Sikerautók
Aki használtan keres Golfot vagy Focust, elsőre megrettenhet az irtózatos kínálattól. Érdekes, hogy Corollából kevesebb forog a piacon, pedig újonnan mindháromból hasonló mennyiség talált gazdára itthon. Golf IV-ből 20 799, a kilencedik generációs Corollából 21 485, az első Focusból 25 587 eladott autó táplálja a használtkínálatot, nem beszélve a külföldről behozottakról.
A cikkhez kerítettünk egy idén 8 éves, de a széltől is megóvott Golf IV TDI-t, egy 2002-es, modellfrissítés utáni Focust és egy szintén ezerhatos Corollát 2003-ból. Bemutatásuk óta 6-10 év telt el, de formailag egyik sem vészesen koros. A Golfok közül talán ezt a szériát találták el a legjobban, legalábbis nekünk mindig tetszett. A Focus forradalmi volt a maga idejében, ami elmúlt, de ma sem csúnya. A Corolla pedig olyan emészthetőre sikerült, hogy a ritkán kockáztató koreaiak újra felöntötték Kia Cee’dként.
Árak: lent a Focus, fent a Corolla |
Koruk miatt a Golf IV és a Focus I soványabb pénztárcával elérhető, mint a 2002 januárjában bevezetett Corolla. A Focus jobb autó a négyes Golfnál, de arculatban a Ford messze van a Volkswagentől, így a legolcsóbb fókákat hazavihetjük egymillióból, Golfot meg csak 1,1-1,2 millió forinttól látni. Azonos évjárat esetén a Corollát tartja legtöbbre a használtpiac, ami a márkaarculat legkíméletlenebb értékmérője. 2002-es Focust körülbelül 1.300.000, Golfot úgy másfél millió forinttól találni. Egy hasonló évjáratú Corollára minimum 1,7 millió forintot kell összespórolni. |
Elöl a Golf, hátul a Corolla
A Corolla kasztnijával sikerült a legtöbb helyet körülzárni, de ez csak hátul válik egyértelművé. A Focus megállja a helyét, a Golf viszont híres arról, mennyire mostohán bánik a hátsó utasokkal. Egy magas sofőr megtizedeli a lábteret.
Elöl annál jobb dolgunk van benne. Óriási tartományban mozgatható az ülés, a kormány tengelyirányban is állítható, amit a Focus igen, az átdolgozás előtti Corolla nem tud. A Toyotában zavaróan mélyen van a kormány. Otthonra, olvasgatni a Golf első ülését kérném, a többié kevésbé kényelmes.
A Focus a legfrissebb
Anyagminőségben a Corolla színvonalas, de a Golf a maga korában úgy elhúzott a mezőnytől, hogy ma is jól áll. A Ford belseje, hát… Ívek ide, vonalak oda, kusza, viszont rendkívül funkcionális. Tervezésekor gondoltak az idősebbekre, műszerfala a harmadik életszakasz gúnyában is használható.
Vezetés közben a Focus a legfrissebb. Váltója van olyan fain, mint Corolláé, ráadásul annyira penge a kanyarokban, mint máig kevés kompakt autó. A kormányzása klasszis és a 100 lóerős benzinessel is meglepően fickós, átlagosan 7,5-8 literből. Még ennyi évvel a premier után is öröm menni a Focusszal, tényleg megérdemelte az Év Autója címet.
Még egy Corollával is adódhatnak gondok, de a Focus és a Golf hibái is jönnek a lapozás után
Polgári Golf és Corolla
A Corollát az ütésálló és színvonalas motor-váltó egység adja el. 1,6-os motorja a változó szelepvezérléssel kis fordulaton is életképes és ha nem félünk a hangjától, egészen tűzbe hoz.
A váltóval gyorsan szórhatjuk a sebességeket oda-vissza, gázfröccsel még simábban, 8 liternél nem magasabb átlagfogyasztással. A futómű hűti le az embert, a Corolla a sportos benzinessel együtt polgári autó.
Amilyen a Golf. Van benne valami időtlen, nyugdíjas és fiatal is el tudja képzelni magát benne. Létezik belőle olcsó 1,4-es tekerős ablakokkal, kézi tükörállítással és nagypályás hathengeres, összkerékhajtással.
Echte Volkswagen abból a szempontból, hogy a konkurens tömegautók között bizonyos tekintélye van. Ebben a modellben a legjobb TDI dörmög, a 115 lóerős változat repíti az autót a hatfokozatú váltóval, vegyes forgalomban 6,2 literből.
Hibalehetőségek: van belőlük elég
Szép fényezésével a megkímélt Golf ma is mutatós darab. Ékszerszerű lámpáival, szűk résekkel illesztett karosszériaelemeivel értékes autónak mutatja magát. Belül gyorsabban fakul a minőségérzet az ablakemelők környékén csúnyán lepergő lakkbevonattal vagy egy bekrepáló motoros ablakkal.
Esztétikai gondok mellett műszakiak is előfordulhatnak. Elsősorban a dízelekben hagyja el magát a légtömegmérő, de ez a hiba a benzineseket is érinti. A gyújtótrafó sem él örökké, ahogy a szélvédő berepedése is megesik, de bármelyik olcsóbb egy váltóhibánál, amitől sajnos nem mentes a Golf IV.
És a Focus?
Gyorsabban végigérni a Focus hibalistáján. A benzineseket elsősorban a gyújtótrafó hibája vágja haza, ami sok autón előfordul. Ha a kilométeróra nem működik, akkor a váltón a sebességmérő-jeladót nézzük meg először. Sokat futott kocsikon kidőlhet a sorból a generátor, a kerékcsapágy. Ha az utastér párásodik, akkor valószínűleg a ragasztócsík maradt el a pollenszűrő házáról és a szűrőcserét követően bejut a víz.
A Corolla egy Toyota
A Corollában sokat ér az a tudat, hogy jó minőségű autó, valóban bízhatunk benne, de nem mindig hibátlan. A féktárcsák és betétek élettartama korlátozott, a hátsó fék hébe-korba beragadhat, a lámpákban időnként elköszön egy-egy izzó, de semmilyen költséges szívás nem fenyeget vele, szemben a négyes Golffal.
Melyik a legjobb?
Bátran függetlenítsük magunkat az ismerőstől, 2,5 millióért és 80 000 óvatos kilométerrel megvett, a tetejébe minden jóval felszerelt dízel Golf vonzerejétől. Ha a gyakoribb, 100 lóerő körüli benzineseket vetjük össze, akkor a Golf esik ki leggyorsabban autóvásárláskor, gyengébb megbízhatósága és főleg az iszákos, hengerenként kétszelepes 1,6-os motor miatt.
A Focust sokkal jobb futóműve és kormányzása teszi vonzóbb autóvá a Corollánál, térkínálata gyengébb, kényelmük hasonló. A motorok terén a Corolla vezet, de az 1,4 literes motorral már nem jobb a Focus egyhatosánál, és a Ford így is olcsóbb. A Toyota jó értéktartásával, modern benzines motorjaival, gazdaságosságával és minőségével megszolgálja az árát, ezért kettejük meccsét egálra adnánk.