Keresgéltem az emlékfoszlányok között, de nem akadt eszembe még egy autófajta, amin úgy átgázolt volna az elmúlt másfél évtized, mint a középkategóriás japán autókon. A Mitsubishi a cápa-Galant óta nincs jelen a kategóriában, a Nissan a monosziluett Primera kifutásakor fordított hátat neki. A Honda az Accord európai verzióját vette le a tábláról, a következő áldozat az Avensis lehet a mostani generáció kifutásakor.
Apró átdolgozás
A sorvadás egyik oka, hogy sok korábbi ügyfél átült aszfaltterepjáróba, sokan elmozdultak a prémiummárkák felé. A maradék darabszámokkal a japán márkáknak nem éri meg ötajtós modelleket, de most már limuzinokat és kombikat sem gyártani külön az európai piacra, ahol a vevők nagyon színvonalas termékeket várnak el és a komoly árengedményeket követelnek a több tízezer autóval dolgozó flottakezelők.
Azt nem tudjuk, hosszabb távon mi lesz a Mazda6 sorsa, de a 2012-ben bemutatott generációt újabb modellfrissítésnek vetette alá a márka a 2016-os facelift után. Kívülről az orrán azok szúrják ki könnyen a módosításokat, akik sokat mossák kézzel valamelyik elődöt. A hűtőmaszk a fényszóró alsó felébe megy át, nem a felső karéjba, eltér a lökhárító alsó része és a hűtőmaszk lamellái helyett rácsozást látunk. A benzines motorok részecskeszűrő nélkül is teljesíteni képesek a lépcsőről-lépcsőre szigorodó Euro 6-norma károsanyag-kibocsátási határértékeit.
Csendesebb és kényelmesebb lehet
A fejlesztések zöme a belső teret érintette, hogy kiegyenlítődjenek a viszonyok a későbbi fejlesztésű CX-5 és a Mazda6 között. Ha igaz, amit a gyártó állít, akkor elsősorban a kényelem javulhatott. A Mazda szerint csendesebb az autó és az új ülésekkel is komfortosabbá vált. Ez nem derült ki a standon kiállított autóról, a jobb minőségérzetet viszont már most aláírjuk az érdekes felületű fabetéttel és a bőrborítású műszerfallal. Jobb a szélvédőre vetített kijelző és elérhető 360 fokos körkamera is. Végre megjelent az ülésszellőztetés, amit már a modellfrissítés utáni Mark3-as Mondeo is tudott jó tíz éve, de ezt a funkciót a Mazda csak most érezte elég fontosnak, hogy lépjen az ügyben.
Bár a továbbfejlesztett lépcsőshátú és a kombi világpremierje nem esett egybe, mert a szedán korábban látható volt, a két modell értékesítése egyszerre kezdődik Magyarországon. Várhatóan augusztusban jelenik meg a megújult Mazda6 kombiként és lépcsőshátú karosszériával is.
Kíváncsiak vagyunk, a Mazda a jövőben is talpon tud-e maradni a középkategóriás autók piacán japán volumenmárkaként. Ha a következő Mazda6 hasonlít a genfi standon forgó Vision Coupé tanulmányra, akkor van okunk reménykedni.