőz jön létre. Az elektromos energia egy még rejtélyesebb dobozon keresztül juthat el az átmeneti akkumulátor- vagy kondenzátor-elvű tárolóba, illetve akár közvetlenül is a kerekeket hajtó villanymotorra. Vagyis lényegében a hidrogénautó is elektromos autó, csak az elektromos energia forrása nem a benzinmotorral vagy hálózatról feltöltött akkumulátor, hanem a cellában oxidálódó hidrogén. Korábban (például a BMW-nél) voltak kísérletek a hidrogén dugattyús motorban való elégetésére is, de a gyártók hamar belátták, hogy a többszörös átalakítási energiaveszteség miatt ez egy ordas nagy hülyeség.
Kis rövidítéstan még a témához: EV: Electric Vehicle, Elektromos Jármű. BEV: Battery Electric Vehicle, Akkumulátoros Elektromos Autó. PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, Bedugható (konnektorról tölthető) Hibrid Elektromos Jármű. FCV vagy FCEV: Fuel Cell (Electric) Vehicle, Tüzelőanyag-Cellás Elektromos Jármű. E-REV: Extended Range Electric Vehicle, benzines segédgenerátoros elektromos autó, Kiterjesztett Hatótávú Elektromos Jármű. PVEV: PhotoVoltaic electric Vehicle, Fotovoltaikous (napelemes) elektromos jármű.
Honda FCEV Concept
A Honda FCX néven 2002-ben már adott lízingbe tüzelőanyagcellás autókat, FCX Clarity néven pedig 2008 óta kínál bizonyos kitüntetett ügyfélkörnek egy középkategóriás méretű hidrogénautót. (Mi is vezettük öt éve a kocsit.) A jövő mintha kicsit megtorpant volna; ennyi idő ahhoz volt elég a Hondának, hogy FCEV Concept néven egy fura spoilerekkel agyontűzdelt, az FCX-nél sokkal kevésbé autószerű tanulmányt rakjon össze az idei Genfi Szalonig, pontosabban a tavalyi Los Angeles Motor Show-ig, ahol a nagyközönség először láthatta a kocsit.
Az FCEV teljesítménye nem változott az FCX-hez képest (136 lóerő), viszont a hidrogéncella mérete kétharmadára zsugorodott, hatékonysága 3 kW/l-re nőtt. (Vagyis a kb. 33 literes cellából 100 kW-ot lehet kivenni;ez az adat olyan fontos index a hidrogénautóknál, mint a literteljesítmény a benzinmotoroknál.) Immár a komplett hajtáslánc befér a motortérbe, az utastérből nem vesz el helyet a technika, mint az FCX-ben (itt a két első ülés között volt a hidrogéncella). Az FCEV hidrogéntartálya három perc alatt tölthető fel 700 bar nyomással körülbelül 500 km-re elegendő hidrogénnel.
Hyundai ix35 FCV
A koreai gyártó hidrogénautója volt az egyetlen igazán autószerű, láthatóan kiállított formájában valóban utcára szánt tüzelőanyag-cellás kocsi Genfben. Az ix35 vizet pöfögő változatából 2015-ig 1000 darabot tervez legyártani a Hyundai, a kocsik valódi vevőkhöz kerülhetnek, már persze azokban a térségekben (Korea, Kalifornia, nyugat-Európa), ahol van hozzáférhető hidrogénkút is az autók számára.
Az ix35 FCV hatótávolsága kb. 600 km egy tankkal, végsebessége 160 km/h, üzemeltetési költségei a szabadon hozzáférhető európai hidrogénkutak áraival számolva nagyjából a dízelmotoros ix35-ös fenntartásával egyenértékűek. Hogy a vételár hányszorosa egy dízelének, arról nem nyilatkozott a gyártó – Frank Meijer, a Hyundai FCV-fejlesztési csapatának vezetője szerint nem akarják elriasztani a vevőket addig sem, amíg kialakulnak a valóban nagy szériás gyártás infrastrukturális és piaci feltételei.
Toyota FCV Concept
Tanaka Josikazu, a Toyota hidrogén-technológiai fejlesztéseiért felelős termékmenedzsere szerint „a tüzelőanyag-cellák bölcsességének alakot adó” dizájn kialakítása volt a cél a koncepcióautó vonalainak megalkotásával. „Levegőt lélegzik be, vizet bocsát ki”, sugallja nekünk a két rücskös rács a kocsi frontján. Nókomment.
A technika a különös, európai szemnek igencsak fura formák alatt annak, aki eddig eljutott a cikkben, semmi újdonsággal nem szolgál majd. Hidrogéntartály és pufferakku hátul, tüzelőanyag-cella középütt, teljesítmény-szabályzó, motor elöl.
500 km-es hatótáv, 3 perces újratöltés, 100 kW körüli teljesítmény. Úgy látszik, van egyfajta kimondatlan kartellmegállapodás a hidrogénautókat fejlesztő nagy gyártók között; az FCV nagyjából ugyanazokat a műszaki paramétereket tudja, mint az előzőekben bemutatott két modell. A Toyota 1992 óta foglalkozik a hidrogéncellával, az FCV-re remélhetőleg csak távolról emlékeztető formájú első szériamodellt jövőre ígéri a gyártó.
Mikor fulladunk majd meg a sok kipufogott vízpárától?
A nagy gyártók nagyon hasonló jövőképet vázolnak fel a tüzelőanyag-cellás autókat illetően, aminek egyik oka, hogy elég komoly közös lobbitevékenységet folytatnak a hidrogénautózás infrastrukturális alapjainak megteremtése érdekében. A forgatókönyv az autózás Új Világrendjére valahogy így néz ki: Északnyugat-Európa, Kalifornia és pár fejlett távol-keleti ország készül majd fel először megfelelő töltőhálózattal arra, hogy először csak a témában érdekelt cégek, később magánemberek is effektíve közlekedni tudjanak hidrogénautókkal. 2015-ben több szériamodell is megjelenik majd az inkriminált márkák katalógusaiban, mint szabadon megvásárolható autó. 2020-ra már megszokott jelenség lesz Stockholmban, Tokióban, Los Angelesben a hidrogénautó, ekkorra már összefüggő kúthálózat alakul ki a gócok körül és persze a hálózat terjeszkedik is tovább.
A közúti egyéni személyközlekedéssel párhuzamosan rohamosan terjed majd az FCV-technológia ipari alkalmazása, kezdetben főleg telephelyi használatban, például villástargoncák terén. 2035-2040 táján már a teljes fejlett világban látható mennyiség lesz jelen hidrogénautókból, és elképzelhető, hogy a tüzelőanyag-cella, ha addig nem lesz áttörés az akkumulátor-technológiában, eljelentékteleníti az akkumulátoros elektromos autók piacát.