Még nincs városi szabadidőjárműve a Škodának. És mije nincs még a cseheknek? Úgy van, hibridje. De most már van, illetve lehet, méghozzá olyan, mint senki másnak: a Vision X nem kettős, hanem hármas üzemű hibrid, amelyben a belső égésű motort ideális esetben benzin helyett földgáz (CNG) hajtja.
A remek környezeti jellemzőkkel bíró CNG-nek köszönhetően a Vision X ideális, tiszta üzemű városi jármű lehetne, még ha huzamos emissziómentes közlekedésre nem is alkalmas: átlagos CO2-kibocsátása 89 g/km, ami azonban tovább csökkenthető, egészen a nulláig – ha biogázzal tankoljuk, a CNG-hibrid teljesen szénsemleges működésre képes.
A 130 lóerős, 250 Nm nyomatékú, másfél literes turbómotort két tartály táplálja földgázzal. A hibrid hajtáslánc elektromos komponensének teljesítményéről nem nyilatkozik a Škoda, nem tartják fontosnak – annál inkább a nyomatékot (70 Nm), hiszen a hátsó tengelyre szerelt e-motor leginkább csak besegít a TSI blokknak, bár legfeljebb kétezer méternyit egyedül is képes mozgatni a kocsit.
A VW-csoporton belül elsőként az Audi által bevezetett 48 voltos lítium-ion technológiára épülő hajtáslánc meglehetősen élénk, 9,3 másodperces gyorsítást produkál, a végsebesség 200 km/óra.
Erős persze a gyanúnk, hogy amikor a Vision X tanulmányból valósággá válik (újabb K betűvel kezdődő, Q-ra végződő név alatt?), a CNG hibrid nem lesz ott a kezdő palettán. Nélküle is van mit felmutatnia az autónak: méretei (4255 x 1807 x 1537 mm; 2645 mm tengelytáv, 380 literes csomagtér) fiatal családok ideális univerzális járművévé teszik, csak a 20 colos felniket kell majd valami észszerűbbre cserélni.
A Škoda újabban komoly hangsúlyt fektet a világítástechnikára, és ez ezúttal sem volt másképp: a Vision X (a név talán az X generációra utal, mint potenciális célcsoportra?) fényszórójának felső részét (irányjelző, nappali fény) és alsó elemét (távolsági és tompított) egyaránt kézzel csiszolt ólomkristály elemek alkotják, tisztelegve a cseh üvegművesek hagyatéka előtt, a fényforrás mindenhol LED.
Az utastérben a fiatalos, sportos anyaghasználat és a merész formák mellett jól érvényesül az elegáns csiszolt üveg középkonzol – kár, hogy kijelző funkciót nem adtak neki.
Erős digitális tartalmat húzott fel a Vision X mögé a Škoda: felépítették például azt a fuvarmegosztó szolgáltatást, amellyel mások is használhatják az autónkat, ha nekünk éppen nem kell, míg a kulcsra kódolt fedélzeti memória nemcsak az ülésbeállításokat, de a klímapreferenciákat és a kedvenc zenei műsorokat is tárolja. Teljes körű az okostelefonos integráció; a gombnyomásra felemelkedő kijelző alatt dokkolható a készülék.
Végül, és konkrétan utolsósorban a ’last mile’, azaz a mindennapi utazás legvégső szakaszára is kínál megoldást a Vision X: a csomagtartóban két villanymotoros gördeszka, valamint két sisak és egy kameradrón lapul. Az ülésekről gerinc- és nyakvédő protektorokat csatolhatunk le, a műszerfalból pedig két beépített vizespalackot húzhatunk elő, ha sportolni indulnánk.