Pár éve még azt hittük, az elektromos autózás lesz az a forradalom a személyi mobilitásban a XXI. században, ami összemérhető lesz magának az autózásnak a forradalmával. Most viszont egyre inkább úgy néz ki, nem is ez lesz az igazi változás az életünkben, hanem az önvezető járművek érkezése és tömeges terjedése.
Az idei Genfi Autószalonon hemzsegtek a kormány nélküli négykerekű dobozok, kapszulák, akadt koncepciómodell, amelyiknek önvezető képessége mellé még szárnya (na jó, forgószárnya, de abból négy) is volt. A jövő önvezető autói között moduláris megoldást, luxus- és hétköznapi kivitelt is találtunk. Íme, a műfaj két véglete:
Renault EZ-GO
Nem csak kis dizájncégek, stúdiók 3D-s látványtervei mutatták be a kormány nélküli jövőt, nagy cégek is hoztak ilyen prototípusokat, koncepciókat. Az egyik a Renault EZ-GO nevű robotaxija volt, egy kompakt, de tágas belterű jármű, amelynek egyetlen hatalmas felnyíló ajtaja alatt rámpán lehet besétálni, esetleg kerekesszékkel begurulni a kabinba.
Az utasok a félkörben kialakított kanapén üldögélve, mobilozgatva, neadj’isten egymással beszélgetve teljes passzivitásban várhatják, amíg a kocsi elviszi őket kiválasztott úticéljukig. Az EZ-GO még közel nem szériagyártásra tervezett termék, semmilyen konkrét számot, technikai adatot nem közölt róla a cég, azon kívül, hogy négykerék-kormányzása van és hatszemélyes.
Icona Nucleus
Az önvezető, 5-ös szintű autonómiára képes, vagyis teljességgel önálló, emberi beavatkozás vagy jelenlét nélkül is működő jármű-koncepciók között a Nucleus volt a csúcs Genfben. A hatalmas buborékban egy fotel és egy római stílusú, félfekvő utazásra lehetőséget adó pamlag található. Szinte látom, hogy az utóbbin hentergőző pöffedt milliárdost eteti tejszínhabba mártogatott eperszemekkel egy odaadó hetéra, ahogy a Nucleus csendben suhan a nyomornegyedek feletti magasúton célja felé. És időnként pezsgőt is kínál neki, a fedélzeti aranypalackos Bottega pezsgőből (mondjuk ez a jövő gazdagja elég sóher lehet: látványos külseje ellenére ebből csupán 6450 forint egy palack egy magyar kereskedés weboldala szerint).
Műszaki adatokat persze ettől a tanulmánytól is hiba várnánk, messze van még a megvalósulástól. Csak azt tudtuk meg róla, hogy kábé mai luxusszedán-méretű (öt és egynegyed méter hosszú), alaktényezője pedig 0,29.