TDI? TSI? Ilyesmi nem volt az Audi standján a 2019-es Genfi Autószalonon. Brand Schot, az Audi igazgatótanácsának elnöke látványos show keretében mutatta be a március eleji autószalonon a márka új portékáit, amelyek egytől-egyig villannyal működnek – részben vagy teljes egészében. Nincs megállás a már általunk is próbált, elektromos hajtású e-tron SUV után, négy olyan új modell is érkezik 2020 végéig, amiben nem találunk hagyományos, belsőégésű motort.
A kifejezetten Kínának szánt Audi Q2 L e-tront most nem mutatták meg nekünk, bemutatója pár héten belül várható a távol-keleti országban. Láttunk viszont három látványos, európai piacra szánt villanyautót, valamint négy meglévő modell plug-in hibrid változatát – utóbbiak már saját lábukon gurultak be a színpadra, ráadásul mind Győrből származó motorokkal.
Kupésított e-tron
A jövőben megjelenő villanyautók viszonylag sok, szám szerint négy különböző padlólemezre készülnek majd az Audi szerint. Az egyik az e-tron alapjául is szolgáló MLB platform, amely nem villanyautókhoz készült alapvetően, hiszen a normál Q5-ös is erre épül. Egy erős módosítás után viszont viszont alkalmas a célra, és az elöl-hátul egy-egy villanymotort tartalmazó, összekerékhajtású e-tron, és a most látott egyik újdonság, az e-tron Sportback is ezt a padlólemezt kapta.
Az e-tron Sportback gyakorlatilag az e-tron kupésított változata, így ennek megjelenése várható legelőször – még az idei évben. A dinamikusabb formával és kisebb hátsó fejtérrel készülő villany SUV ezzel igazi konkurense lesz az Év autója díjat a napokban bezsebelő Jaguar I-PACE-nek. A korábbi tanulmány még 500 lóerős teljesítményt és 4,5 másodperces 0-100-as sprintidőt emlegetett, a végleges verzió adatai feltehetően közelebb lesznek az széria e-tron teljesítményéhez (408 LE, 0-100 km/h: 5,7 mp, 95 kwh-s akkumulátorral 400 km feletti hatótávolság). Az álcafestést kapott e-tron Sportback oldalán is könnyű kiszűrni a visszapillantó tükrök hiányát, amelyeket kamerával, és az ajtókárpitba épített kijelzőkkel váltottak fel.
Porsche Audi gúnyában
A Tesla Model S ellenfele lesz a négyajtós kupé formát öltött e-tron GT, amely a Porschéval közös fejlesztés eredménye. A J1-nek hívott alacsony súlypontú, akkumulátorok fogadására felkészített új padlólemezen először a Porsche testvérmodell, a Taycan fog bemutatkozni – várhatóan még 2019 folyamán. Az e-tron GT a műszaki hasonlóságok ellenére egy hamisítatlan Audi lesz, amelynek hosszúsága 4,96, szélessége 1,96, magassága pedig 1,38 méter. A súlypontot a padlóba épített akkumulátorcsomag mellett a karbonból készült tető és alumínium karosszériaelemek segítenek alacsonyan tartani.
A 2,9 méter tengelytávú villany Audi 285 milliméter széles, 22 colos abroncsokon gurul, az első és hátsó tengelyt hajtó villanymotorok teljesítménye 590 lóerő. Nulláról százra 3,5 másodperc alatt gyorsul, végsebességét pedig 240 km/órában korlátozzák a hatótávolság megóvása érdekében. A hatótávolságot a WLTP szabvány szerint 400 kilométerre becsüli az Audi. Az e-tron GT-t 800 voltos rendszerrel szerelik, amely megfelelő infrastruktúra mellett lehetővé teszi majd, hogy 20 perc alatt 80 százalékosra töltsük annak akkumulátorát. További érdekességek itt olvashatók az Audi Sport GmbH által fejlesztett e-tron GT-ról.
Új villanyautó Magyarországról
Már hallhattunk korábban a Q4 modellről, amelynek gyártását Magyarországra ígérte az Audi, de egyelőre nem sokat tudni róla. A Genfi Autószalon most bemutatták az Audi Q4 e-tron concept névre hallgató tanulmányt, amely a VW-konszern által az elektromos autók számára kifejlesztett padlólemezre épül (MEB). A méretben az e-tron és e-tron Sportback (4,59) alá belőtt Q4 e-tron a márka ötödik villanyautója lesz, és még 2020 vége előtt megjelenik. Ez a modell is összkerékhajtású lesz a két tengelyen elhelyezett villanymotorral – együttes teljesítményük 306 lóerő.
Álló helyzetből 6,3 másodperc alatt gyorsul százra, végsebességét 180-ban korlátozták, padlóba épített akkumulátora 82 kWh-s – ezzel a WLTP szabvány szerint 450 kilométer messzire is eljuthat egyetlen feltöltéssel. Kategórián felüli komfortérzetet és első-hátsó lábteret ígér a sajtóanyag, amit a kardánbox nélküli kialakítás és a 2,77 méteres tengelytáv segít. A digitális műszerfal mellett egy 12,3 col méretű kijelző található a középkonzol tetején, amely a fűtést leszámítva mindent vezérel. Hagyományos sebességváltó és a kézifék hiányában tágas pakolórekeszek kerültek kialakításra a vezérlőpanel alatt, illetve a két ülés között is. További részletek és képek itt találhatók a koncepcióautóról.
Hibridek a felsőbb kategóriákban
Egy kis e betű jelzi a modellnév végén az Audinál az új plug-in hibrideket, amelyet most négy különböző modellre is ráaggattak a középkategóriás SUV-tól kezdve a luxuskategóriáig (Q5, A6, A7, A8). Modellektől függően választható egy kényelmesebb és egy külső S line csomagos modell, utóbbit feszesebb futóműbeállítást kap és nagyobb teljesítményre képes a sebességváltóval egybeépített villanymotorja.
Mindkét változatban egy csomagtartó alá elhelyezett 14,1 kWh-s akkumulátor tárolja az energiát, amely vagy besegít a turbós benzinmotornak, vagy önállóan hajtja a villanymotort – max 40 km körüli (ezzel jogosultak itthon a zöld rendszámra) távolságra. A kényelmesebb kiadások 50 TFSI e jelzéssel futnak, a sportosabbakat az 55 TFSI e felirat jelöli az A6, A7 és a Q5 esetén. Előbbiek 299 lóerősek, 450 Nm-es nyomatékkal, utóbbiak teljesítménye 367 lóerő, nyomatékuk 500 Nm. Az A8 L T60 TFSI e 449 lóerős 700 newtonméteres nyomatékkal. Minden modell elérhető lesz a 2019 folyamán, és érdekesség, hogy ezen motorok mind a győri Audi-gyárból kerülnek ki.