A Toyota kihagyja a dízelmotort 1
Röviden – Toyota C-HR
Mi ez? Markáns külsejű kompakt aszfaltterepjáró az új Priusban bevezetett technikával, kétféle motorral.
Mi tud? Formája merőben elüt a kompakt SUV-modellek fősodrától.
Mikor jön? Várhatóan még idén év végén elkezdődik a hazai értékesítése. Árát egyelőre nem tudjuk.
Kinek jó? Különc városi crossoverre vágyó embereknek.

A legtöbb polgári Toyota-modell tizenkettő egy tucat: átlagos színvonalú autók átlagos igényű vásárlóknak, átlagon felüli minőségben. Ám idén év végén egy közel sem átlagos autót vezet be Magyarországon a Toyota. Olyan autót, amilyen talán nincs is a piacon. Egy sportos, ötajtós crossovert, amilyen a Nissan Juke, csak jóval nagyobb méretben és tágasabb karosszériával a kompakt kategóriában. (Megjegyzendő, hogy a Toyota nem a Juke sikerére mozdult rá, mert az autó kifejlesztéséről 2010-ben döntöttek). Egyelőre még belső képeket sem hozott nyilvánosságra a kocsiról a gyár, keveset tudhatunk róla, ezért interjút kértünk Koba Hirojuki úrtól, az autó fejlesztési vezetőjétől, akit a Genfi Autószalonon kérdeztünk .

Főmérnök a versenypályáról

Koba Hirojuki, a C-HR fejlesztési vezetője először a gyártást támogatta a Toyotánál mérnökként. Utána futóműfejlesztéssel foglalkozott, majd a terméktervezési (product planing) részlegre váltott. Itt az előző generációs Avensisen és a Versón dolgozott, aztán Amerikába vezényelték, ahol többek között a Tundra pickup kifejlesztését irányította. Japánba visszatérve kapta feladatul a C-HR létrehozását. Koba úr szenvedélye az autóversenyzés, többnyire a Szuzuka versenypályán száguld egy Toyota GT86-tal. Másik versenyautója együléses, az 1,5 literes Yaris-motornak mindössze 550 kilót kell mozgatnia.

Eggyel kisebb méretben a Toyotának az elsők között volt érdekes koncepciójú autója. Miért vallott kudarcot az Urban Cruiser?

Az a modellünk túl drágának bizonyult a japán gyártás miatt, mert akkoriban a jen kiugróan erős volt. Ez az oka az európai fiaskónak.

Most a kompakt crossover kategóriában próbálkozik a Toyota, pedig a kis SUV-k piacán páratlan a növekedés. Ennek mi az oka?

Többféle műszaki alappal végigpróbáltuk a lehetőségeket és az általam elvárt menetdinamikát csak az új TNGA-padlólemezzel lehetett megvalósítani, a Yaris padlólemezével nem.

A fő cél a vezethetőség javítása volt, ezért kellett a független hátsó futómű

A hátsó futómű miatt?

Igen. A kisautós technika csatolt hosszlengőkaros felfüggesztéssel jár együtt, míg az új globális építőkészletre építve, amit a Prius IV vezet be, a független hátsó futóművel sokkal agilisabb az autó és egyszerre nyújt precíz irányíthatóságot jó rugózási kényelemmel. Rengeteget autóztam Európa útjain és sok az úthiba, ezért fontos volt a komfort is.

Az Aurishoz is van független hátsó futómű. Az nem lett volna alkalmas műszaki alap?

A Yarisé mellett valóban szóba jött a jelenlegi Auris technikája is, de összességben az új TNGA volt a legalkalmasabb.

Mi a különbség az új Prius és a C-HR között?

Az alap padlólemez, ami messze nemcsak az alvázat jelenti, azonos, de a C-HR kereke és hasmagassága is nagyobb. Ezért mások a felfüggesztés bekötési pontjai és le kellett cserélnünk a futómű segédkeretét. A szélesebb nyomtáv miatt eltér kerékgeometria és mások a lengőkarok is. Az autó merevsége szintén valamivel nagyobb.

Mind a Yaris, mind a jelenlegi Auris technikája szóba jött az autó megvalósításához

Számíthatunk dízelmotorra, például a BMW-től?

Nem. Az 1,2 literes turbós négyhengeres mellett hibrid hajtáslánc lesz az autóban az 1,8 literes benzinessel. A turbósból kapható lesz összkerékhajtású is a CVT fokozatmentes automatikus váltóval kombinálva. A kétliteres motor az Euro 5-ös normát igénylő országokban lesz elérhető, az önök régiójában nem.

Milyen hajtásrendszert találunk a 4×4-esben?

Elektronikusan vezérelt erőelosztást alkalmazunk, a RAV4 rendszerét veszi át.

Beülni sajnos még nem lehetett, de az autó áttekinthetősége igen rossznak tűnik hátrafelé.

Valóban, a designból fakadóan nem erőssége az autónak a kilátás hátrafelé. Ezért az önök piacán is minden modellben alapfelszerelés lesz a tolatókamera, ami megkönnyíti a parkolást és a tolatást vezetőnek.

Szűk a választék, teljesítményben nagyon közel van egymáshoz a két motor. A turbós benzines 115 lóerős, a hibrid rendszerteljesítménye 122 lóerő

Mennyi az autó alaktényezője?

Pontosan számot jelenleg még nem mondhatok, de közelítésképp annyit elárulhatok, hogy 0,30 és 0,34 közötti az alaktényező. Ebben a hátsó tetőlégterelő kialakítása sokat segített.

Mikor döntöttek a merész koncepció megvalósításáról?

2010-ben kezdett dolgozni a terméktervező részleg a C-HR-en, de ebben a hat évben benne van a párhuzamosan futó TNGA kifejlesztésének időigénye is.

Kiknek szánják az autót?

Olyan vevőknek, akik valami különlegeset keresnek. A megcélzott ügyfélrétegben várhatóan magas lesz a gyermektelen párok aránya és főleg városban közlekedő emberekre számítunk.

Szokatlanul dinamikus a design. Miért ilyen sportos?

A C-kategóriájú crossoverek esetében ügyfélelvárás, hogy megkülönböztethessék magukat a kocsi formatervével. A vásárlók egy része nem elégedett a mai SUV-modellek vezethetőségével, ezért lett ilyen sportos az autó formája és vezethetősége.

 Koba Hirojuki, a C-HR fejlesztési vezetője GT86-tal jár pályanapokra és egy együléses versenyautója is van

Ön szeret sportosan vezetni?

Igen, vagy egy Toyota GT86-om és pályanapokra szoktam járni egy csővázas kit-carral is, amelynek motorja 1,5 literes és a kocsi mindössze 550 kilós.

Koba úr, köszönjük a beszélgetést!