Röviden – Toyota C-HR | |
---|---|
Mi ez? | Markáns külsejű kompakt aszfaltterepjáró az új Priusban bevezetett technikával, kétféle motorral. |
Mi tud? | Formája merőben elüt a kompakt SUV-modellek fősodrától. |
Mikor jön? | Várhatóan még idén év végén elkezdődik a hazai értékesítése. Árát egyelőre nem tudjuk. |
Kinek jó? | Különc városi crossoverre vágyó embereknek. |
A legtöbb polgári Toyota-modell tizenkettő egy tucat: átlagos színvonalú autók átlagos igényű vásárlóknak, átlagon felüli minőségben. Ám idén év végén egy közel sem átlagos autót vezet be Magyarországon a Toyota. Olyan autót, amilyen talán nincs is a piacon. Egy sportos, ötajtós crossovert, amilyen a Nissan Juke, csak jóval nagyobb méretben és tágasabb karosszériával a kompakt kategóriában. (Megjegyzendő, hogy a Toyota nem a Juke sikerére mozdult rá, mert az autó kifejlesztéséről 2010-ben döntöttek). Egyelőre még belső képeket sem hozott nyilvánosságra a kocsiról a gyár, keveset tudhatunk róla, ezért interjút kértünk Koba Hirojuki úrtól, az autó fejlesztési vezetőjétől, akit a Genfi Autószalonon kérdeztünk .
Főmérnök a versenypályáról
Koba Hirojuki, a C-HR fejlesztési vezetője először a gyártást támogatta a Toyotánál mérnökként. Utána futóműfejlesztéssel foglalkozott, majd a terméktervezési (product planing) részlegre váltott. Itt az előző generációs Avensisen és a Versón dolgozott, aztán Amerikába vezényelték, ahol többek között a Tundra pickup kifejlesztését irányította. Japánba visszatérve kapta feladatul a C-HR létrehozását. Koba úr szenvedélye az autóversenyzés, többnyire a Szuzuka versenypályán száguld egy Toyota GT86-tal. Másik versenyautója együléses, az 1,5 literes Yaris-motornak mindössze 550 kilót kell mozgatnia.
Eggyel kisebb méretben a Toyotának az elsők között volt érdekes koncepciójú autója. Miért vallott kudarcot az Urban Cruiser?
Az a modellünk túl drágának bizonyult a japán gyártás miatt, mert akkoriban a jen kiugróan erős volt. Ez az oka az európai fiaskónak.
Most a kompakt crossover kategóriában próbálkozik a Toyota, pedig a kis SUV-k piacán páratlan a növekedés. Ennek mi az oka?
Többféle műszaki alappal végigpróbáltuk a lehetőségeket és az általam elvárt menetdinamikát csak az új TNGA-padlólemezzel lehetett megvalósítani, a Yaris padlólemezével nem.
A hátsó futómű miatt?
Igen. A kisautós technika csatolt hosszlengőkaros felfüggesztéssel jár együtt, míg az új globális építőkészletre építve, amit a Prius IV vezet be, a független hátsó futóművel sokkal agilisabb az autó és egyszerre nyújt precíz irányíthatóságot jó rugózási kényelemmel. Rengeteget autóztam Európa útjain és sok az úthiba, ezért fontos volt a komfort is.
Az Aurishoz is van független hátsó futómű. Az nem lett volna alkalmas műszaki alap?
A Yarisé mellett valóban szóba jött a jelenlegi Auris technikája is, de összességben az új TNGA volt a legalkalmasabb.
Mi a különbség az új Prius és a C-HR között?
Az alap padlólemez, ami messze nemcsak az alvázat jelenti, azonos, de a C-HR kereke és hasmagassága is nagyobb. Ezért mások a felfüggesztés bekötési pontjai és le kellett cserélnünk a futómű segédkeretét. A szélesebb nyomtáv miatt eltér kerékgeometria és mások a lengőkarok is. Az autó merevsége szintén valamivel nagyobb.
Számíthatunk dízelmotorra, például a BMW-től?
Nem. Az 1,2 literes turbós négyhengeres mellett hibrid hajtáslánc lesz az autóban az 1,8 literes benzinessel. A turbósból kapható lesz összkerékhajtású is a CVT fokozatmentes automatikus váltóval kombinálva. A kétliteres motor az Euro 5-ös normát igénylő országokban lesz elérhető, az önök régiójában nem.
Milyen hajtásrendszert találunk a 4×4-esben?
Elektronikusan vezérelt erőelosztást alkalmazunk, a RAV4 rendszerét veszi át.
Beülni sajnos még nem lehetett, de az autó áttekinthetősége igen rossznak tűnik hátrafelé.
Valóban, a designból fakadóan nem erőssége az autónak a kilátás hátrafelé. Ezért az önök piacán is minden modellben alapfelszerelés lesz a tolatókamera, ami megkönnyíti a parkolást és a tolatást vezetőnek.
Mennyi az autó alaktényezője?
Pontosan számot jelenleg még nem mondhatok, de közelítésképp annyit elárulhatok, hogy 0,30 és 0,34 közötti az alaktényező. Ebben a hátsó tetőlégterelő kialakítása sokat segített.
Mikor döntöttek a merész koncepció megvalósításáról?
2010-ben kezdett dolgozni a terméktervező részleg a C-HR-en, de ebben a hat évben benne van a párhuzamosan futó TNGA kifejlesztésének időigénye is.
Kiknek szánják az autót?
Olyan vevőknek, akik valami különlegeset keresnek. A megcélzott ügyfélrétegben várhatóan magas lesz a gyermektelen párok aránya és főleg városban közlekedő emberekre számítunk.
Szokatlanul dinamikus a design. Miért ilyen sportos?
A C-kategóriájú crossoverek esetében ügyfélelvárás, hogy megkülönböztethessék magukat a kocsi formatervével. A vásárlók egy része nem elégedett a mai SUV-modellek vezethetőségével, ezért lett ilyen sportos az autó formája és vezethetősége.
Ön szeret sportosan vezetni?
Igen, vagy egy Toyota GT86-om és pályanapokra szoktam járni egy csővázas kit-carral is, amelynek motorja 1,5 literes és a kocsi mindössze 550 kilós.
Koba úr, köszönjük a beszélgetést!