Röviden – Volkswagen Touran (2015) | |
---|---|
– Az új Golf/Passat irányvonalhoz passzoló, sportosabb, lendületesebb külső
– Öt és hét üléssel elérhető, a kategória legnagyobb csomagtartójával rendelkezik (1040 liter) – A motorpalettát három benzines turbómotor és három turbódízel alkotja – Összesen öt rádió- és navigációs rendszer, MirrorLink, Apple és Andorid CarPlay Auto támogatás |
A kompakt egyterűek piaca felélénkült az utóbbi időben, a BMW színre lépése a 2-es Active Tourer típussal, valamint a Mercedes B-osztály modellfrissítése okán. Előbbiből készül hétüléses Gran Tourer kivitel, tehát teljes pályán támadnak a bajorok. Ehhez azonban a Volkswagennek is lesz egy-két szava, a 12 év után leváltott Touran friss, második generációjával készülnek a konkurensek ellen.
A 2003 óta piacon lévő Touran az akkori V. Golf alapjaira épült, és leginkább a hétüléses opció miatt volt csábító ajánlat a Golf Plusszal szemben. Hozta a várt számokat, elkelt körülbelül 12 millió darab, kapott két nagyobb ráncfelvarrást 2006-ban és 2010-ben. Mindent kifacsartak belőle a Volkswagennél, amit csak tudtak, de eljött a teljes modellváltás ideje.
Ez a váltás jó alkalmat adott, hogy az egyterűek között is debütáljon a hetes Golffal bevezetett MQB építőkészlet. Az a gyártástechnológiai szemlélet, ami miatt ma már tényleg csak részleteikben különböznek a Volkswagen-csoporthoz tartozó autók. Az MQB sokkal nagyobb szabadságot enged, mint a sima közös padlólemez, úgy épít autót a VW, mint bútort az IKEA. Néhány alapelem variálásával csaknem ötvenféle típus állítható elő rugalmasabban, gyorsabban és nem utolsósorban olcsóbban.
Rengeteg előnyt jelent mindez, de megnehezíti az első benyomásokat, tapasztalatokat megosztani akaró újságíró dolgát. Mert tudattalan önismétlés lesz a vége, minden kapcsolót, nyomógombot ismerünk már, az anyagok minősége, kidolgozottsága alig tér el a hetes Golf által felállított nívótól. Ami unalmas, de mindenképp pozitív fejlemény.
Relaxációs némafilm mutatja be komótos stílusban az autó apró részleteit.
Látványát tekintve szoros rokonságban áll a Golf Sportsvannel, az oldalnézet az A-oszlop környékére biggyesztett díszítésen kívül teljesen egyforma, elöl viszont már bőven akad azonosítást segítő apró részlet. Ezek persze csak akkor jelentenek kapaszkodót, ha egymás mellett áll a két autó, egyéb esetben nem sokat segít a némileg átrajzolt fényszóró, és a pár műanyag elem miatt eltérő lökhárító.
Könnyen összekeverhető a két autó? Igen. Hiba ez, vagy csak autórajongói nyafogás? Mindenki döntse el maga. Annyi biztos, hogy a konkurensekkel szembeállítva megállja a helyét, izgalmas jelenség a Touran, alacsony tetővonallal, csökkentett túlnyúlásokkal, szemnek kedvesebb arányokkal.
Mindez számokban kifejezve: az autó 13 centiméterrel hosszabb elődjénél (4527 mm), ami szinte kizárólag a tengelytáv növekedéséből (+11,3 cm) adódott. A tengelytáv és a bő négy centiméterrel megnövelt szélességgel együtt jelentősen tágasabb belső teret eredményezett.
A volán mögé keveredve minden kezelőszerv ismerős, a multimédia-rendszerektől kezdve a bajuszkapcsolókig minden ott volt már a Golf/Octavia párosban. A vezetői pozíció viszont észrevehetően más, a Touran első ülései 13 centiméterrel magasabbra kerültek, mint a Golf esetén.
Elöl és középen a 20 centis sínen tolható ülések minden irányban bőséges helyet kínálnak, de a harmadik sort a kategóriában megszokott módon gyerekekre méretezték. A második sorban viszont bárki teljesíthet egy Budapest-Genf etapot, három teljes értékű ülés (3 pozícióba állítható háttámla), sík padló, üléstámlából felhajtható asztal szolgálja a kényelmet, a kisgyermekek szállítását pedig mind az öt ülésre elérhető ISOFIX rögzítési pontok könnyíti meg, a középső sorban kényelmesen elfér három gyerekülés egymás mellett. Az autóban ülve rögtön szembetűnő extra a fűthető második sori ülések nyomógombja, a középső ülésből kihajtható könyöklő, valamint az ajtókba integrált árnyékoló rolók.
Körbesétálva derülnek ki a részletek, és a hasonlóságok.
Nem csak az utasok, a csomagok elhelyezése is problémamentes. A kategória legnagyobb, 1040 literes üregét pakolhatjuk meg (hétüléses modelleknél 917 liter az érték), annak ellenére, hogy az autó 0,6 centiméterrel alacsonyabb (1628 mm) elődjénél, és ha csak rakodásra használjuk, akkor 1980 liternyi teret kapunk a második üléssor ledöntésével. Praktikus ötletek is helyet kaptak a csomagtérben, a szokásos 12 voltos csatlakozó mellett 220 voltos ajzat, csomagrögzítő fülek, és az ajtó mellől, gombnyomásra dönthető üléssor enyhít a hosszú utak fáradalmain, amikor már minden mozdulat terhes.
Opcióként mindkét kivitelhez kérhető csomagrendező rendszer, variálható helyzetű és funkcionalitású hálóval, és a kéz nélküli nyitást lehetővé tevő, lökhárító alá lendített lábra aktiválódó csomagtérajtó is rendelhető.
Motorok terén szintén már ismert LEGO alapkockákból építkezik a Volkswagen Touran. Az 1,2 literes alap benzines az eddigi 105 helyett 110 lóerős, ez az egyetlen erőforrás a kínálatban, amelyhez nem kérhető DSG váltó. Az 1,4 TSI 150 lóerős (régen 140 LE), míg az 1,8-as motor teljesítménye a korábbi 170-ről 180 lóerőre nőtt. Ehhez alapáras a duplakuplungos váltó.
Dízelmotorból is három van: a 110 lóerős 1.6 TDI 4,1 litert fogyaszt százon, a 2.0 TDI 140-ről 150 lóerősre izmosodott, míg a csúcsmotor a Golf GTD-ből átemelt 190 lóerős, két kiegyenlítő tengelyes négyhengeres, hatfokozatú DSG váltóval. Újdonság a négy, illetve öt állásban szabályozható üzemmódkapcsoló, amely a takarékostól a sportosig szabályozza a különböző rendszerek karakterét.
A moduláris infotainment-rendszerek teljes körű mobiltelefonos integrációt kínálnak (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink), a vezető dolgát ütközés utáni automata vészfékrendszer, városi automata fékrendszer, távolságtartó tempomat, éberségfelügyelet, parkolósegéd, holttérfigyelő, valamint a kategóriában első ízben alkalmazott vontatmány-stabilizáló rendszer segíti.
Az új Volkswagen Touran ősszel érkezik hazánkba, ára várhatóan nem változik számottevő mértékben az elődhöz képest.