Bár a Logan kombiból most láthattuk először a Stepway-kivitelt, az „MCV allroad” nem az a világpremier, amivel a Genfi Autószalon sűrűjében fel tudja hívni magára a figyelmet a márka. A pangás kapcsán gyanút fogtunk, hogy ez csak az új kompakt terepjáró érkezését megelőző csend lehet. Mivel a Duster 2010-ben, ugyanitt bemutatott első generációjának már egy éve sincs hátra, erről az autóról is kérdeztem a Renault-Nissan (Alpine, Dacia, Datsun, Infiniti, Lada, Mitsubishi, Samsung) konszern szakemberét, Jean-Cristophe Kugler urat.
Mit várhatunk a következő Dacia Dustertől? Fejlettebb és drágább lesz?
Nem ez a cél. A Daciát az egyszerű, megbízható és megfizethető autók tették sikeressé, amin nem léphetünk túl. Jöhetnek új extrák, új megoldások, ahogy a navigáció, a multimédia rendszer, a tolatókamera és a duplakuplungos váltó is megjelent, de csak amikor kiforrottá váltak és a nagy darabszámmal, a méretgazdaságosság révén, lement az áruk.
Fontos a terepjárás vagy az év végére várható új Duster is puha, aszfaltorientált SUV lesz?
Semmin nem változtatunk, aminek örül a vevőkör, inkább javítani igyekszünk rajta. Ilyen a terepjáró-képesség is.
Nagyon szűk a Daciák motorkínálata, benzinesből 125, dízelből 109 lóerő a felső határ. Lesznek erősebb autóik?
Jövőbeli fejlesztésekről nem beszélhetek, de ha friss trend, új törvényi szabályozás szükségessé teszi, a szövetség polcán ott vannak az erősebb motorok és kiszolgáljuk magunkat. De nem reklamálnak a vevők, hogy hiányoznak nekik az erősebb Daciák.
Névjegy – Jean-Christophe Kugler
Folyamatszervező mérnökként lépett be a Renault fejlesztési részlegéhez 1984-ben. 1989-től a minőségbiztosítási részleg vezetője, 1994-től a minőségbiztosítás vezetőjeként az észak-franciaországi Maubeuge üzemet készítette elő a Kangoo gyártására. Különböző gyártási pozíciókat követően 2006-tól a Renaultnál oly fontos kis haszonjármű- és kisautóprogramot igazgatja, 2008-tól a könnyű haszonjárművekért felelős alelnök.
2009-tól a Renault igazgatótanácsának tagja, különféle címekkel Európáért és az eurázsiai régióért illetve a Földközi-tenger országaiért felelős. Tavaly április elseje óta vezeti elnökként (nem president, hanem chairman) az európai részleget, titulusa egész pontosan „executive vice president and Chairman of the Europe region”.
Magyarország a kísérleti terep a Lada nyugati bevezetésére. Mi a válaszuk a Vestára?
A Vestát én is vezettem Oroszországban, tehát nem az Euro 6-os verziót, és egy mérnöki szempontból rendesen megcsinált, jó autónak tartom. A márka fő territóriuma Oroszország, ahol a piac visszatérőben van illetve azok az országok, ahol erősen kötődnek a múltbéli Ladákhoz, amilyen Kazahsztán. De ne feledjük, hogy a Lada is a Renault-Nissan szövetség része.
Milyen technikára épülnek most a Daciák?
Alapját az úgynevezett Global Access Platform adja, minden modell erre a közös padlólemezre épül. A Marokkóban gyártott Lodgy és Dokker is, ezért a Logan MCV kombi gyártását Tangersben is be tudtuk indítani.
Miért olyan sikertelen a Lodgy és megmarad-e az egyterű a jövőbeli kínálatban?
Nem egy Sandero vagy Duster, ami tényleg nagyon kapós, de teszi a dolgát. Abban a mennyiségben készül, amit terveztünk, Európában tavaly 23 ezret adtunk el belőle 46 ezer Dokker mellett. A modellpaletta felépítése a következő tíz évben a jelenlegi marad.
Vonzó alternatíva jobb, fejlettebb és drágább Daciákkal feljebb tolni a márkát és még több pénzt keresni az autókon, ahogy a Volkswagen tette a Škodával?
Mi nem a Škoda útját követjük . Több mint négymillió autót adtunk el, miért változtatnánk meg egy működő receptet?
Kugler úr, köszönjük a beszélgetést!