10 évvel ezelőtt a Mercedes leváltotta a Baby-Benznek becézett 190-es sorozatot (W 201) a C-osztállyal. 1993 és 2000. májusa között 1 870 000 C-osztály készült. 1993 őszén kijött a C36 AMG. 1995-ben megváltoztak a hátsó lámpák, ekkor debütált a C 250 Turbodiesel és a C 230 Kompressor. A sárga indexburát kiszorította a fehér. A belső térben a W 124-es sorozat kapcsolóit felváltották az előző E-osztályból átvettek. Ugyanebben az évben kifutott a 200-as és a 250-es szívódízel.
1996 első felében a T-Modellnek nevezett kombival bővült a kínálat, a C 220-at leváltotta a 2,3 literes négyhengeres. Ebben az évben vált rendelhetővé az elektronikus vezérlésű, ötfokozatú automata váltó.
1997-re a Mercedes egy nagy modellátdolgozást időzített a C-osztályon. Új lett az első és a a hátsó lámpa (sötétített), új a csomagtérfedél, a küszöb, a lökhárító, a felni. A felszereltség oldallégzsákkal, fékasszisztenssel és az alapmotorokat kivéve kipörgésgátlóval bővült, a gyújtáskulcsot infrakulcs váltotta fel, amivel ugrásszerűen javult a lopásvédettség.
1997-ben új motorok jelentek meg, köztük az első közös nyomócsöves dízelmotorú Mercedes, a 125 lóerős C 220 CDI. A benzinesek között újdonság volt a C 240, amely egy 170 lóerős V6-ost takar és az új C 280 197 lóerővel. Ez a motor már nem soros hengerelrendezésű, mint elődje, hanem V6-os. 1998-ban a 2,2 literes új dízel 102 lóerővel is kijött, C 200 CDI néven, a 220-as kamrás dízel utódaként.
Az autó kényelme jóval túlmutat a középkategórián, rugózási-, zajkomfortját és üléseit nézve is. A menettulajdonságok kiválóak. Az előző C-osztályt még a hagyományos, golyótöltögetős kormánnyal irányíthatjuk. A térkínálat kedvező, az autó kidolgozási minősége osztályon felüli. Az első ülések állítási tartománya extrém tágas.
Igen széles a motorválaszték. A benzinesek között a 122 lovas C 180 megfelelően viszi az autót, fogyasztása 7,5 és 11 liter közötti. A 136 lóerős kétliteres és a 150 lóerős C 220, majd az őt leváltó C 230 jobban megy, bő 10 literes benzinigényre érdemes számítani. A 2,8 literes hathengeres 193, illetve 197 lóerős, évjárattól függően. Ezzel a motorral már igen jól mozog a C Mercedes, de átlagfogyasztása 10-15 liter közötti. Ebben a sorozatban még tényleg 2,4 literes volt a C 240, amely igen sokat fogyaszt, ráadásul menetteljesítményei sem kiemelkedők.
Kompresszoros motorból kétliteres és 2,3 literes is volt, 192 illetve 193 lóerős teljesítménnyel. Mindkettő erős és fogyasztásuk is elfogadható, 9-14 liter. A C36 AMG motorja hathengeres, 280 lóerős, a C 43 AMG-t egy V8-as hajtja, 306 lóerővel. A csúcs a C 55 AMG 347 lóerős motorral.
Dízelmotorból létezik a 2,0, 2,2 és 2,5 literes előkamrás szívómotor. Teljesítményük 75, 95 illetve 113 lóerő. A két erősebb motor hengerenként négyszelepes. A nagyobb motorok fogyasztása 8-10 liter, a nagyon lomha C 200 Diesel beéri 6-8 literrel. Az 1995-ben bevezetett, előkamrás C 250 Turbodiesel 150 lóerős és takarékos is, kitűnő utazóautó. A két CDI dízelmotor fogyasztása 5,5 és 8,5 liter közötti.
Korai autókon jelentkezhet olajfolyás a differenciálművön, a hengerfejnél és az olajteknőnél, de ez a tömítések cseréjével orvosolható. Néha előfordulnak meghibásodott kormányösszekötő rudak. Az 1998-as évjáratig néhány autóban a féltengelyek mellől szivároghatott a kenőanyag, hébe-korba elromolhat a gyári indításgátló.
A motorok élettartama megfelel a legendásan tartós Mercedesekről évtizedek alatt kialakult képnek. A kipufogó nagyon ritkán szorul cserére, tartóssága kimagasló. A gyári rozsdavédelem tökéletes, az utólagos, gyakran elfuserált javításokról ez nem mondható el.
Ezzel meg is érkeztünk a magyarországi C-Mercedes állomány fő problémájához. Sok a bizonytalan előéletű, visszatekert kilométerszámlálós, törötten behozott és tökéletlenül helyrepofozott példány.
Ragaszkodjunk a vezetett szervizkönyvhöz, vásárlás előtt vigyük márkaszervizbe az autót alapos átvizsgálásra. Ennek értéke hamar megtérül, mivel a javíttatás árszintje Mercedes színvonalú. A dízeleknél vigyázni kell arra, hogy nem futott-e a mondjuk 180 000 kilométerrel kínált autó még 400 ezret taxiként.
1,8-2,0 millió forintnál kezdődnek az árak. Ezért a pénzért általában elhanyagolt, vagy sokat futott, alapfelszereltségű C 180-ast találni, 10 évesen. A hasznaltautok.vezess.hu oldalon 12 autó található a W 202-es sorozatból. Az 1997-es átdolgozás utáni autók 3 millió forint fölött kaphatók. Szép állapotú autókat keresve hasznos megnézni a Mercedes márkakereskedők kínálatát.
A kínálat szinte kizárólag a Classic alapmodellekre és az Elegance felszereltségű autókra korlátozódik. A cikkben látható, Sport kivitelű modellek igen ritkák. Végig léteztek Esprit felszereltségű, fiatalos modellnek szánt változatok, 25 milliméterrel leültetett futóművel és élénk színű kárpitokkal. Nem egy meglepően gyenge felszereltségű autót találni a piacon, főleg a korai évjáratokból. A klímaberendezés csak 1998-tól és a 240-es változattól fölfelé volt alapfelszerelés.
Megbízható előéletű autót kifogva egy W 202-es C Mercedes állandó örömforrás. Elegáns, pompás kényelmű, kimagaslóan megbízható és korát messze megelőzően biztonságos autó.