Az önmagát vezető személyautó összehozása, ha abból indulunk ki, amit ma az autókról gondolunk, elég kemény dió. Sokkal könnyebb dolog egy eleve önmagát vezető járműnek kitalált nem-autót, hanem valami mást gyártani. Ilyen a francia Navya új terméke, az Autonom Cab, egy robot-taxi, amelyben nincs vezetőülés, a teteje viszont tele van sci-fi-hangulatú érzékelőkkel. A Genfi Autószalonon ültünk be a nagyon közeli jövő egyik game-changerébe:

Az Autonom Cab sok mai társával ellentétben nem néz ki rosszul, sziluettje erősen emlékeztet az egykori Toyota Previa kisbuszéra. A bódé rövid, de széles és magas: a hatszemélyes, üvegszálas műanyag kabin 4,65 méter hosszú, 1,95 méter széles és 2,1 méter magas, épp-hogy-csak nem lehet felállni benne. A kocsit 50 km/h-s utazósebességre tervezték, de akár 90-re is képes felgyorsítani. Akkumulátorcsomagja nem a leghatékonyabb, de tartós és olcsó lítium-vas-foszfát technika, a kocsi egy feltöltéssel egy tízórás műszakot képes lenyomni (valószínűleg a nagyobb, 30 kWh-s akkumulátorral – van egy kisebb, 20 kWh-s változat is).

Így veszik el a robotok a taxisok munkáját 1

A tetőn, illetve körben a bódén hat kamera, tíz LIDAR, azaz lézeres letapogatóegység és négy radar figyeli a környezetet, hogy az Autonom Cab lehetőleg ne menjen neki semminek. A navigáció a GPS adatai és a szenzorok jelei alapján történik.

Így veszik el a robotok a taxisok munkáját 23

3-3 ülés található benne

Az első Autonom Cabek állítólag már idén áprilisban szolgálatba állnak az ausztráliai Perth-ben. Ausztrál taxisofőrök, reszkessetek – de egész nyugodtan kezdhetnek reszketni a taxisok a világ más vidékein is. Ezek a robotok nem tréfálnak, ezek jönnek, jönnek és jönnek, elveszik a munkát, megváltoztatják a kultúránkat, megerősza ja, nem, az más.