Luxus, kulturáltan
Belül pont az a hangulat fogad, amitől a Volvókhoz kötődnek a vevők, akik a procc pompától mentes, nagystílű és elegáns belső térben olyan jól érzik magukat, hogy nem fáj nekik az autó értékvesztése. 294,1 centis tengelytávjával a V90 igazán tágas belül. Akinek ez kevés volna, a limuzinból vehet majd hosszított tengelytávút, amelynek B és C oszlopa közé 9-10 centit toldanak be a kínai vásárlók kedvéért. A Geely, a kínai tulajdonos kérése annyi volt a Volvóhoz, hogy a helyi piac igényeit kielégítendő ne csak az XC90-ből készüljön Excellence, kétszemélyes hátsó utastérrel és hátsó trónusokkal, hanem az S90-ből is. A Fordról történő leválás óta üdítően felszabadultnak tűnik a svéd márka, az SPA-építőkészletre elkészült a három 90-es modell és nemsokára a 60-as széria is megújul a modern műszaki alapokon.
Egy nagy és drága Volvóban régóta biztosak lehetünk abban, hogy az ülések a legjobbak között vannak, amit az iparág kínálni tud, és a hifi is emlékezetes hangminőségben szólal meg. Az ülések kényelme és az audiorendszer megint fontos érv mellettük. A gyár szeretett volna valami komolyabbat, mint az S80 Dynaudio rendszere, ezért több nagy hifigyártóval is tárgyaltak. Nem hivatalosan a Bang & Olufsen is köztük volt, de a B&O megoldása inkább designban volt kiemelkedő, hangminőségben közel sem nyújtotta azt, amit látványra.Vadállat-felismerés és robotpilóta
Az egyik nagy újdonság a nagy testű állatok felismerése, kiegészítve a gyalogosok és kerékpárosok érzékelését. Az autó magától lefékez, ha szarvast vagy más nagyvadat érzékel, a rendszer éjszaka és hajnalban is működik, amikor nagyobb az esély állatok felbukkanására. Autópályán az Auto Pilot segít. A rendszer 130 km/órás sebességig automatikusan sávon belül tartja az autót apró kormánykorrekciókkal, amihez elég a felfestéseket érzékelnie, nem szükséges autónak mennie előtte.
Kifelé hóviharban jöttünk jó pár órát, így a Nissan X-Trail orrára is lerakódott a hó, működésképtelenné téve a ráfutásos balesetektől óvó radarrendszert. Ez az összes autóban pont így történne, ahol az orrban egy műanyag védőlap mögül dolgozik a radarérzékelő. A Volvo viszont továbbgondolta a dolgot – hívta fel figyelmemet Lars Lagström, a 90-es modellek fejlesztési vezetője, akivel a kiállításon beszélgettünk az autóról. Az autó előtti területet érzékelő kamera mellett a radar is a belső tükör mellett van, ahol az ablaktörlő megtisztítja az üveget hóesésben is.Minden motor négyhengeres
Egyelőre sem az S90-et, sem a kombit nem tudtuk vezetni. Van rá esély, hogy az új futóművel sokkal lendületesebben lehet majd autózni velük, mint tompa és hatalmas körön forduló elődjükkel. Az első futómű kettős keresztlengőkaros és acélrugós, hátul pedig a többlengőkaros felfüggesztésben légrugót láttam a kombi alá bebújva. Teljes légrugózás csak az XC90-hez rendelhető.
Furgonból kombi
A Volvo a luxusautók között sem mondhat le a kombiról, már csak üzleti szempontokból sem. Nagyon kapósak a terepjárók meg a crossoverek, de a felső középkategóriában az Európában eladott autók fele kombi, 44 százaléka limuzin, a többi pedig kupé és kabrió a JATO Dynamics adatai szerint. Svédországban egyenesen intézmény a nagy Volvo kombi: a jóléti országban eladott autók tizede V70, gyakorlatilag a V70 Svédország Suzuki Swiftje. 1953 óta készülnek kombi Volvók, az eredetileg furgonnak szánt Duett volt az első közülük. 63 év alatt a márka hatmillió kombit adott el, háromból egy autó valamelyik kombi volt, legyen az 1800 ES vagy 245, 850 Estate vagy hátsókerekes 945, V50 vagy V60. A régi kombikról a galériában találtok képeket.
Motorból kizárólag kétliteres négyhengeres van az autóhoz, különböző feltöltéssel. A dízelek közül a D4 190, a D5 235 lóerős, maximális nyomatékuk 400, illetve 480 Nm. Gázreakciójukat szellemes sűrített levegős újítás gyorsítja. A Power Pulse egy tartályból egy szelepen át a kipufogóleömlőre engedi az elősűrített levegőt, amivel felpörgeti a turbót. A T5 benzines 254 lóerős, 350 Nm nyomatékkal, a T6 320 lóerőt és 400 Nm-t ad le. Ez a változat konnektorról újratölthető akkumulátoros hibriddé fejlesztve 407 lóerővel és 640 Nm nyomatékkal húzza szélesre vigyorunkat. Várhatóan év végére már a T8 hibrid is elérhető lesz.
Hazánkban az S90 alapára 14 024 000 forint, a V90 14 839 000 forinttól megy felfelé, szintén a 190 lóerős D4 motorral. Magyarországon a márkakereskedők szeptemberben adhatják át az első ügyfélautókat, az S90 után pár héttel a V90 is megérkezik Magyarországra – tudtuk meg a genfi standon Sztárcsevity Andreától, a Volvo-importőr marketingigazgatójától. Minden motorváltozattal alapfelszerelés a nyolcfokozatú automatikus váltó, így újabb felső kategóriás modellben búcsúzhatunk el a kézi váltótól.Volvo V90 | Volvo V70 | Mercedes E-osztály T | BMW 5 Touring | Audi A6 Avant | Subaru Outback | |
Hosszúság (mm) | 4936 | 4814 | 4905 | 4907 | 4943 | 4815 |
Szélesség (mm) | 1890 | 1861 | 1854 | 1860 | 1874 | 1840 |
Magasság (mm) | 1475 | 1547 | 1507 | 1488 | 1468 | 1605 |
Tengelytáv (mm) | 2941 | 2816 | 2874 | 2968 | 2912 | 2745 |
Csomagtartó, min. (l) | 560 | 575 | 600 | 560 | 565 | 559 |
Csomagtartó, max. (l) | 1526 | 1600 | 1855 | 1670 | 1680 | 1848 |