A második éve piacon lévő hidrogénüzemű Hyundai iX35 Fuel Cell után 2015-ben Genfben egy Európában most debütáló szériagyártású tüzelőanyag-cellás autó, a Toyota Mirai, és egy prototípus-szinten lévő másik négyajtós szedán, a Honda FCV Concept képviselte a hidrogént evő, vizet pöfögő technológiát. Aki esetleg csak azért kattintotta le ezt a cikket, mert megragadta a két új japán autó szépsége:

3 perc alatt tölthető villanyautók 1

de semmit nem tud a hidrogénautózás technikai hátteréről, itt talál róla információt! Haladók, kérem, fáradjanak utánam: nézzük meg a füstmentes, de gyorsan feltankolható Toyotát!

Toyota Mirai

A világ legnagyobb autógyártója harmadik éve haknizik a hidrogénautóval, de ez a 2015-ös genfi kocsi már tényleg a hús-vér, megvásárolható szériaváltozat. Sem kívül, sem belül nincs semmi elvetemült prototípus-elem, a felniktől a műszerfalon át a bajuszkapcsolókon keresztül a visszapillantó tükrökig minden maga a praktikus, homologizált valóság. Ennek megfelelően a műszerfalon elhelyezett minden TFT-panel és érintőgomb dacára a Mirai utastere egy kicsit kiábrándítóan ismerős japánautós lett, az utastér alig futurisztikusabb, mint a 2009 óta készülő Priusé.

a videó a hirdetés után indul

A 3-5 perc alatt teletölthető, 700 kilométerre elegendő hidrogént tartalmazó, kipukkanás ellen szénszállal erősített műanyag tartályokba töltött hidrogén 700 bar nyomással feszül a palack falának.

A Mirai villanymotorja 152 lóerős. Táplálásáról tulajdonképpen hibridrendszer gondoskodik: nem csak a hidrogéncellából kaphat áramot, hanem egy nagy kapacitású kondenzátorból is. A kondenzátor beiktatása a rendszerbe lehetővé tette az üzemi feszültség növelését a hidrogéncellán kívül, a 650 volt mellett kisebb méretű villanymotor is elég volt a kívánt teljesítmény eléréséhez.

Tipikus tanulmány-bél: szarvkormány, matt fabetét, gombok helyett sík érintőpanelek és porcelánbolt-fíling, bármikor bármi a kezünkben maradhat

Nagy az érdeklődés az első szériagyártású hidrogénes Toyota iránt Genfben

Nagy az érdeklődés az első szériagyártású hidrogénes Toyota iránt Genfben

A 4,9 méter hosszú szedán utastere csak négy személy számára kínál ülőhelyet. A kocsi 9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége 180 km/h. A Toyota ígéretei szerint heteken-hónapokon belül közölhetjük az első hazai menetpróbán szerzett tapasztalatainkat!

Honda FCV Concept

It All Starts Now, mondja a felirat a Honda FCV felett, vagyis Ez Most Kezdődik. Mi van? Utcán van tavalyelőtt óta a Hyundai iX35 hidrogénautó, megérkezett Európába a Mirai, én meg 2009-ban már egyszer mentem utcai forgalomban egy pléhkarosszériás Honda hidrogénautóval. Teljesen érthetetlen, miként manőverezte be magát a Honda a sokadhegedűs szerepébe hidrogén-témában. Hiszen már, uramisten, hatodik éve, hogy vezettem azt a rendszámos, teljesen kész utcai tüzelőanyag-cellás Hondát, az FCX-et, más néven Clarityt, Frankfurtban. Már akkor úgy volt, hogy ez maga a megvalósult jövő, pillanatok kérdése és eláraszt minket a vízpárát eregető szupertiszta új technika.

It all starts now, az egész most kezdődik: no de hát akkor mit vezettünk szériakészen 2009-ben?

It all starts now, az egész most kezdődik: no de hát akkor mit vezettünk szériakészen 2009-ben?

Aztán valami történt, a japán, amerikai és nyugat-európai, lízingbe adott FCX-flották eltűntek, a Honda pedig úgy áll elő FCV Concept, azaz T(üzelőanyag)C(ellás)J(ármű) Koncepció nevű, valójában tehát még egy nyomorult névvel sem rendelkező tanulmányával immár második éve Genfben, mintha tegnap kezdtek volna el dolgozni ezen az egész hidrogén-dolgon.

Mondjuk a kocsi is olyan egy kicsit, mintha most tákolták volna össze egy sufniban. Nem tudom, szabad lett volna-e ilyet tennem egyáltalán, de megnyomtam az új NSX és Civic Type-R mellett a standon szomorúan árválkodó kocsin a picike, B-oszlopba rejtett gombot, mire a kilincs nélküli ajtó felpattant. Még egyszer körülnéztem, hogy meg lehet-e kérdezni valakit, szabad-e beszállni, de nem volt ott senki, így teljesen kinyitottam az ajtót és beültem. Amikor be akartam húzni az ajtót, az egy roppanással örökre félnyitott állapotba dermedt. Eközben a túloldalon Fábián Laci kolléga, a Klub Rádió Élőben a városból című autós műsorának szerkesztője egyetlen határozott mozdulattal letépte a fél ajtókárpitot is.

Kényelmes a négy személyre tervezett kabin, fura, hogy az ülések nem elektromos állításúak - pedig van áram az FCV-ben gazdagon

Kényelmes a négy személyre tervezett kabin, fura, hogy az ülések nem elektromos állításúak – pedig van áram az FCV-ben gazdagon

Hát egyelőre ezt tudja a Honda FCV. Ha majd kész lesz, 100 kW-os, 136 lóerős teljesítményt, 700 kilométeres hatótávot várhatunk tőle az ígéretek szerint. Az utcai változat persze nyilván nem lesz ennyire űrhajószerű kívül és ennyire extravagáns belül: a Knight Rider-féle szarvkormánynak, a nehezen tömeggyártható, és az utasteret nagyon fűtő óriási üveggubónak bizonyára mennie kell majd. Mint ahogy mennie kell a kiakadó ajtónak, leszakadó kárpitnak is. Az FCV érzésünk szerint még legalább két évre van a sorozatgyártástól – hacsak nincs már a Honda sufnijában egy sokkal készebb, sokkal többet tesztelt valódi autó is, amit váratlanul lehet majd bevetni a Mirai ellen.