Nagy időket élünk, legalábbis autóipari szempontból. A Lada utoljára 1984-ben, a Samara megjelenésekor váltott korszakot, amikor az elsőkerék-hajtásos autókat gyártásba vette a FIAT 124 hátul hajtó leszármazottai mellé. A Renault-Nissan szövetség részeként kifejlesztett Vesta ismét egy alapjaiban új autó, a konszern technikájával, de saját motorral.
Egy ennyire fontos autót alaposan ki akartunk próbálni és az importőrnek még épp sikerült forgalomba helyeztetnie ezt a Lux felszereltségű, kék limuzint, hogy Genfbe menet megmutassuk neki a nyugatot.
Sose hittük volna: 991-es Porschét előzünk a Lada Vestával:-)
Navi, tolatókamera, fűtött szélvédő
Formája távolról a kettes Focus limuzint juttatta eszünkbe, de a két autónak semmi köze egymáshoz. Ismerkedés közben kellemes meglepetésekkel nyitott a Lada Vesta. Nahát, tengelyirányban is állítható a kormány? Fűtött az első szélvédő? Van navigációsrendszer, egész jó grafikával? Tisztességesen megvilágítottak minden gombot és kapcsolót?
Amikor egy nap 1354 kilométert teszünk meg valamilyen autóval, az apróságoknak fontosabb lesz a szerepe. Például a kis tárolónak a hátsó ülések oldalán, ami felfogja az ülésről lecsúszó dolgokat, vagy a nagy zsebeknek az első ülések háttámláján. Tetszett az erős fényű, hátul is fényárt ontó belső világítás, amelynek fényereje több lépcsőben, a belső világítás gombjával állítható.
Amíg az eső és a hó össze nem koszolja a lencséjét, a tolatókamera is jó szolgálatot tesz, szerencsére ultrahangos értékelők is segítenek tolatni a viszonylag magas farú és védtelen lökhárítójú autóval.
Bejött a hangrendszer is. Ebben van mágnes, van tekercs, a kis limuzinok elfuserált rémségei után üdítő volt feltekerni a hangerőt, amikor jött a Voodoo child. Mókás az ékezetes betűk visszaadása a központi kijelzőn, ezeket cirill betűkkel helyettesíti be a Vesta. Földes Attila feltesz majd egy kvízt róla, jó játék kitalálni, hogy melyik számot rejti a cirill átírás.
Svájc a sportautók pokla
Genfig a megszokott útvonal Ausztrián, Bajorországon és újra Ausztrián át vezet az autós szempontból elkeserítő országba. Tréfát nem ismerő rendőrök, 120-as autópályás sebességhatár, rengeteg helyen 100-as és 80-as korlátozásokkal.
Svájci autósztrádákon mozogni annyira vonzó, mint aranyérrel biciklizni. A villogtatós rendreutasítása oly hajlamos helyiek bármikor képesek előzés után visszaengedni a tempót és ezzel tébolyba kergetni az összes olyan embert, aki egyenletes sebességgel haladna. Akár tempomat nélkül is, ami a mi Vestánkban alapfelszerelés. Kellemes hangulati elem 150-re beállítani a sebességtartó automatikát egy Ladában.
Az autót alig 300 kilométerrel vettük át, igyekeztünk kímélni a motorját a bejáratódásig. Az egyenletes autópályás sebesség sokkal jobb kezdés, mint városban gyűjtögetni a kilométereket sok hidegindítással, de nem ideális. A legjobb kis terheléssel, de változatos fokozatokban és fordulatszámokon használni a motort, tehát dimbes-dombos országúton 80-100-zal, kímélő fordulatszámmal.
180, igazából
Érdekes a könnyen járó és aggasztó zajoktól mentes váltó kiosztása. 130-nál 3400 körüli a fordulatszám, 4000-nél stabil 150-nel száguldunk. A hosszú áttételeknek megvan az az előnye, hogy Németországban óra szerint 180-nal hasított az autó, 4700 körüli fordulaton. Nagy esemény volt ez nekem, aki gyermekkoromban az ezerkettesből és a 2104-es kombiból csodáltam az Ezeröcsiket, a nagyobb motorú Ezerharcsákat meg a Parasztmerciket, amelyek 180-at ígértek. Ez pedig megy is 180-at – nemcsak óra szerint, 180 a gyári vége.
Ennél a sebességnél nem lobogott az autó, de azt éreztük, hogy a futómű és a fék erre a tempóra elég. A zajból meg nem mondanánk, mennyivel megyünk épp, a hatásos zajcsillapítással teljesen civilizált körülmények között utaztunk. A motor meglepően lusta a bővérű Granta után. A hosszú áttételű ötödik fokozatban lomha a gyorsulás, negyedikben vagy harmadikban érdemes növelni a tempón. Ezzel együtt jó választás a hosszú áttétel, mert a motor nem hangos és nem is zabál.
Meglepően kényelmes
Elsőre ránk ijesztett a fedélzeti számítógép a 9,8 l/100 kilométeres fogyasztással, amit a benzinkúton mérve megcáfolt az autó. Teletanktól-teletankig 7,7 litert fogyasztott az új Lada Vesta. Ez nem rossz egy ezerhatos szívómotortól, amely egy négy felnőttel és tele csomagtartóval súlyosbított, 4,5 méteres limuzint cibál autópályán, nagyobbrészt 130-150 közötti sebességgel. Ennél valószínűleg lejjebb megy a fogyasztás, ha a svájci szakasz is benne lesz a 100-120-as korlátozásokkal.
Autópályán nagyon nem tetszett a kormányzás, mert túlságosan könnyű. Meg kell dolgozni az egyenesfutásért, amit nehezít a hosszú rugóutakkal dolgozó, lágy futómű. Cserébe az úthibák ütéseit úgy nyeli el, mintha dunnán suhannánk. Reggelente a hidegben nyikorog valami a tesztautó első futóművében, kell neki három-négy fekvőrendőr a bemelegítéshez, hogy elhalkuljon. Az ülések is normálisak, hátul a tágas lábtérrel a Lada Vesta van olyan kényelmes, mint elöl.
Genfet kinőtte az autószalon. Már a sajtónapokon is, amikor talán ha 10 000 újságíró érkezik naponta, a város alig járható kocsival. A szalon külső parkolójából való kihajtás 45 percet vett el tegnap este.
Érdemes vonattal, tömegközlekedéssel, madár hátán érkezni a reptér melletti Palexpo kiállítási területre, de nem kocsival, ahogy a sok laptop, fényképező, objektív miatt mi tettük. Az autó-kiállítás március 9-19. között tart nyitva, hétköznaponként 10-20 óra, hétvégén 9-19 óra között. A felnőtt belépőjegy ára 16 svájci frank, nagyjából 4600 Ft, a gyermekjegy, 6-16 éves kor között, átszámítva 2600 Ft. A méregdrága svájci vasút jeggyel kombinált csomagokat is kínál, a többi infót megtaláljátok a szalon honlapján.
De az azért jó érzés, hogy itt, ahol a trezorok aranytömböket rejtenek, ahol 911-es Porschék senyvednek a dugóban, ahol egy Ferrarinak utána sem fordul a buszmegállók népe, mi ülünk a legegzotikusabb autóban.
Tényleg jó, de nem is olcsó
Eddig várakozáson felüli a Lada Vesta. A Granta és a Kalina, amivel a márka visszatért, másfél-két évtizeddel van lemaradva a mai autóipari színvonaltól, a Vesta pedig hatalmas ugrás. Mert nemcsak a Grantához képest jó, hanem a nyugati kategóriatársakkal is állja a versenyt. Nem is tehet mást, hiszen a Lux csúcsmodell, amelyből az első készlet érkezett Magyarországra, 3,9 millió forintba kerül. Mi tehát békében megérkeztünk a Vestával és elnyelt bennünket a Genfi Autószalon két nagy és négy kisebb csarnoka.
Folyamatosan frissülő rovatunkat a Genfi Autószalonról itt találjátok cikkekkel, képekkel, videókkal, Aklit csak a videók érdekelnek, a Vezess Tévére is kattinthat