A Genfi Autószalonon alkalmunk nyílott pár kérdést feltenni a napjainkban megvalósuló legkomolyabb autóipari beruházás, a gyöngyöshalászi gumiabroncs-gyár anyacégének, az indiai Apollo Tyres ügyvezetőjének. (Ha valakinek nincsenek meg az előzmények: az évi 5,5 millió darabos kapacitásra tervezett gyártóüzemmel kapcsolatban még az első kapavágások idején készült interjú a cégvezetővel itt olvasható.) Az Apollo standján ezután megcsodáltuk a cég büszkeségét, a nemrég ADAC-tesztet nyert Vredestein abroncsot – bizony, ez is az ő termékük, hiszen az Apollo a holland márka megvásárlásával vetette meg igazán a lábát az európai piacon.
Épül a magyar gumigyár
Az interjú során igazi újdonságot nem hallottunk, és az az Apollo szempontjából nagyon is jó dolog. Minden a tervek szerint halad, az alapozási munkák rendben befejeződtek, a gyár 2017-ben termelni kezd, 2019-re eléri teljes kapacitását. Bár az 5,5 millió abroncs irdatlan nagy számnak tűnik, világviszonylatban közepes méretű gyár lesz a gyöngyöshalászi. 60-70%-ban Európának termelnek, de Afrikába és a Közel-Keletre, sőt, Amerikába is viszik majd innen a gumikat, a szállítást közúton oldják majd meg. Az Apollo-Vredestein jelenleg a világ tizenötödik legnagyobb gumigyártója, az európai piacon középtávon 2,5-3 százalékos piaci részesedéssel terveznek. Első szerelésű szerződésük európai gyártóval továbbra sincs, viszont számos autó pótkereke, az „ötödik kerék” az Apollo terméke. (Ilyen, Vredestein márkájú pótkerekek vannak az Audi Q5-ben, Q7-ben, a Porsche Cayenne-ben is.) Természetesen stratégiai cél az első szerelések megnyerése is, nem véletlenül telepítik ezt az üzemet a cseh-szlovák-magyar autógyártási paradicsomba. A fejlesztés nem nálunk történik majd, ez a tevékenység a holland R&D központban marad, viszont a fejlesztést nagyon komolyan veszi a cég. Stratégiai céljuk, hogy ismert, neves, minőségéről híres márkaként ismerje a piac a Vredesteint a jövőben is. Az építkezéssel párhuzamosan a képzési program is zajlik, 150 főiskoláról, egyetemről azon frissiben leszerződtetett gyakornok, mérnök és technikus dolgozik már a még be sem indult gyárnak, Indiában és Hollandiában tanulják a gumiabroncs-gyártás mesterségét. A gyár várhatóan 8-900 magyar dolgozónak ad majd munkát, amikor teljes gőzzel üzemel. Megkérdeztem Kanwar urat, tapasztalta-e bármi jelét korrupciónak a beruházás előkészítése során, az engedélyek beszerzése közben. A válasz: egyáltalán nem, egy szemernyit sem; épp azért jöttek Magyarországra, mert nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítani a kormányzattal, személyesen a miniszterelnökkel is, nagyon gyors volt a döntéshozatal, minden teljesen átláthatóan ment, soha semmilyen kenőpénzre nem volt szükség, fel sem merült ilyesmi. Ez hát a recept nálunk: ha jó a kapcsolat a kormányzattal, nincs korrupció.
Tesztet nyert egy Vredestein, 24 coll a csúcsméret
Az Apollo standján megtapsolhattuk az ADAC-tesztgyőztes Vredestein Sportrac 5 gumit is. A német autóklub 16 nyári gumit tesztelt a 185/65 R 15 H méretben és nem egy német márka, hanem a Vredestein Sportrac 5 abroncs vitte el a pálmát. A Vredestein Sportrac 5-ről a következőket írták: ADAC: Nagyon kiegyensúlyozott nyári gumi, a legjobb vizes utakra. TCS: Nagyon kiegyensúlyozott gumi. ÖAMTC: Legjobb vizes úton, nagyon jó száraz utakon. De még ennél is látványosabb volt a standon a kiállított csúcs-gumi, a 24(!!!) collos, egészen pontosan 305/35 R24-es SUV-abroncs. Atyavilág, ki hallott már EKKORA gumiról?
Itt az Ultrac Satin
Genfben egy új termékcsaládot is bemutattak, az Ultrac Cento utódját, az Ultrac Satin fantázianevű abroncsot. Jobban tapad, csendesebb, alacsonyabb a gördülési ellenállása, mint elődjének, és persze a legeslegfontosabb: egy DJ-t is bevontak a kampányába, tehát ez_egy_nagyon_menő_gumi: DJ Hardwellel való együttműködésben a „Rock the Road” kampány keretében egy exkluzív, limitált kiadás is készül a Vredestein Ultrac Satin abroncsból. A hamarosan meghallgatható „Run Wild” lesz a 225. szám, melyet Hardwell saját kiadója, a „Revealed Recordings” megjelentet. A dalhoz forgatott különleges videoklip tiszteletére a Vredestein Ultrac Satin Hardwell kiadásból kizárólag 225 darab fog készülni. Az abroncs oldalfala egyedi megjelenést kap, grafikus elemei között Hardwell logója, valamint egy hangszínszabályzó-görbe fog szerepelni. Ez a termék kizárólag a preferált Apollo Vredestein üzleti partnereknél lesz kapható 225/45 R17 Y méretben, így például Audi A3 vagy Mercedes-Benz CLA típusokra lehet majd felszerelni.
Tatjana, a Szalagos Nő
Nagyon izgalmas, mennyire más kultúrát képvisel egy indiai nagyvállalat, mint egy európai vagy amerikai cég. A Genfi Szalonon senkinél sem láttunk olyan produkciót egy sajttájhoz kapcsolva, amilyet a z Apollo-Vredesteinnél. Íme, Tatjana, aki bikiniben tekergőzik egy selyemszalagon: